29 marca trzy zestawy Scania wyruszą w zintegrowanym konwoju z Södertälje do Rotterdamu. European Truck Platooning Challenge (ang. Europejski Projekt Zintegrowanych Konwojów) odbywa się od 29 marca do 6 kwietnia 2016 r. Konwoje, w których pojazdy utrzymują między sobą małą odległość, mogą zużywać nawet o 10 proc. mniej paliwa.
Projekt promuje powstanie transeuropejskich korytarzy dla zintegrowanych konwojów i zachęca do nawiązania międzynarodowej współpracy w tej kwestii oraz wprowadzenie stosownych zmian w przepisach UE. Holandia, która przewodniczy obecnie Unii Europejskiej wystąpiła z inicjatywą, która ma na celu przyspieszenie rozwoju takich konwojów. Stosowanie ich w praktyce zwiększy poziom bezpieczeństwa na drogach i przyczyni się do obniżenia zużycia paliwa oraz emisji spalin przez długodystansowy transport drogowy.
– „European Truck Platooning Challenge to doskonała okazja, aby zarówno w Szwecji, jak i całej Europie umocnić świadomość korzyści jakie przynoszą zintegrowane konwoje w zwiększaniu bezpieczeństwa i wydajności transportu oraz płynności ruchu. Mamy nadzieję, że postulat wytyczenia ogólnie obowiązujących standardów działania systemów tworzenia i sterowania konwojami oraz ujednolicenia regulacji prawnych w skali europejskiej spotka się z szerokim zrozumieniem.” – tłumaczy Jonas Hofstedt, dyrektor Powertrain Development w firmie Scania.
Scania odgrywa rolę lidera w tworzeniu zintegrowanych konwojów złożonych z ciężarówek mogących poruszać się w niewielkiej odległości od siebie nawzajem. Pojazd jadący na przedzie dyktuje zachowanie pozostałych, podążających za nim. W ostatnich latach Scania wykorzystywała zintegrowane konwoje w przewozach na własne potrzeby i w rzeczywistych warunkach drogowych jej zestawy uzyskały oszczędności w zużyciu paliwa rzędu 10%.
Wiele ciężarówek jest obecnie wyposażonych w systemy używające radarów i kamer, które pozwalają utrzymywać relatywnie małą odległość od pojazdu jadącego z przodu. Udoskonalone systemy komunikacji pozwalają skrócić ten dystans do zaledwie 10 metrów. Stało się to możliwe dzięki bezprzewodowemu przesyłowi danych między pojazdami oraz systemom, które automatycznie regulują odstęp i uruchamiają hamulce, gdy to konieczne.
Kierowcy jadący w konwoju są odpowiedzialni za działanie systemu w ich pojazdach i mogą zwiększyć odległość od zestawu z przodu, aby umożliwić np. autu osobowemu włączenie się do ruchu na autostradzie. W każdej chwili mogą również opuścić konwój.
Na odcinku z Södertälje do Malmö, biegnącym po drogach Szwecji, każda Scania będzie holować dodatkową przyczepę, co zwiększy długość pojedynczego zestawu do 32 m.
– „Na wybranych odcinkach dróg z powodzeniem testujemy wydłużone zestawy,” mówi Hofstedt – „Dodatkowa przyczepa sprawia, że za jednym razem można przewieźć więcej ładunku, co przyczynia się do zmniejszenia kosztu pokonania tonokilometra o 40% oraz obniżenia emisji dwutlenku węgla o ponad 25%.” – dodaje.
Komentarze