Odpowiednie przygotowanie pojazdu do drogi, w tym także jego dokładne odśnieżenie, jest obowiązkiem kierowcy. Tymczasem nadal brakuje ramp i innych urządzeń, które truckerzy mogliby wykorzystywać do tego celu. Jednak tego roku GDDKiA pochwaliło się ambitnym planem, którego szczegóły przedstawiamy w tym artykule.
Spis treści:
- Obowiązkowe rampy do odśnieżania
- Dostępne rampy i urządzenia do ośnieżania
- Przetargi i plany GDDKiA na budowy ramp
Do 2026 roku w polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma zostać uruchomionych ponad 70 urządzeń do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Obecnie funkcjonuje zaledwie 13 takich ramp, ale trzeba przyznać, że GDDKiA działa w tym temacie coraz skuteczniej.
Obowiązkowe rampy do odśnieżania
Problemy z dokładnym odśnieżaniem pojazdów ciężarowych znane są od lat, ale od 2021 roku urządzenia od odśnieżania nie były obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego MOP-u. Zmieniło się to dopiero w 2024 roku.
Szacuje się, że wybudowanie rampy lub innego urządzenia do odśnieżania i usuwania lodu z naczep samochodów ciężarowych wraz z niezbędną infrastrukturą, to koszt rzędu 350 tys zł. GDDKiA chwali się, że przeznaczyła już ok. 5,6 mln zł na budowę 17 takich urządzeń, a kolejnych 20 jest w fazie planowania.
Dostępne rampy i urządzenia do ośnieżania
Poniżej podajemy lokalizacje ramp i innych urządzeń do odśnieżania, z których już mogą korzystać kierowcy na drogach szybkiego ruchu:
A1:
- MOP Mszana Południe (woj. śląskie)
- MOP Woźniki Wschód (woj. śląskie)
- MOP Woźniki Zachód (woj. śląskie) – dostępna jest dmuchawa
A4:
- MOP Prószków (woj. opolskie)
- MOP Przysiecz (woj. opolskie)
S3:
- MOP Racula Zachód (woj. lubuskie)
S8:
- MOP Guzew Południe (woj. łódzkie)
S19:
- MOP Obroki Wschód (woj. lubelskie)
- MOP Obroki Zachód (woj. lubelskie)
S61:
- MOP Chomentowo Wschód (woj. podlaskie)
- MOP Chomentowo Zachód (woj. podlaskie)
S7:
- MOP Widoma Wschód (woj. małopolskie)
- MOP Widoma Zachód (woj. małopolskie)
Przetargi i plany GDDKiA na budowy ramp
Co ciekawe, urządzenia do odśnieżania wcale nie są popularne w Europie. Jedynie w Niemczech jest ich kilkanaście, a Austria, Szwajcaria, Estonia i Słowenia mają zaledwie po kilka sztuk. Z zapowiedzi GDDiKA wynika, że do 2026 w Polsce może działać nawet ponad 70 tego typu obiektów. Wydaje się to całkiem możliwe, ponieważ urządzenia do odśnieżania uwzględniono już w przetargach na budowę MOP-ów w następujących lokalizacjach:
A2:
- MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
- MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
A4:
- MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
- MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
- MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
S3:
- MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
- MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
S7:
- MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
- MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
S17:
- MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
- MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
S19:
- MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
- MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
S61:
- MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
- MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
- MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
- MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.
Dodatkowo GDDKiA planuje i analizuje potencjał budowy ramp i urządzeń do odśnieżania w lokalizacjach:
A1:
- MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
- MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
- MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
- MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.
- MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
- MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
A2:
- MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
- MOP Bolimów w woj. łódzkim,
- MOP Mogiły w woj. łódzkim,
A4:
- MOP Chechło w woj. śląskim,
- MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
- MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
S3:
- MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
- MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
- MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
- MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
S7:
- MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
- MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
- MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
- MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie,
S8:
- MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
- MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
- MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
- MOP Niwiska w woj. łódzkim,
- MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
- MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
- MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
- MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
- MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
- MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
S19:
- MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
- MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
- MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
- MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
- MOP Nienadówka w woj. podkarpackim,
S61:
- MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska).
Urządzenia tego typu mogą zostać również wybudowane w poniższych lokalizacjach. jeśli GDDKiA zgłosi na nie zapotrzebowanie:
A2:
- MOP Ostrów Kania Północ w woj. mazowieckim,
- MOP Ostrów Kania Południe w woj. mazowieckim,
S6:
- MOP Kamień Północ w woj. pomorskim,
- S6 MOP Kamień Południe w woj. pomorskim,
S17:
- MOP Pilawa w woj. Mazowieckim.
Komentarze