Obowiązkowe badania kierowców po 65. roku życia

8 sierpnia 2023, 13:32

Wizja obowiązkowych badań dla kierowców powyżej 65. roku życia bulwersuje seniorów za kółkiem. Wielu z nich obawia się, że z dnia na dzień stracą prawa jazdy. Sprawdzamy szczegóły unijnych regulacji w tej kwestii i zdanie Polaków na temat obowiązkowych badań w celu przedłużenia ważności prawa jazdy.

Spis treści:

  • Od stycznia 2024 r. badania dla kierowców powyżej 65 roku życia
  • Czy w Polsce obowiązują badania dla seniorów za kółkiem?
  • Co Polacy myślą na temat badań kierowców – seniorów?
  • Dalsze zaostrzenia unijnych przepisów dla starszych kierowców

 

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym w równym stopniu zależy od zbieranego latami doświadczenia oraz predyspozycji zdrowotnych. Z biegiem czasu gromadzimy to pierwsze, niestety często tracąc drugie, co prowadzi do zwiększenia ryzyka spowodowania wypadku. Czy sytuację mogą poprawić obowiązkowe badania kierowców – seniorów?

Od stycznia 2024 r. badania dla kierowców powyżej 65 roku życia

Starszych wiekiem kierowców zelektryzowała informacja o tym, że już w styczniu 2024 roku Unia Europejska zaostrzy przepisy dotyczące prawa jazdy. Najbardziej kontrowersyjną zmianą jest wprowadzenie obowiązku wykonywania badań psychologicznych przez kierowców powyżej 65 roku życia, którzy będą chcieli przedłużyć ważność swoich uprawnień.

KE wyjaśnia, że celem wprowadzenia tych obostrzeń jest zmniejszenie wypadków drogowych, w których udział biorą seniorzy. Ma to doprowadzić do redukcji ofiar śmiertelnych na drogach, ponieważ według niemieckich badań seniorzy na drogach stwarzają zagrożenie porównywalne z kierowcami w wieku od 18 do 24 lat.

Czy w Polsce obowiązują badania dla seniorów za kółkiem?

W Polsce wciąż wielu kierowców posiada bezterminowe prawa jazdy, chociaż na lata 2028 – 2033 zaplanowano wymianę tych dokumentów na nowe z maksymalną ważnością 15 lat. Wymianę tę będzie można wykonać bez konieczności przeprowadzania badań lekarskich, ale do odnowienia uprawnień po 15 latach (lub wcześniej) potrzebne będzie aktualne orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami.

Na razie więc w Polsce wiek kierowcy nie jest żadną przeszkodą w prowadzeniu pojazdu, jeśli senior posiada bezterminowe prawo jazdy. Co ciekawe dotyczy to również tych kierowców, którzy uprawnienia zdobyli nawet kilkadziesiąt lat temu. Czy to bezpieczne? Bo nie chodzi tutaj już nawet o wzrost liczby pojazdów czy zmiany w infrastrukturze drogowej oraz przepisach, które zaszły w tym okresie, ale o naturalną utratę percepcji i szybkości reakcji, dotykającą wraz z wiekiem każdego człowieka.

Co Polacy myślą na temat badań kierowców – seniorów?

Jednak opinia Polaków o obowiązkowych badaniach kierowców zaskakuje. W ankiecie przeprowadzonej przez portal autobaza.pl aż 57,4% respondentów uznała, że w pewnym momencie życia przedłużenie uprawnień do kierowania pojazdami powinno wymagać wykonania badań psychologicznych. Jednocześnie niewiele ponad 1/3 ankietowanych zgodziła się, że 65. rok życia to właściwy moment na ich wykonanie.

Prawie co piąty (18,2%) uczestnik wskazanego badania uważa, że to za wcześnie na takie badania, a zaledwie 4,5% respondentów zgadza się, że regularnie badać powinni się jeszcze młodsi kierowcy. Również co piąty ankietowany zaznaczył odpowiedź „nie mam zdania”, ale aż 23,5% badanych w ogóle nie zgadza się z planowanymi przez UE zaostrzeniami przepisów, bo uważa, że są one niepotrzebne.

Nietrudno się domyślić, że tak zadziwiające wyniki sondażu spowodowane są przez obawy seniorów przed utratą prawa jazdy dosłownie z dnia na dzień oraz dyskryminacją tej grupy kierowców, którzy de facto często posiadają olbrzymie doświadczenie za kółkiem.

Dalsze zaostrzenia unijnych przepisów dla starszych kierowców

Okazuje się jednak, że planowane do wprowadzenia w styczniu 2024 r. obowiązkowe badania kierowców po 65 roku życia to najprawdopodobniej tylko przysłowiowy czubek góry lodowej. UE rozważa bowiem skierowanie seniorów powyżej 70. roku życia na kurs odświeżający. Alternatywą ma być wydawanie starszym kierowcom uprawnień jedynie na okres 5 lat, po którym trzeba będzie powtórzyć badania.

Nie brakuje również głosów, że kierujący w wieku pomiędzy 65 a 75 rokiem życia powinni badać się co dwa lata, a starsi — co rok.

A co nasi Czytelnicy uważają na ten temat? Zapraszamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach do tego artykułu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jacek, 25 sierpnia 2023, 13:50 21 -1

A co ile lat i od jakiego wieku powinni się badać tacy jak Patryk P?

Odpowiedz

Anonim, 25 sierpnia 2023, 17:25 28 -5

Bzdura, mam 70 lat i jeżdżę zgodnie z przepisami, nawiasem mówiąc rajcuje mnie Kiedy gowniarz w BMW belta się za mną na ograniczeniu do 50. Lubię przycisnąć ale tam gdzie można!!

Odpowiedz

Anonim, 27 sierpnia 2023, 11:41 34 -5

Starszy kierowca sam zrozumie kiedy nie powinien siasc ,a kierownicę auta i przeztać je prowadzić

Odpowiedz

Anonim, 28 sierpnia 2023, 4:04 46 -5

Jesli 65 letni kierowca dotychczas jeździł bezkolizyjnie to po co te badania ? Skupcie się na tych ,którzy niezależnie od wieku mają na koncie różne zdażenia drogowe.

Odpowiedz

Gość., 28 sierpnia 2023, 15:59 77 -2

Najpierw badania psychiatryczne powinni przejść Ci ,którzy to wymyślają.Oni są bardziej niebezpieczni.

Odpowiedz

Kierowca, 29 sierpnia 2023, 14:22 51 -2

Jeżdżę od 40 lat bez kolizji i mandatu.Jestem zagrożeniem? Obserwuję młodych kierowców i włos się jeży na głowie co wyprawiają.

Odpowiedz

Anonim, 29 sierpnia 2023, 17:43 36 -2

Jestem w wieku seniora , zawodowo przepracowałem ponad 40 lat w transporcie daleko bieżnym, bez mandatów i jakich kolwiek kolizji, i za kierownicą nadal czuję się pewnie, a na badania to niech wysyłają tych młodzików którzy podnoszą statystykę wypadków , to tu jest zagrożenie, nie jeden jeszcze z seniorów zagoni w kozi róg młodzika pod każdym względem !!.

Odpowiedz

Anonim, 12 listopada 2023, 9:56 2 -11

Skoro uważa Pan ,że wszystko ok i jest Pan dobrym kierowcą dlaczego obawia się Pan tych badań ?

Odpowiedz

łukasz, 17 listopada 2023, 6:27 14 -4

bo wielu lekarzy, zatrzesie dupa i powie "nie bo nie" w końcu to nie jego problem

Odpowiedz

liss, 30 sierpnia 2023, 16:48 35 -1

jak już, to należy wprowadzić obowiązkowe badania dla nagminnie łamiących przepisy(wariatów drogowych)

Odpowiedz

Kecaj, 30 sierpnia 2023, 21:56 9 -18

Uważam , że każdy kierowca powinien przechodzić badaniz psychologiczne. Sam jestem emerytowanym kierowcą zawodowym od 11 lat i wiem że nie jestem sprawnym

Odpowiedz

Kierowca od 52 lat, 8 października 2023, 2:40 5 -1

Nawet pisać poprawnie mi umiesz.

Odpowiedz

Hanna, 31 sierpnia 2023, 14:01 13 -2

Pierwsi to kierowcy, ochrony Państwa, ci są piratami na drogach

Odpowiedz

Obywatel, 1 września 2023, 23:42 30 -1

Wszystko spoko ale prawo nie działa wstecz zgodnie z Konstytucją więc jak można cofać uoprawnienia raz nabyte bezterminowo ???

Odpowiedz

Maurycy, 18 października 2023, 7:32 16 0

Pozbawiać obywatela praw nabytych można tylko wyrokiem sądu.

Odpowiedz

Gruby, 2 września 2023, 7:25 19 -1

Ci co chodzą z koszulkami konstytucja powinni wiedzieć że raz nabyte prawa nie powinny być cofnięte a tak dzieje się z nami seniorami,ciekawe czy zastanawiają się jak dojedziemy do lekarza czy na ryby

Odpowiedz

kierowca senior, 3 września 2023, 15:38 23 -2

Jeżdżę od 1985 r ( wtedy dostałam prawo jazdy ,i do dzisiaj... Zero wypadków ,zero punktów karnych a mediach społecznościowych czytam że co chwilkę młody kierowca , albo kogoś zabił albo spowodował wypadek. Coś tu nie halo !

Odpowiedz

Mirosław, 4 września 2023, 15:02 33 -2

Niech Unia zacznie badać europosłów na głowę. Nie mają się czym zająć. Niech badają młodych ćpunów

Odpowiedz

BELLA CIAO, 4 września 2023, 19:13 22 -2

Należy jak najszybciej zlikwidować tą nazistowską unię!!!

Odpowiedz

BELLA CIAO, 4 września 2023, 19:14 18 -2

Należy jak najszybciej zlikwidować tą nazistowską unię!!! Chcą z ludzi zrobić niewolników!!!

Odpowiedz

Senior, 5 września 2023, 21:48 12 -1

Zakaz prowadzenia samochodu również obejmie możliwość jazdy rowerem?

Odpowiedz

Anonim, 8 września 2023, 13:47 13 -1

Jwstw 64 plis i pracyje zawodowo. Nie zgadzam się z koniecznością sprawdzania psychologicznego 65 plus, po pierwsze jest to dyskryminacja, po drugie wiek sprzyja rozsądkowi i odpowiedzialności za drugich, patrząc na statystki wiekowe sprawców wypadków drogowych to nie ma przełożenia,
A jak to wygląda na drogach widzimy, właśnie był uczestnikiem ruchu miejskiego i byłam świadkiem łamania przepisow i wymuszeń pierwszeństwa u kierowców co najmniej 30 minus, wiemy jakie dopalacze stosują młodzi kierowcy. Wniosek -jeśli taki przepis ma wejść w życie powinien dotyczyć wszystkich kierowców

Odpowiedz

Jan23, 17 września 2023, 22:28 14 -2

Zamknijcie 65 latków do więzień i zabrońcie jakiekolwiek aktywności. Zgniła UE. Głupotę od równych ogórków

Odpowiedz

Mody, 19 września 2023, 10:04 12 0

Bzdety prawo nie działa wstecz mam prawo jazdy dożywotnie niech spier...

Odpowiedz

Nick, 23 września 2023, 12:30 22 0

To jest czysta chipokryzja. Najpierw karze się ludziom pracować do 70 roku życia, a tutaj zabiera się im prawa nabyte i możliwość życia w cywilizowanym świecie. A może tak zakazać po 60 latach kandydowania do europarlamentu czy do innych instancji gdzie ma się wpływ na decyzyjność. Niech idą na emeryturę lub rentę bo się zatrzymali z myśleniem w 20 wieku.

Odpowiedz

Anonim, 3 października 2023, 17:04 14 0

Chyba cofamy się do KOMUNY . Bo za komunizmu robili z nami co chcieli

Odpowiedz

no tak, 5 września 2024, 16:13 1 0

- a teraz nie robią z nami co chcą
- was ta komuna dalej boli ?

Odpowiedz

Krajan, 8 października 2023, 2:48 7 0

Niemieckie badania są w Polsce nic nie warte. W Niemczech więcej jest ofiar nielegalnej emigracji.
W Polsce badania statystyczne wskazują młodych jako sprawców największej liczby wypadków i jeszcze jedno niema taką unię głosowaliśmy.

Odpowiedz

Marlena, 9 października 2023, 21:08 9 0

Unia nie dała rady z sądownictwem w naszym Państwie a chce zrobić porządek wśród kierowców seniorów.. Może by tak zacząć od tych młodzików którym dajecie prawo jazdy w wieku 18 lat i to oni zabijający,sami giną i są zagrożeniem na jezdni Poza tym kierowcy BMW to dopiero zaraza ,ci to już ewidentnie uważają że jezdnia tylko dla nich .Mam 40 lat prawo jazdy,bez mandatu,bez punktów karnych i kolizji i nie widzę potrzeby mnie gimnastykować o.Ciejawe czy te dziadki w sejmie też będą tak dokładnie badani

Odpowiedz

Andrzej, 18 października 2023, 1:26 5 0

Czy seniorzy powodują więcej wypadków niż wynosi średnia?

Odpowiedz

Niki1, 19 listopada 2023, 10:33 6 0

Robię statystycznie najmniej wypadków, bo jeżdżą ostrożniej i spokojniej.

Odpowiedz

aaaaaaaa, 16 listopada 2023, 18:58 8 0

Pora wyjść z UE już za bardzo zaczyna się wtrącać w prawa i przepisy krajów członkowskich UE chce być ponad rządami musimy powiedzieć koniec tak jak brytole

Odpowiedz

Marcin, 18 lutego 2024, 16:31 1 0

Badania psychotechniczne powinni robić wszyscy kierowcy, niezależnie od wieku. Znam wiele starszych osób po sześćdziesiątce którzy są w lepszym stanie psychicznym i fizycznym niż niejeden czterdziestolatek. Uważam że po osiemdziesiątce powinno się szczegółowo badać kierowców.

Odpowiedz

Roman, 12 marca 2024, 14:14 1 -1

A czemu nie zaproponują badań lekarskich i doszkolenia kierowców według kryteriów zdarzeń drogowych z ich udziałem są osoby w wieku 65 lat które jeżdżą bardzo dobrze i są osoby młodsze które nie dają sobie rady za kierownicą przez co mają rocznie kilka kolizji więc informacja że to dla bezpieczeństwa to kolejna bzdura aby ograniczyć możliwość przemieszczania się określonej grupie ludzi

Odpowiedz

Anonim, 27 listopada 2024, 20:28 0 0

Posiadam prawo jazdy od 1969roku.Od tego czasu jeżdżę bez dłuższych przerw.Do tej pory "dzięki Bogu" nie miałem nawet najmniejszej stłuczki.Dlaczego mam być dyskryminowany.Mlodzi ludzie , którym się wydaje, że wszystko już umiom,nie muszą "nawet w przypadku spowodowania wypadku nie są kierowani na badania lekarskie.Podaje ten temat pod dyskusję szerszej grupie kierowców.

Odpowiedz