Actros z najnowszej generacji dedykowanym transportowi ciężkiemu silnikiem OM 471 jest zarówno ekonomiczny, jak i przyjazny środowisku, co potwierdzają wymagające testy.
Ciężarówka dalekobieżna Mercedesa została zaprojektowana pod kątem maksymalnej efektywności. Wraz z wprowadzeniem nowej generacji silnika OM 471 i tak niskie zużycie paliwa zostało jeszcze bardziej ograniczone – nawet o 3 proc.
To zasługa takich technologii, jak druga generacja układu wtryskowego X-Pulse, opatentowanego rozwiązania w zakresie recyrkulacji spalin i sterowania ich przepływem do turbosprężarki, a także wielu innych zabiegów, w tym szybszego przełożenia osi.
Ekonomika to także maksymalna wytrzymałość: z wybranych elementów można było zrezygnować, ponieważ silnik jest sterowany jest według wstępnych nastaw. Kryje się za tym hasło równie proste, co logiczne: czego nie ma, to nie może się zepsuć. W rezultacie i tak już wysoki poziom niezawodności OM 471 jest jeszcze bardziej wyśrubowany.
Mimo to dla kierowcy Actrosa z jednostką OM 471 niższe zużycie paliwa oznacza… lepszą dynamikę jazdy. Znaczny przyrost momentu obrotowego przekłada się na wysoką siłę napędową przy ruszaniu i podczas przyspieszania, nawet przy najniższych obrotach silnika . Silnik ma dużą siłę napędową już od obrotów biegu jałowego i osiąga niemal maksymalny moment obrotowy, zanim jeszcze wskazówka przekroczy 1000 obr./min. 95% jego wartości dostępne jest w okolicach 1300-1400 obr./min, a prędkość znamionowa wynosi 1600 obr./min.
Chociaż nominalne dane maksymalnej mocy i momentu obrotowego pozostały identyczne, w najczęściej używanym zakresie obrotów – między 1000 a 1500 obr./min – silniki są znacznie mocniejsze.
Jeśli wziąć pod uwagę typowy roczny przebieg ciężarówki na poziomie 130 tys. km, pokonywany głównie na wymagających trasach i z pełnym obciążeniem, Actros z najnowszej generacji silnikiem OM 471 w ciągu roku pozwala oszczędzi około 1100 l oleju napędowego. W przypadku pojedynczej ciężarówki odpowiada to emisji CO2 niższej o około 3 tony.
Wyjątkowo długie okresy międzyprzeglądowe wymiany oleju silnikowego oraz regeneracji filtra cząstek stałych również pomagają chroni środowisko. Emisja spalin Actrosa zgodnego z normą Euro VI już teraz jest prawie na granicy wykrywalności szkodliwych składników spalin.
Niskie zużycie paliwa zostało potwierdzone w praktyce. Standardowe trasy testowe obejmowały połączenie autostradowe między Stuttgartem a Hamburgiem (w obie strony). Dział badań korzysta z niego od około 20 lat.
Inżynierowie doświadczalni Mercedes-Benz uwzględniają te i wiele innych czynników. Wynik jest prosty: na drodze Mercedes-Benz Actros z silnikiem OM 471 nowej generacji naprawdę zużywa do 3% oleju napędowego mniej od swojego poprzednika.
Komentarze