Ciężarówki znacznie przekroczyły dopuszczalną masę

28 listopada 2022, 10:12

W okolicach zjazdu z autostrady A1 w okolicach Grudziądza patrol ITD zatrzymał do kontroli ciężarówkę przewożącą gabaryty. Okazało się, że zamiast dopuszczalnych 40 ton ciężarówka ważyła 86 ton. Z kolei w Nakle nad Notecią doszło do zatrzymania zestawu ważącego ponad 73 tony…

Pierwsza ciężarówka przewoziła sześć dużych obciążników balastowych do dźwigu o łącznej masie 60 t. Kierowca okazał inspektorom zezwolenie kat. IV na przejazd gabarytu po drogach publicznych. Taki dokument dopuszcza do ruchu nienormatywny pojazd o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t oraz o naciskach osi nie większych od dopuszczalnych. Już wstępna kontrola wykazała zatem, że transport odbywa się na podstawie niewłaściwego zezwolenia. W celu szczegółowego zweryfikowania tonażu i potwierdzenia tego faktu, ciężarówkę skierowano do najbliższego punktu kontrolnego. Zestaw z ładunkiem ważył 86,15 t. Tak ciężki ładunek spowodował też, że podwójna oś napędowa samochodu ciężarowego wywierała na drogę naciski za duże o ponad 6 t. Za duże były też naciski trzech z sześciu osi naczepy. W przypadku takich parametrów wagowych, przewoźnik powinien mieć zezwolenie kat. V na przejazd nienormatywnego pojazdu. Na trasie przejazdu tego gabarytu powinny być także dwa pojazdy pilotujące, których zabrakło. Z kolei waga drugiego zestawu wynosiła 73,5 t, pojazd przewoził zestaw z kruszarką. Duże masy tych ładunków spowodowały też przekroczenia nacisków osi pojazdów na drogę.

Oba transporty nienormatywne wykonywano bez wymaganych zezwoleń oraz pilotażu. Inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego skierowali gabaryty na parking strzeżony. Odjadą z nich dopiero po usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości. Wobec przewoźników zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Grożą im kary pieniężne.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Krakus, 29 listopada 2022, 9:20 0 -1

O co chodzi tym łapaczom??? Widoczny na zdjęciu zestaw ma 9 osi x 8 ton/oś = 72 tony...

Odpowiedz

czytelnik, 29 listopada 2022, 12:15 1 0

cytat "Tak ciężki ładunek spowodował też, że podwójna oś napędowa samochodu ciężarowego wywierała na drogę naciski za duże o ponad 6 t."
Przepisy mówią o podwójnej osi napędowej, przy odległości (d) między osiami składowymi:
– mniej niż m (d < 1,0) – 11,5 t,
– pomiędzy 1,0 m a 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3) – 16 t,
– pomiędzy 1,3 m a 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8) – 18 t albo 19 t, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w opony bliźniacze i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne , albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w opony bliźniacze, a maksymalny nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 t.”
ps. gdzie tu przekroczył nacisk o 6 ton na oś napędową, wydruk mówi co innego że albo przekroczył nieco o 600 kg albo nie przekroczył, jeżeli rozstaw osi napędowej jest większy od 1,3m

Odpowiedz