Silniki o dużej pojemności skokowej wymagają wysokiej mocy rozruchowej. Rozrusznik Heavy Duty HEF109-L to nowy produkt w portfolio rozruszników 24 V firmy Bosch, przeznaczony do samochodów użytkowych oraz zastosowań Off-Highway w górnym zakresie mocy. Połączenie dwóch lub trzech rozruszników tego typu pozwala na uruchomienie jeszcze większych jednostek.
Nowy wydajny typ rozrusznika Bosch Heavy Duty HEF109-L, bazujący na konstrukcji typu M, osiąga o 18 proc. wyższą moc rozruchową (do 9,2 kW). Zapewnia ona niezawodny rozruch silników Diesla o pojemności skokowej do 28 litrów.
– „Nowy rozrusznik wysokiej mocy jest optymalnym wyborem w przypadku dużych silników, stosowanych np. w maszynach budowlanych, które trudno byłoby uruchomić przy pomocy standardowych rozruszników” – tłumaczy Ulrich Kirschner, prezes działu branżowego Bosch Starter Motors and Generators.
Przy rozruszniku wysokiej mocy nie ma konieczności stosowania bardziej skomplikowanego układu rozruchu równoległego. Nowy rozrusznik ma żywotność 800 000 kilometrów przebiegu lub 14 000 godzin pracy przy zastosowaniach Off-Highway.
Wzbudzany elektrycznie, sześciobiegunowy rozrusznik HEF109-L wyróżnia się kompaktowością i jest optymalnym rozwiązaniem w warunkach ograniczonej przestrzeni montażu. Wysoka odporność termiczna umożliwia niezawodny rozruch dużych silników, także w przypadku niskich temperatur lub wydłużonej procedury rozruchowej. Ze względu na wymaganą w pojazdach użytkowych dłuższą żywotność, dla zwiększenia ochrony wieńca koła zamachowego i zębnika proces sprzęgania odbywa się w dwóch etapach: najpierw następuje ostrożne przesunięcie wału napędowego wraz z zębnikiem, sprzęg i zwiększenie obrotów, a następnie już przy głównym zasilaniu odbywa się rozruch właściwy.
Zintegrowany w rozruszniku przekaźnik mechaniczny umożliwia prostsze połączenie ze sterownikiem silnika, za pośrednictwem którego – w przeciwieństwie do rozruchu za pomocą stacyjki – możliwy jest automatycznie regulowany rozruch przy niskiej emisji spalin.
W zależności od indywidualnych potrzeb, rozrusznik HEF109-L można odpowiednio doposażyć. Przykładem może tutaj być rozszerzona ochrona przeciwpyłowa, nawet do klasy IP57. Inną z możliwości jest zaizolowanie klemy 31. Osobne podłączenie rozrusznika do bieguna ujemnego akumulatora jest stosowane w przypadku pojazdów kolejowych lub jednostek wodnych, gdzie szczególną rolę odgrywają specjalne wymogi bezpieczeństwa lub ochrona przed wilgocią. Aby zapewnić maksymalną elastyczność przy dopasowywaniu do konkretnych warunków montażu, rozrusznik może być dostarczony z różnymi wersjami kołnierza, np. z kołnierzem obrotowym z możliwością ustawienia w określonej pozycji.
Do jeszcze większych silników Bosch oferuje tzw. układy rozruchu równoległego. Poprzez połączenie dwóch lub trzech rozruszników typu 109 moc rozruchowa poszczególnych rozruszników sumuje się. Nowy typ rozrusznika L umożliwia znaczące zwiększenie zakresu mocy w przypadku układów rozruchu równoległego. Maksymalna moc prawie 28 kW umożliwia w normalnych warunkach niezawodny rozruch silników Diesla o pojemności skokowej do 84 litrów oraz silników benzynowych o pojemności skokowej do 168 litrów. Tej wielkości silniki spotykane są przede wszystkim w zastosowaniach Off-Highway oraz w jednostkach pływających. Również maszyny stacjonarne, np. generatory prądu, wymagają szybkiego i niezawodnego rozruchu, aby w przypadku awarii zasilania można było szybko wznowić dostawy prądu.
Komentarze