Victor Reinz (grupa DANA) systematycznie rozwija nowe technologie w zakresie uszczelnień silnikowych. Firma prowadzi zaawansowane działania projektowo – badawcze, zarówno w zakresie rozwiązań stosowanych na pierwszy montaż fabryczny (OEM) jak i dla rynku części zamiennych (IAM).
Uszczelki ze zintegrowanym układem połączeń elektrycznych
W ostatnim czasie Victor Reinz, jako wiodący producent uszczelek silnikowych, opracował technologię uszczelnień ze zintegrowanymi złączami elektrycznymi, spełniającą dwojaką funkcję. Pierwsza to oczywiście uszczelnienie elementów jednostki napędowej. Druga, już mniej oczywista w przypadku uszczelek, to zintegrowany z uszczelką układ połączeń elektrycznych służący do łączenia różnego rodzaju czujników, niezbędnych do właściwej pracy silnika. Firma Reinz chce być gotową na nowe wyzwania, które stawiają coraz nowsze i bardziej zaawansowane konstrukcje silników samochodowych, jak i ich sterowanie. Dana – Victor Reinz z racji ogromnego doświadczenia w produkcji uszczelnień silnikowych, zapewni rozwiązanie wydajne i optymalne kosztowo. Jedno z kluczowych zagadnień technologicznych stanowi kwestia połączenia różnych, niejednorodych materiałowo komponentów: poliamidów, elastomerów i wreszcie przewodów czy elementów elektrycznych. Te elementy składowe, tworzące finalnie gotową uszczelkę, muszą zostać połączone ze sobą w taki sposób, by zapewnić stuprocentową szczelność, ale i określone przewodnictwo sygnału elektrycznego. Ważne są również trwałość elementu, łatwość jego montażu czy też sama opłacalność produkcji.
Jest to jedyna w swoim rodzaju technologia wytwarzania zastosowana do tej pory w Europie. Zapewnia uszczelnienie elementów góry głowicy cylindra, które jest całkowicie nieprzepuszczalne dla oleju w tych wszystkich miejscach, w których prowadzone są przewody czy też złącza konektorowe do i z wnętrza silnika. Umieszczone w uszczelce szczelne przepusty zapewniają prowadzenie przewodów elektrycznych układu sterowania silnika. Tym sposobem uszczelka łączy w sobie funkcje uszczelniania, prowadzenia przewodów i połączeń elektrycznych w jednym produkcie. Dana oferuje kompleksowe rozwiązanie dla tych zintegrowanych elementów pod marką Victor Reinz®. Nowa uszczelka wraz z jej wbudowaną magistralą przewodów elektrycznych znajduje już zastosowanie w seryjnie produkowanych silnikach wysokoprężnych.
Fot 1. Uszczelka Victor Reinz ze zintegrowanym układem układem przewodów elektrycznych. |
Połączenie „wieczne”
Innowacją technologiczną uszczelki ze zintegrowanym układem połączeń elektrycznych jest to, iż gwarantuje ona pierwsze szczelne, nieprzepuszczalne połączenie uszczelniającej warstwy elastomerowej z termoplasyczną ramką uszczelniającą, wykonaną z poliamidu. Trwałe połączenie klejone tych dwóch powierzchni nie wymaga żadnych dodatkowych zewnętrznych aktywatorów reakcji wiązania, a jednocześnie zapewnia całkowitą olejoodporność i stuprocentową szczelność. Dana zaopatrywana jest w poliamid i bazę elastomerową bezpośrednio przez wiodącego dostawcę komponentów termoplastycznych, firmę DuPont.
Fot 2: Połączenie pomiędzy termoplastyczną ramką uszczelniającą a powłoką elastomerową. |
Warstwa zewnętrzna konstrukcji uszczelki, czyli ramka, służy do usztywnienia całej struktury jak i do osłony gniazda stykowego czy konektorów elektrycznych. Stanowi ona jednocześnie zabezpieczenie mechaniczne dla przepustów prowadzących przez uszczelniającą warstwę elastomerową. Samo złącze konektorowe jest prefabrykowane. Element składa się z przewodów, metalowej struktury kratownicowej i jest zagniatany lub występują w nim spawane połączenia wtykowe, zgodnie ze specyfikacją OEM.
Fot 3. Przekrój przez gniazdo wtykowe i przepust do prowadzenia przewodu elektrycznego przez uszczelkę. |
Oszczędności w pakiecie
Elektryczna ramka uszczelniająca silnik ma zwarty kształt, wymaga stosunkowo niewielkiej przestrzeni podczas montażu. Wstępnie zmontowane elementy elektryczne są kolejną ważną korzyścią. Każdy przewód elektryczny jak i połączenie zostało uwzględnione podczas projektowania i skonfigurowane indywidualnie, specjalnie dla danego silnika jeszcze zanim proces formowania wtryskowego został przeprowadzony. Prowadnice przewodów do sterowania zaworów wtryskowych, czujniki i siłowniki, oraz inne elementy sterowania mogą być umiejscowione elastycznie dla poszczególnych zastosowań. Uszczelka z magistralą elektryczną jest oferowana jako kompletny pakiet, który znacznie skraca czas pracy mechanika podczas montażu końcowego.
Wysoka odporność na odkształcenia i trwałość to kolejne pozytywne cechy ramki uszczelniającej silnika. Jest ona również w pełni przygotowana do reinstalacji w przypadku prac serwisowych przy silniku.
Oszczędności kosztów w całym cyklu życia takiej uszczelki (w tym pierwotnej instalacji, czy powtórnej instalacji) stanowią około 40 procent w porównaniu z konwencjonalnymi uszczelkami.
Sprawdzona w warunkach testowych
Uszczelka ze zintegrowaną magistralą elektryczną sprawdziła się w teście wytrzymałości pojazdu, w przebiegu ponad 240.000 km, zanim w ogóle mogła zostać wprowadzana do użytku komercyjnego. Przeszła również wszystkie powszechnie stosowane standardowe testy stosowane w przemyśle dla tego rodzaju produktów i przekroczyła swoje znormalizowane wartości. Zarówno sam prototyp jak i produkt finalny został poddany badaniom pod kątem wytrzymałości w warunkach dynamicznych pracy, własności termodynamicznych, rozszerzalności cieplnej – w związku z ciepłem wytwarzanym przez silnik i olej. Produkt poddano również testom symulacyjnym na starzenie termiczne. Specjalny skład gumy jak i powłoki elastomerowej zapewnia wysoki poziom elastyczności uszczelki oraz gwarantuje efekt uszczelnienia podczas długotrwałych obciążeń w temperaturze do 160 °C (przy wartościach szczytowych do 190 °C).
Wraz z postępem technologicznym jak i z coraz większymi wymogami stawianymi przez nowoczesne silniki samochodowe, Victor Reinz stara się oferować swoim Klientom zaawansowane technicznie rozwiązania. W kooperacji z producentami silników projektuje, rozwija i wdraża nowe, innowacyjne rozwiązania w zakresie uszczelnień silnikowych. Wszystkie te rozwiązania, stosowane pierwotnie w nowych fabrycznie konstrukcjach (OE) znajdą się przecież za niedługi czas na rynku części zamiennych (IAM), dlatego też Victor Reinz nie tylko produkuje i dostarcza uszczelnienia silnikowe, ale stara się również wyznaczać kierunki w ich rozwoju i konstrukcji.
Bartosz Czuba, Reinz Dichtungs GmbH
Artykuł reklamowy Victor Reinz
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Artec, 15 czerwca 2016, 22:36 0 0
Bartolini, nic sie nie chwalisz ;-)
Odpowiedz
Dardar, 18 czerwca 2016, 22:03 0 0
Bo on skromny jest....:-)
Odpowiedz