Od maja 2013 roku hybrydowy autobus Volvo z systemem ładowania z sieci elektrycznej był poddawany testom na trasie 60 w Göteborgu. Cały projekt został właśnie podsumowany i pokazał, że rozwiązanie pozwala na zmniejszenie spalania o 3/4.
Volvo Buses bierze udział w projekcie UE Hyperbus wraz z przedsiębiorstwem transportu publicznego Västtrafik, Obszarem Gospodarczym Göteborga, Göteborg Energi, a także z miejskim Urzędem Ruchu i Transportu Publicznego. W ramach projektu testowany jest autobus zdolny do pokonywania siedmiu kilometrów z wykorzystaniem jedynie energii elektrycznej. System ładowania umożliwia zmniejszenie spalania oleju napędowego i emisji spalin o 75 procent w porównaniu z obecnymi autobusami z silnikiem diesla. Ogólne zużycie energii jest mniejsze o 60 procent.
Västtrafik przeprowadziło ankietę wśród pasażerów podróżujących na trasie 60, wśród kierowców elektrycznych autobusów hybrydowych oraz wśród osób mieszkających wzdłuż trasy, pytając o wrażenia, jakie wywierają na nich nowe autobusy. Wyniki pokazują, że większość pytanych pozytywnie ocenia nowe hybrydy.
– „Wielu ludziom podobają się autobusy hybrydowe, ponieważ są ciche i wygodne. Bardzo budujące jest to, że użytkownicy autobusów gotowi są zapłacić więcej za rozwiązanie bardziej przyjazne środowisku” – komentuje Hanna Björk strateg ds. ochrony środowiska w Västtrafik.
Fakt, że elektryczne autobusy hybrydowe są ciche, jest doceniany przez osoby mieszkające na trasie 60, z których 40 procent twierdzi, że autobusy hybrydowe są dla nich mniej uciążliwe od konwencjonalnych autobusów. Personel także chwali sobie nowe hybrydy, wskazując na ochronę środowiska jako największą zaletę.
Autobusy będą kontynuować normalną pracę do lipca tego roku. Volvo planuje rozpocząć produkcję seryjną elektrycznych autobusów hybrydowych na początku roku 2016. Projekt Hyperbus jest współfinansowany przez Life+, program UE finansujący projekty środowiskowe.
Komentarze