Elektryczna klimatyzacja postojowa w samochodzie ciężarowym to urządzenie, na które decydują się przede wszystkim floty operujące na dalekodystansowych, europejskich trasach. Jej montaż pozwala przede wszystkim na dużą oszczędność paliwa, co wpływa na optymalizację prowadzenia firmy transportowej.
Postój na włączonym silniku generuje koszty ze względu na niepotrzebne spalanie paliwa, a w wielu krajach Europy pozostawianie pracującego silnika pojazdu karane jest mandatem. Rozwiązaniem tych niedogodności może być elektryczna klimatyzacja postojowa, która pracuje, kiedy silnik jest wyłączony. Klimatyzacja postojowa w bardzo istotny sposób wpływa też na komfort kierowcy – podczas postoju może on skupić się na odpoczynku, bez konieczności ciągłe włączania i wyłączania silnika.
– „Elektryczne klimatyzacje postojowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Operatorzy flot dostrzegają korzyści z ich użytkowania zarówno dla firmy transportowej, jak i dla kierowców. Przedsiębiorstwo może optymalizować swój budżet, nie ponosząc dodatkowych opłat za spalanie paliwa na biegu jałowym przez pojazdy – średnio 3 l na godzinę, zaś kierowca może pracować i odpoczywać w komfortowych warunkach w najbardziej gorące dni” – mówi Tomasz Konieczny, Dyrektor Marketingu Webasto.
Przykładem elektrycznej klimatyzacji postojowej jest urządzenie Webasto Cool Top Vario, zasilane z instalacji elektrycznej pojazdu napięciem 24V.
Szybkie chłodzenie kabiny
Klimatyzacja Cool Top Vario to urządzenie o mocy 1000 W. Zakres mocy chłodniczej zależy od warunków panujących na zewnątrz pojazdu, ekspozycji na promieniowanie słoneczne i temperatury w kabinie. Jeżeli pojazd nie stoi w pełnym słońcu, powietrze w kabinie może zostać schłodzone z 30°C do 22°C w ciągu zaledwie 10 minut. Cool Top Vario zużywa maksymalnie 20 A, natomiast w trybie ECO nie przekracza 13 A. Wydatek chłodzonego powietrza w ciągu godziny wynosi do 500 m³.
Cool Top Vario ma kompaktowe wymiary (860 x 700 x 315 mm), a jego masa wynosi 31 kg. Wymagana powierzchnia wycięcia w dachu wynosi 400 x 402 mm. W zależności od typu kabiny, Cool Top Vario zwiększa całkowitą wysokość pojazdu o 19,7 – 20 centymetrów.
Bez obaw o akumulator
Choć klimatyzacja postojowa jest zasilana z akumulatora pojazdu, kierowca nie musi się obawiać o uruchomienie silnika po dłuższym okresie postoju. Cool Top Vario jest wyposażony w system automatycznie odcinający zasilanie przy zbyt niskim napięciu, co oznacza, że układ wyłącza się samoczynnie, gdy napięcie akumulatora spadnie poniżej ustalonego poziomu. W zależności od pojemności akumulatora, temperatury zewnętrznej i promieniowania słonecznego, urządzenie może chłodzić kabinę do 10 godzin, zanim włączy się ochrona przed zbyt niskim napięciem.
Łatwy montaż i obsługa
Do obsługi elektrycznej klimatyzacji postojowej Cool Top Vario można wykorzystać panel LCD, znajdujący się w kabinie kierowcy lub opcjonalnie zdalny pilot.
Różnorodne możliwości indywidualnej regulacji temperatury i prędkości pracy wentylatora (tryby: ręczny, automatyczny i ECO), a także dodatkowo funkcja timera pozwalają na intuicyjną obsługę klimatyzacji. Z kolei duży i czytelny wyświetlacz ułatwia odczyt ustawionych parametrów.
Cool Top Vario jest dostępny dla niemal wszystkich znanych powszechnie modeli samochodów ciężarowych i może zostać zamontowany również w ciężarówkach przewożących materiały niebezpiecznie. Instalacja zajmuje od dwóch do trzech godzin, a wykonuje się ją za pomocą luku dachowego pojazdu, co obniża koszty montażu.
Komentarze