Lekkie samochody dostawcze (LCV) są filarem miejskiej i regionalnej logistyki w Europie. Zróżnicowany wiek tych pojazdów oraz ich liczba sprawiają, że zapotrzebowanie na części zamienne stale rośnie. Jak wygląda obecnie rynek części do LCV? Kto dominuje w dystrybucji, a jakie pojazdy są najczęściej serwisowane? Przyjrzyjmy się szczegółowo tej tematyce, opierając się na danych z wiodących źródeł branżowych.
Trendy w rynku części zamiennych do LCV
Ostatnie lata przyniosły istotne zmiany na rynku części zamiennych. Główne trendy to:
- Popularność zamienników wysokiej jakości (OE Equivalent): klienci coraz częściej wybierają zamienniki oferujące dobrą jakość w niższej cenie. Dla właścicieli starszych pojazdów (11,6 lat – średni wiek LCV w Europie, ACEA), takie rozwiązania są bardziej ekonomiczne.
- Wzrost e-commerce: platformy online, takie jak AutoDoc czy eBay Motors, umożliwiają szybki dostęp do części zamiennych. Według raportu Frost & Sullivan, wartość rynku e-commerce części motoryzacyjnych w Europie wzrosła o 12% w 2024 roku.
- Profesjonalny serwis lub DIY – rynek części zamiennych do LCV obserwuje dwa sprzeczne trendy: rosnące zapotrzebowanie na specjalistyczne części, wymagające zaawansowanego sprzętu i wiedzy (np. w przypadku układów hybrydowych) oraz naprawy pojazdów starszych, które częściej odbywają się w lokalnych warsztatach lub samodzielnie. To prowadzi do segmentacji rynku, gdzie jedni preferują usługi profesjonalnych serwisów, a inni naprawy DIY. Więcej na ten temat omówimy w dalszej części, analizując rolę różnych grup warsztatów w tym procesie.
Najczęściej sprzedawane części do LCV
Raport Dataforce Germany wskazuje, że większość części zamiennych dotyczy modeli popularnych w Europie:
- Ford Transit
- Mercedes-Benz Sprinter
- Renault Master
- Volkswagen Transporter
- Fiat Ducato
Do najczęściej wymienianych elementów należą:
- Układ hamulcowy: klocki i tarcze, szczególnie w pojazdach używanych intensywnie w miastach.
- Elementy zawieszenia: amortyzatory, łączniki stabilizatora i sprężyny są podatne na zużycie w pojazdach przewożących ciężkie ładunki.
- Filtry (oleju, powietrza, paliwa): regularna wymiana filtrów zapewnia wydajność pojazdu.
- Sprzęgła: problemy z układem napędowym w starszych modelach są jedną z najczęstszych przyczyn wizyt w warsztatach.
Serwisy autoryzowane czy warsztaty niezależne?
Zależność miejsca naprawy od wieku pojazdu staje się coraz bardziej widoczna:
- Pojazdy nowe: trafiają do autoryzowanych serwisów ASO, zwłaszcza w okresie gwarancyjnym.
- Pojazdy kilkuletnie: właściciele wybierają niezależne warsztaty ze względu na ich konkurencyjne ceny i szeroką dostępność zamienników.
- Starsze pojazdy: są naprawiane w mniejszych warsztatach lub przez samych właścicieli, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie dominują starsze LCV.
Według GIPA, 65% napraw w Europie jest wykonywanych w niezależnych warsztatach, a tylko 25% w autoryzowanych serwisach.
Grupy dystrybucyjne w Europie
Rynek dystrybucji części zamiennych jest różnorodny i dostosowany do specyfiki regionów:
- Europa Zachodnia: kraje takie jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania są obsługiwane przez duże, międzynarodowe sieci oferujące szeroki asortyment i zaawansowane usługi logistyczne.
- Europa Środkowo-Wschodnia: w Polsce, Czechach czy na Węgrzech dynamicznie rozwijają się lokalni dystrybutorzy, konkurujący ceną i szybkością dostaw.
Przyszłość rynku części do LCV
Przyszłość rynku części zamiennych będzie kształtowana przez kilka kluczowych czynników:
- Elektromobilność: wzrost liczby elektrycznych LCV wpłynie na strukturę zapotrzebowania na części, np. akumulatory czy systemy zarządzania energią. Zgodnie z raportem ACEA, sprzedaż elektrycznych LCV w UE wzrosła o 20% w 2024 roku, a udział tych pojazdów w rynku LCV ma osiągnąć 15% do 2027 roku.
- E-commerce: zgodnie z raportem Statista, wartość sprzedaży części online w Europie ma wzrosnąć o 15% rocznie w nadchodzącej dekadzie.
- Regulacje środowiskowe: nowe normy emisji mogą wpłynąć na zapotrzebowanie na elementy układów wydechowych, takie jak katalizatory SCR czy filtry DPF.
Regulacje w międzynarodowym transporcie: W 2026 roku wejdzie w życie nowe rozporządzenie dotyczące obowiązku wyposażenia pojazdów LCV o DMC powyżej 2,5 tony w tachografy, co ma zastosowanie w transporcie międzynarodowym. Taki krok ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz monitorowanie czasu pracy kierowców. Zgodnie z danymi z raportu, wprowadzenie obowiązkowych tachografów w LCV pomoże zredukować czas pracy kierowców, poprawiając warunki w branży transportowej. Wraz z wdrożeniem inteligentnych tachografów drugiej generacji, zyskiwać będzie system monitoringu pracy, który może także wpłynąć na zmianę struktury rynku części zamiennych.
Opracowanie nadesłała firma Van King, właściciel marki FAST – oferującej szeroką gamę produktów dla LCV, od filtrów po elementy zawieszenia, łączące wysoką jakość z konkurencyjnymi cenami.
Komentarze