Mercedes-Benz Sprinter kończy 20 lat

28 września 2015, 15:01

Sprinter świętuje 20. urodziny. Z tej okazji w fabryce modelu w Düsseldorfie zebrało się ponad 250 gości, a wśród nich politycy, ekonomiści, przedstawiciele mediów oraz pracownicy z sześciu zakładów produkujących Sprintera rozmieszczonych na całym świecie – nie tylko w Niemczech, ale i w Argentynie, Chinach, Rosji oraz USA.

Od chwili uruchomienia produkcji w 1995 r. Sprinter znalazł ponad 2,9 mln nabywców w ponad 130 krajach. W 2014 roku na całym świecie znalazł ponad 186 tys. nabywców (w tym ponad 3 000 w Polsce). Od stycznia do czerwca br. oddział Mercedes-Benz Vans dostarczył łącznie 89,5 tys. egzemplarzy modelu (+4%), spośród czego ponad 1500 egzemplarzy znalazło nabywców w Polsce.

Utrzymujący się w ostatnich miesiącach wysoki popyt, notowany przede wszystkim w Europie i USA, pozwala skutecznie wykorzystywać moce przerobowe niemieckich fabryk w Düsseldorfie i Ludwigsfelde. Aby nadążyć z produkcją, w obu zakładach wprowadzono dodatkowe zmiany i pracujące soboty.

Wprowadzając Sprintera na rynek w 1995 r., Mercedes-Benz Vans zareagował na zmieniające się czasy i potrzeby nabywców. Zbudowano samochód o dynamicznych rysach, dostępny w ponad 1000 wariantów, z wydajnym silnikami, bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i ergonomicznym kokpitem. Te cechy zapewniły Sprinterowi rynkowe powodzenie, a nazwa modelu szybko stała się synonimem całej klasy pojazdów użytkowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 5 ton.

Do sukcesu Sprintera znacznie przyczyniły się zakłady w Düsseldorfie, w których pracuje 6500 osób. Pochodzi stąd około 65% całej produkcji modelu. Dziennie bramy fabryki opuszcza ponad 725 Sprinterów. Aby zaspokoić wysoki popyt, obecnie ich montaż odbywa się również w soboty.

Sprinter powstaje w Düsseldorfie od 20 lat. Krótko po uruchomieniu produkcji, w 1996 roku, z linii produkcyjnej zjechał 100-tysięczny egzemplarz. Stale unowocześniana fabryka od 2006 r. wytwarza drugą generację modelu, a od 2013 – jej zmodernizowaną wersję. Łącznie, przez 20 lat w Nadrenii zbudowano 2,4 mln Sprinterów. Dziś ten ekonomiczny i bezpieczny, funkcjonalny i komfortowy samochód bije kolejne rekordy popularności.

Aby poradzić sobie ze zwiększeniem wolumenu produkcji przy okazji wprowadzenia nowej generacji Sprintera, w 2006 r. uruchomiono w Niemczech kolejną fabrykę modelu: wytwarzanie podwozi do zabudowy i pikapów rozpoczęto w zakładach Mercedes-Benz w Ludwigsfelde na południe od Berlina. Z załogą liczącą około 2000 pracowników są one dziś jednym z największych pracodawców przemysłowych w Brandenburgii. W ub.r. produkcja wzrosła tu o 13%, do ponad 48,2 tys. sztuk. Ten pozytywny trend miał zresztą swoją kontynuację w ostatnich miesiącach: moce przerobowe fabryki były i są wykorzystywane w bardzo wysokim stopniu. Każdego dnia wyjeżdża stąd ponad 200 Sprinterów.

W 1996 r. produkcję Sprintera uruchomiono w Ameryce Południowej. Od tamtej pory wytwarzany jest on w stolicy Argentyny – Buenos Aires. Od 2007 r. bramy zakładów opuszczał zarówno oryginalny, jak i nowy Sprinter. Pięć lat później fabryka otrzymała imię legendarnego kierowcy wyścigowego – „Centro Industrial Juan Manuel Fangio” i skoncentrowała się wyłącznie na wytwarzaniu aktualnej generacji modelu.

Około 1600 pracowników argentyńskich zakładów produkuje dla klientów z Ameryki Południowej około 15 tys. Sprinterów rocznie. Łącznie, od 1996 r. z taśm montażowych w Buenos Aires zjechało około 250 tys. egzemplarzy użytkowego Mercedesa.

Od 2011 r. Sprinter jest również produkowany w Fuzhou w Chinach. Zakłady Fujian Benz Automotive Ltd. zatrudniają około 1600 osób i wytwarzają trzy różne odmiany modelu z nadwoziami różnej długości i układem foteli dopasowanym do potrzeb chińskiego rynku. Klienci poszukujący niezawodnego, bezpiecznego pojazdu do transportu pasażerskiego mają do wyboru wersje z 14, 17 lub 20 fotelami.

2 lata temu w Rosji swój renesans przeżyła pierwsza generacja Sprintera: jej montaż rozpoczęto wtedy w Niżnym Nowogrodzie, 100 km na wschód od Moskwy. Mercedes-Benz Sprinter Classic powstaje tu na licencji udzielonej firmie GAZ. W ub.r. model znalazł 6,7 tys. nabywców, co uczyniło go najpopularniejszym użytkowym Mercedesem w Rosji, a Mercedes-Benz Vans zapewniło tytuł najpopularniejszej międzynarodowej marki na tamtym rynku.

Sprinter znajduje uznanie również w Ameryce Północnej. Do USA i Kanady trafił jako pierwszy przedstawiciel europejskiej koncepcji samochodu dostawczego. Klienci szybko docenili jego zalety: wysoką ładowność, niskie zużycie paliwa i dynamikę jazdy na równi z autami osobowymi. Wkrótce Sprinter ustanowił nowe standardy w swoim segmencie, a od 2001 r. jest montowany przez firmę Freightliner, która sprzedaje go pod swoją marką oraz z logo firmy Dodge.

W 2010 r. Sprinter pojawił się w USA również jako Mercedes-Benz – i od tamtej pory cieszy się dużym powodzeniem. W ub.r. pobił nowy rekord sprzedaży, z wynikiem 25,8 tys. sprzedanych egzemplarzy. Tym samym Stany Zjednoczone są drugim co do wielkości po rodzimych Niemczech rynkiem zbytu tego modelu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!