Już wkrótce na rynku dostępne będą pojazdy ciężarowe DAF najnowszej generacji. W najnowszych elektrykach zastosowano technologie, które poprawiają osiągi. Czym wyróżnia się nowa generacja ciężarówek marki DAF?
Nowe elektryczne ciężarówki DAF
DAF Trucks przygotowuje się do seryjnej produkcji nowej gamy w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych. Pierwsze zeroemisyjne egzemplarze już rozpoczęły pracę u kilku wiodących przewoźników w Holandii, szybko zyskując entuzjastyczne opinie. DAF był pierwszym europejskim producentem, który wprowadził na rynek w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe. Od tego czasu marka rozszerza swoją rolę jako partner w zakresie transformacji energetycznej. Liczba pojazdów z elektrycznym układem napędowym stale rośnie, co stanowi postęp w kwestii zerowej emisji spalin. Dealerzy DAF oferują również kompleksową infrastrukturę ładowania i specjalne szkolenia dla kierowców ciężarówek na prąd. W 2023 roku producent otworzył w Eindhoven całkowicie nowy zakład do produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Pojazdy nowej generacji DAF Electric opierają się na modelach XD i XF, a więc konstrukcjach, które wyznaczyły nowe standardy w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu, co potwierdzono przyznając im tytuły International Truck of the Year. Warianty „z wtyczką” wyposażone są w silniki elektryczne o mocy do 350 kW (480 KM), a szeroka gama akumulatorów (od 2 do 5 pakietów) zapewnia możliwość optymalnego doboru konfiguracji, a także zerową emisję spalin na dystansie nawet do 500 kilometrów. Elektryczne pojazdy ciężarowe DAF zasilane są przez akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) o wysokiej gęstości. To technologia bardzo korzystna pod względem bezpieczeństwa termicznego, żywotności i liczby cykli ładowania.
Wydajność na drodze
Firma DAF prowadzi szeroko zakrojone testy modeli XD i XF Electric nowej generacji, we współpracy z wiodącymi przewoźnikami, którzy wprowadzają pierwsze egzemplarze na drogi. Ich reakcje są bardzo entuzjastyczne. – DAF XD Electric jest w stanie przejechać niemal 500 kilometrów na pełnych akumulatorach – mówi Gerlof Oegema z firmy Oegema Transport w Dedemsvaart. – Po kolejnym ładowaniu moglibyśmy pokonywać tysiąc kilometrów dziennie, co stwarza ciekawe możliwości dla transportu na długich dystansach – dodaje.
– Nadal mierzymy się z pewnymi wyzwaniami związanymi z infrastrukturą punktów ładowania w naszej siedzibie, co nie zmienia faktu, że XF Electric spełnia wszystkie nasze oczekiwania – ocenia Ewout van Wijk, dyrektor generalny E. van Wijk Logistics w Giessen. – Kierowcy również są pod dużym wrażeniem elastyczności tego pojazdu, ciszy i komfortu, jakie zapewnia kabina, oraz łatwości prowadzenia. Podczas ruszania od razu mamy do dyspozycji wysoką wartość momentu obrotowego – podkreśla.
Komentarze