Mobilny most ASTRA – prace drogowe bez utrudnień

6 września 2024, 11:47

Wymiana nawierzchni, a nawet znacznie mniej skomplikowane prace drogowców, skutecznie paraliżują ruch na każdej drodze. Największy problem stwarza to oczywiście na autostradach i trasach ekspresowych. Okazuje się jednak, że Szwajcarzy znaleźli na to sposób, który nota bene działa tak samo precyzyjnie, jak przysłowiowe zegarki ich produkcji.

Spis treści:

  • Jak działa mobilny most ASTRA?
  • Pierwsze wykorzystanie i późniejsze modyfikacje
  • Ruchomy most, który zakręca
  • Zalety mobilnego mostu ASTRA

 

Do tej pory każde prace drogowe wymagały zamknięcia dla ruchu remontowanej przestrzeni, co na drogach szybkiego ruchu oznaczało albo zamknięcie pasa ruchu, albo zmniejszenie szerokości przejazdu. Każde z tych rozwiązań powodowało utrudnienia, które niechybnie prowadziły do powstawania zatorów. Mobilny most ASTRA rozwiązuje ten problem, zapewniając możliwość pokonania remontowanego odcinka z prędkością 60 km / h.

Jak działa mobilny most ASTRA?

Mobilny most ASTRA posiada imponujące wymiary: długość 257 metrów, szerokość 7,57 m i wysokość 4,65 cm. Jednak to, co najbardziej zaskakuje, to umieszczenie wszystkich jego 40 modułów na mobilnych podwoziach z hydrauliką. Umożliwia ona uniesienie mostu, a wózki — jego przesunięcie.

Most ASTRA ustawiany jest na odcinku, którym objęte mają zostać prace remontowe. Na obu jego końcach zawieszenie wózków składa się, tworząc najazdy, które umożliwiają pojazdom swobodny wjazd na most i zjazd z niego. Konstrukcja mostu pozwala na przejazd każdego typu pojazdu z prędkością 60 km / h, podczas gdy pod jego powierzchnią trwają prace remontowe. Po ich zakończeniu, cała konstrukcja przesuwana jest na dalszy odcinek.

Pierwsze wykorzystanie i późniejsze modyfikacje

Po raz pierwszy konstrukcję mobilnego mostu ASTRA wykorzystano w Szwajcarii w 2022 roku na autostradzie A1 w kantorze Solura, a dokładniej pomiędzy miejscowościami Recherswil i Luterbach.

Pierwsze zastosowanie pozwoliło na zebranie danych, które posłużyły do modyfikacji jego konstrukcji. Rampa najazdowa i zjazdowa zostały wydłużone, a ich nachylenie zmniejszone z 6,1% do 1,25%. Dzięki temu z pełną prędkością 60 km / h mogą pokonywać je także:

  •  samochody sportowe,
  • auta z przyczepami kempingowymi,
  • autokary,
  • ciężarówki i zestawy z naczepami.

Zmodyfikowana wersja mostu wykorzystywana jest od kwietnia do końca sierpnia nadal na wspomnianym już odcinku autostrady A1 Recherswil — Luterbach.

Ruchomy most, który zakręca

O ile samo unoszenie nawierzchni mostu i jego przesuwanie na prostym odcinku drogi stosunkowo łatwo sobie wyobrazić, o tyle dociekliwa osoba zada pytanie: co z zakrętami, których przecież nawet na autostradzie nie brakuje? Stacjonarne mosty posiadają stałe krzywizny, wykonane jednak już na etapie budowy, ale w jaki sposób “zgiąć” ma się stalowy most ASTRA?

Sekret tego rozwiązania tkwi w unikalnej konstrukcji, złożonej z 40 modułów. Każdy z nich połączony jest między innymi za pomocą specjalnego sworznia. Dodatkowo pozycję modułów względem siebie ustalają hydrauliczne tłoki. Umożliwiają one odchylenie każdego z modułów o 0,16°. Chociaż to niewiele, po uwzględnieniu liczby modułów uzyskujemy maksymalne zgięcie w granicach 6,4°, czyli w praktyce minimalny promieni łuku 1000 m, co jest wystarczające do ułożenia mostu na autostradowych zakrętach.

Zalety mobilnego mostu ASTRA

Przestrzeń robocza pod rozstawionym mostem ASTRA ma wymiary 3,1 m wysokości i 5,1 m szerokości. Zmieści się więc w niej również ciężki sprzęt taki jak układarka asfaltu czy różnego rodzaju walce drogowe. Może pod nią wjechać wywrotka z kiperem i unieść skrzynię ładunkową pod kątem umożliwiającym zrzut ładunku.

Mobilny most ASTRA umożliwia więc prowadzenie prac remontowych i budowlanych na odcinkach dróg bez konieczności ich zamykania czy ograniczania płynności ruchu. Jego zastosowanie zmniejsza obszar robót i zwiększa bezpieczeństwo kierowców oraz pracowników budowlanych. Konstrukcję tę można wykorzystać także podczas remontu mostów oraz innych prac w obszarze infrastruktury drogowej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!