W wielu krajach oznaczenie M+S definiuje oponę do pojazdu ciężarowego jako oponę zimową. Istnieją jednak opony stworzone specjalnie do warunków zimowych, oferując wyższe osiągi na śniegu i lodzie niż produkty oznaczone tylko znakiem M+S.
Zarówno opony z oznaczeniem M+S, jak i przeznaczone specjalnie na zimę noszą oznaczenie M+S, ale opony zimowe Goodyear Dunlop dodatkowo posiadają na ścianie bocznej znak alpejski, czyli symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF).
Od listopada 2012 r. symbol 3PMSF jest oznaczeniem dobrowolnym, świadczącym o tym, że zimowe parametry opon przeszły test standardu ISO. Regulacja UNECE nr 117.02 określa metodę badawczą, porównującą właściwości trakcyjne na ubitym śniegu między oponą referencyjną a testowaną. Aby zaliczyć test, produkt musi być lepszy od opony referencyjnej o co najmniej 25% w sześciu z dziesięciu kategorii badania. Opony ciężarowe, które zaliczyły test, mogą nosić oznaczenie 3PMSF i są oficjalnie klasyfikowane jako opony śniegowe do stosowania w trudnych warunkach zimowych.
Nieprzewidywalne warunki pogodowe w niemal całej Europie i coraz bardziej surowe wymagania wobec opon zimowych sprawiły, że zwiększyło się zapotrzebowanie na opony wielosezonowe. Trakcja na osi napędowej jest kluczem do utrzymania pojazdu w ruchu w okresie zimowym. Tym aspektem kierowano się przede wszystkim projektując nowe opony Goodyear KMAX i FUELMAX. Są to produkty wielosezonowe, a opony napędowe obu linii spełniają wszystkie wymogi stawiane oponom zimowym, posiadającym oznaczenia 3PMSF i M+S.
Pojazdy jeżdżące na obszarach, na których panują ostre warunki zimowe, powinny stosować specjalnie zaprojektowane ogumienie zimowe. Goodyear Dunlop ma w swojej ofercie takie opony przeznaczone przede wszystkim na osie sterujące i napędowe, ale także na osie naczep. Do zimowych opon na oś kierowaną należą Goodyear UltraGrip WTS i Dunlop SP 362. Charakteryzują się one otwartymi blokami bieżnika w kształcie litery Z oraz mieszanką, zapewniająca optymalne zachowanie w zakrętach i przenoszenie siły hamowania przede wszystkim w warunkach zimowych.
Opony zimowe należy zakładać w pierwszej kolejności na oś napędową. Zapewnienie możliwie najlepszej trakcji na tej osi jest kluczem do utrzymania mobilności zimą. Opony Goodyear UltraGrip WTD i Dunlop SP 462 zapewniają dobre właściwości trakcyjne i krótką drogę hamowania w zimowych miesiącach, dzięki osiągom bieżnika, jego konstrukcji i technologii 3D-BIS.
Specjalną zimową konstrukcję posiadają również oferowane przez Goodyear opony UltraGrip WTT do naczep. Znajdują one zastosowanie głównie w krajach skandynawskich. Opona ta spełnia warunki oznaczenia 3PMSF i zapewnia wysoki poziom mobilności.
Goodyear oferuje również oponę na oś napędową do autokarów UltraGrip Coach, zapewniającą podwyższoną trakcję na śniegu. Opona ta przeznaczona jest przede wszystkim do autokarów jeżdżących w krajach skandynawskich i regionach alpejskich, gdzie oblodzenie zimowych dróg i nagłe opady śniegu mogą powodować duże opóźnienia. Wzór bieżnika i jego szerokość w UltraGrip Coach nie tylko zapewniają doskonałą trakcję na zimowych drogach, ale również ograniczają emisję hałasu, co zwiększa komfort jazdy.
Komentarze