IVECO, marka Iveco Group, i Shell wyruszają w trasę pod hasłem „NA DRODZE DO ZEROWEJ EMISJI NETTO”. W ciągu 10 dni samochód ciężarowy IVECO S‑Way zasilany bioLNG przemierzy Europę, promując to paliwo. Początek trasy wyznaczono na stacji Shell w Mittenwalde koło Berlina, a kolejne przystanki, w miejscach istotnych dla ekosystemu bioLNG zaplanowano na terenie Niemiec, Holandii i Włoch. Celem załogi IVECO S‑Way jest pokonanie tej trasy z zerową emisją netto z zachowaniem osiągów i wydajności.
Każdy etap ma być okazją do zacieśnienia relacji między liderami branży, a użytkownikami uczestniczącymi w łańcuchu wartości bioLNG – od produkcji poprzez dystrybucję do użycia. Nie zabraknie dyskusji o możliwościach wykorzystania bioLNG jako rentownego sposobu na dekarbonizację drogowego transportu towarowego.
Wspólny projekt ma zademonstrować, jak strategiczna współpraca i konsekwentne wdrażanie odpowiedniej polityki sprzyjają popularyzacji bioLNG na europejskim rynku operatorów flotowych poprzez podnoszenie świadomości potencjału dekarbonizacyjnego bioLNG w transporcie długodystansowym. Obecnie branża transportowa realizuje około 73,1% całego lądowego transportu towarów w Unii Europejskiej, odpowiadając za około 9% całej emisji CO2 w UE.
– Jesteśmy przekonani, że podejście wieloenergetyczne to najlepsza droga, jeżeli chodzi o przyszłość napędów oraz dekarbonizację branży transportowej. Kontynuujemy inwestycje w projektowanie samochodów ciężarowych zasilanych bioLNG, gdyż paliwo to okazuje się jedyną dojrzałą technologią dostępną już teraz jako operacyjnie i finansowo racjonalna zielona alternatywa dla oleju napędowego, bez uszczerbku dla mocy silników, zasięgu, ładowności czy czasu tankowania – powiedział Giandomenico Fioretti, dyrektor ds. rozwoju biznesu w dziale alternatywnych napędów IVECO.
Trasa BioLNG w ramach udanej współpracy między IVECO i Shell ma pokazać, że przejazd dużego dystansu przez Europę samochodem ciężarowym zasilanym tym paliwem jest możliwy, przy wsparciu nieustannie rozbudowywanego ekosystemu bioLNG.
– Chcemy budować pozycję bioLNG jako coraz chętniej wykorzystywanego źródła energii na europejskim rynku transportowym. Razem przyczynimy się do transformacji branży w kierunku zerowej emisyjności związków węgla netto w przyszłości – dodał Fioretti.
Oprócz możliwości wykorzystania w transporcie długodystansowym, silniki IVECO zasilane bioLNG są cichsze, więc świetnie sprawdzają się w miastach na przykład w czasie nocnych dostaw, a kierowcy mają większy komfort pracy. Kompatybilność bioLNG z istniejącą infrastrukturą LNG liczącą 698 stacji w całej UE umożliwia tankowanie pojazdów ciężarowych zasilanych bioLNG na tych stacjach bez modyfikowania sprzętu i nowych inwestycji. Dzięki rozległej sieci stacji LNG w całej UE, w której są też placówki oferujące 100% bioLNG, operatorzy flot mogą korzystać z bioLNG bez ponoszenia żadnych wstępnych kosztów. Taka elastyczność sprawia, że bioLNG jest wykonalnym i opłacalnym rozwiązaniem w zakresie dekarbonizacji parku pojazdów.
Komentarze