Iveco wprowadza nowy Efficiency Pack, czyli serię rozwiązań służących obniżeniu całkowitych kosztów posiadania pojazdu (TCO) ponoszonych przez przewoźników w trzech głównych obszarach: zużycie paliwa, koszty serwisu i szersza oferta produktów.
Mniejsze zużycie paliwa
Strategia Iveco w zakresie obniżania zużycia paliwa odnosi się do dwóch podstawowych czynników: pojazdu i kierowcy. Firma Iveco wprowadziła kilka istotnych ulepszeń, dzięki którym zużycie paliwa zmniejszyło się o 12 proc., w porównaniu ze Stralisem z 2007 r. (według pomiarów TÜV).
Oszczędność paliwa to zasługa systemu Eco-Roll, dostępnego w egzemplarzach z przekładnią automatyczną oraz udoskonalonego systemu gospodarki cieplnej w silniku i zastosowania innowacyjnego oleju o obniżonej lepkości. Rozwiązania te są stosowane we wszystkich wersjach modelu Stralis z silnikami Cursor 11 i 13.
Eco-Roll to funkcja pozwalająca wykorzystać siłę bezwładności przy zjazdach ze wzniesień o łagodnym kącie nachylenia. System ocenia nachylenie drogi i w razie potrzeby „odłącza” zespół napędowy, ustawiając przełożenie neutralne. Przy końcu zbocza system wylicza i wybiera optymalny bieg, umożliwiając dalszą jazdę.
Udoskonalone zarządzanie temperaturą oleju silnikowego, w połączeniu z zastosowaniem nowego syntetycznego oleju o klasie lepkości SAE 0W-20, umożliwiło zwiększenie efektywności układu napędowego.
Wprowadzono również systemy wpływające na styl pracy kierowcy. Umiejętność oszczędnej jazdy to co najmniej równie skuteczny sposób na obniżenie spalania jak rozwiązania techniczne.
System oceny stylu jazdy (DSE) – system z powodzeniem stosowany już w ciągnikach siodłowych Stralis z silnikami Cursor 11 i 13 – jest teraz dostępny również w pojazdach z podwoziem 4×2 i 6×2, a wkrótce trafi również do pojazdów z silnikami Cursor 9.
System działa jak w pełni funkcjonalny, a przy tym mało kosztowny, pokładowy instruktor jazdy. Przetwarza on gromadzone dane i przekazuje dwa rodzaje informacji zwrotnej mającej wpłynąć na poprawę stylu jazdy: ocenę faktycznego stylu jazdy wyświetlaną na ekranie w postaci przejrzystej i intuicyjnej grafiki oraz sugestie sposobu ograniczenia zużycia paliwa. System bardzo skutecznie pomaga w oszczędzaniu paliwa – o 5 proc. w przypadku doświadczonych kierowców i nawet do 12 proc. w przypadku kierowców z krótszym stażem.
Całkowite koszty posiadania
Jeżeli chodzi o koszty serwisowania, częstotliwość kontroli filtra cząstek stałych (DPF) wydłużono z 450 000 do 600 000 kilometrów w silnikach Cursor 11 i 13.
Oprócz poprawy stylu jazdy wprowadzone innowacje mogą przynieść oszczędności na kosztach eksploatacji rzędu 4500 euro w ciągu trzech lat, przy założeniu średnich przebiegów rocznych 150 000 km.
Producent wprowadził dodatkowy, 260-litrowy, tylny zbiornik paliwa do ciągników Stralis z podwoziem 4×2 i 6×2, który umożliwia stworzenie 8 nowych konfiguracji i zatankowanie łącznie nawet 1580 litrów. Dodatkowy zbiornik ułatwia optymalizację postojów na stacjach benzynowych i kupowanie paliwa tam, gdzie jest ono tańsze.
Komentarze