Rubia TIR 8900 FE 10W-30 jest jednym z najnowszych produktów na rynku paliwooszczędnych olejów silnikowych przeznaczonych do samochodów ciężarowych. Zapewnia zmniejszenie oporów tarcia w silnikach wysokoprężnych, co przekłada się na obniżenie zapotrzebowania na olej napędowy.
Dzięki mniejszej lepkości oraz zastosowaniu dodatków przeciwzużyciowych i modyfikatorów tarcia, olej zabezpiecza wszystkie wrażliwe elementy silnika i wspiera ich długą żywotność. Takie dodatki są aktywowane w miejscach, gdzie występują wysokie naciski, np. na krzywkach wałka rozrządu czy na styku pierścieni tłokowych i tulei cylindrowej w dolnym i górnym martwym położeniu tłoka. Bez ich zastosowania samo obniżenie lepkości oleju spowodowałoby zwiększenie zużycia tych elementów. Potwierdzają to testy przeprowadzone m.in. na silnikach firmy Mercedes: OM 611, OM 646 i OM 501 LA.
Na poniższych wykresach zaznaczone są maksymalne limity na wybłyszczenie tulei cylindrowych w wymagających badaniach koncernu Mercedes-Benz do homologacji MB-Approval 228.51. Wyniki pokazują, że właściwości przeciwzużyciowe oleju TOTAL RUBIA TIR 8900 FE 10W-30 przekraczają normy, a zużycie elementów jest dużo niższe od wymaganych:
Pierwsze oleje paliwooszczędne powstały w centrum badawczym TOTAL już ponad 20 lat temu. Od tego czasu formuły produktów ewoluowały i obecnie pozwalają ograniczać zużycie paliwa na poziomie 1,3%. W przypadku dodatkowego stosowania olejów przekładniowych z gamy FE („Fuel Eco”) w skrzyni biegów oraz tylnym moście, oszczędność może wynieść nawet około 3%, co w przypadku samochodów ciężarowych odpowiada ograniczeniu zapotrzebowania na paliwo rzędu 1 litra na 100 kilometrów.
Paliwooszczędność oleju została potwierdzona przez testy przeprowadzane na pojazdach różnych marek, przez znane międzynarodowe organizacje np. francuski UTAC, niemiecki TÜV czy angielski Millbrook.
Komentarze