FUSO eCanter to pierwsza w pełni elektryczna lekka ciężarówka Daimler Truck, produkowana w małej serii. Pojazd o masie 7,49 t, zasięgu ponad 100 km, prędkości maksymalnej ok. 80 km/h i mocy 129 kW, trafił do klientów.
Po premierze rynkowej FUSO eCantera na początku bieżącego roku w czerwcu włączyła go do swojej floty kolejna szwajcarska firma logistyczna, Rhyner Logistik. Przedsiębiorstwo eksploatuje tę lekką elektryczną ciężarówkę w śródmieściu Zurychu.
– Do dystrybucji towarów potrzebujemy pojazdów, które szybko i niezawodnie dotrą do celu także w utrudnionych warunkach miejskich. eCanter wjedzie nawet na parking podziemny, a jego elektryczny napęd daje wymierne korzyści w spowolnionym ruchu miejskim – tłumaczy Stefan Greub, prezes i dyrektor zarządzający Rhyner Logistik.
Również brytyjska firma Warburtons stawia na elektromobilność i lokalnie bezemisyjnego FUSO eCantera. eCanter wykorzystywany przez tę brytyjską sieć piekarni rozpoczyna swą pracę już wczesnym rankiem. Każdego dnia o 4 rano wyrusza z piekarni Warburtons w Bolton, aby dostarczyć świeże pieczywo do około 25 różnych klientów, głównie w centrum Manchesteru.
– Nasze pierwsze doświadczenia z eCanterem są zdecydowanie pozytywne. Jego zasięg spełnia z nawiązką nasze potrzeby, a sam pojazd został dobrze przyjęty przez naszych kierowców. Jest mniejszy od klasycznych pojazdów 7,5-tonowych; jego niewielkie gabaryty w połączeniu z doskonałą średnicą zawracania stanowią ogromną zaletę w eksploatacji śródmiejskiej – mówi Steve Gray, zarządzający transportem krajowym w firmie Warburtons,
W Holandii FUSO eCanter służy z kolei jako elektryczna ciężarówka do przewozu piwa. W lipcu browar Heineken otrzymał specjalnie zmodyfikowaną wersję eCantera z zamontowanym z tyłu zbiornikiem, mieszczącym trzy tysiące litrów piwa. Browar wykorzystuje ten pojazd do zaopatrywania lokali gastronomicznych w centrum Amsterdamu.
W drugim kwartale kolejne eCantery odebrała firma DB Schenker – klient eksploatujący w swej flocie największą liczbę elektrycznych pojazdów FUSO. W ten sposób zakończyła się realizacja złożonego w październiku ubiegłego roku dużego zamówienia na 36 pojazdów przeznaczonych dla 11 europejskich krajów. Przykładowo we Włoszech mediolańska flota DB Schenker wzbogaciła się o dwa takie samochody ciężarowe. W ten sposób rozpoczęła się eksploatacja FUSO eCantera na kolejnym kluczowym rynku w Europie.
W Japonii dostarczono dwa egzemplarze FUSO eCantera do firmy Shikoku Meitetsu Transportation. Lekkie ciężarówki obsługują tam transport drobnicy w mieście Matsuyama. Zapisują się one na kartach historii elektromobilności jako pierwsze elektryczne ciężarówki w regionie Shikoku.
Na początku bieżącego roku firma FUSO w Nowej Zelandii otrzymała od tamtejszego Ministerstwa Energii i Zasobów dofinansowanie na testy eksploatacyjne eCantera. Od tego czasu pięć ciężarówek eCanter bierze udział w przedłużonej fazie testowej w rejonie Auckland. Firma Genesis Energy Limited, wiodący dostawca energii elektrycznej w Nowej Zelandii, od lipca używa pierwszego w tym kraju eCantera do obsługi klientów i dostaw w ramach swojej floty, składającej się z około 110 ciężarówek.
Oznacza to, że FUSO eCanter jest obecnie użytkowany na co dzień przez klientów w 16 krajach świata – w Niemczech, Francji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Danii, Irlandii, Norwegii, Finlandii, Hiszpanii, we Włoszech, w Austrii, Szwajcarii, USA, Japonii i Nowej Zelandii.
Komentarze