Zachowanie mobilności zimą ma kluczowe znaczenie dla floty transportowej. Jak wskazuje Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, nie wszystkie opony ciężarowe dostępne na rynku sprostają trudnym warunkom zimowym na drodze.
TruckFocus: Jak brzmi definicja ciężarowej opony zimowej?
Benjamin Willot: Nie ma jednej definicji ciężarowych opon zimowych, ponieważ przepisy lokalne w różnych krajach określają te produkty inaczej. Są państwa, w których oznaczenie M+S na produkcie kwalifikuje je do ogumienia zimowego, ze wskazaniem, że jest to „opona, której rzeźba bieżnika, mieszanka bieżnika lub struktura mają za zadanie w warunkach zimowych przede wszystkim zapewnić lepsze osiągi w zakresie zdolności do wprawiania i utrzymywania pojazdu w ruchu niż normalna opona”. Innymi słowy, takie ogumienie zachowuje się na śniegu nieco lepiej niż zwykła opona. W 2012 roku Unia Europejska, dla oznaczenia opon zimowych, wprowadziła dodatkowy symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF). Mogą nim być znakowane produkty, które spełniły wymagania standaryzowanych testów i osiągnęły określone parametry trakcyjne na ubitym śniegu.
Na czym polega różnica między oponą M+S a oponą 3PMSF?
B. Willot: Warto wspomnieć, że możemy się spotkać z różnymi oznaczeniami: M+S, M.S lub M&S. Wszystkie pochodzą od skrótu „błoto i śnieg” (ang. Mud and Snow). Przez wiele lat symbol ten stanowił podstawę do oznaczania opon zimowych, chociaż posługiwanie się nim nie jest związane z żadnym standaryzowanym testem. Sytuacja uległa zmianie po wprowadzeniu w listopadzie 2012 roku przez UE nowego, oficjalnego oznaczenia opony zimowej: symbolu 3PMSF. Mogą go mieć tylko te opony ciężarowe, które w surowym teście ISO spełniły warunki, określone w przepisach: UNECE 117 i UE 661/2009. Porównuje się w nim trakcję opony referencyjnej z oponą testową na drodze pokrytej ubitym śniegiem. Aby przejść badanie pomyślnie, opona musi być o co najmniej 25% lepsza niż opona referencyjna w sześciu próbach na dziesięć. Ze względu na wymóg sprawności na śniegu, ogumienie z oznaczeniem 3PMSF jest lepszym wyborem na trudne warunki zimowe niż posiadające jedynie symbol M+S.
Jakie opony należy zakładać na pojazdy ciężarowe zimą?
B. Willot: Wszystko zależy od lokalnych przepisów, które dla operatorów flot powinny być równie ważne jak utrzymanie pojazdów ciężarowych w ruchu zimą. W przypadku flot jeżdżących w normalnych warunkach zimowych, w umiarkowanych temperaturach i przy niewielkich ilościach śniegu, jako minimum zaleca się stosowanie opon z oznaczeniem M+S na osi napędowej. Jednakże lepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie na osi napędowej wielosezonowych opon ciężarowych z oznaczeniami 3PMSF i M+S, na przykład Goodyear KMAX i FUELMAX. Z kolei pojazdy pracujące w ciężkich warunkach powinny jeździć na specjalnych zimowych oponach ciężarowych, takich jak Goodyear ULTRA GRIP MAX, które oferują wysoki osiągi właśnie zimą.
Które opony ciężarowe oferowane przez Goodyear Dunlop posiadają oznaczenie 3PMSF?
B. Willot: Nowa linia Goodyear ULTRA GRIP MAX to opony ciężarowe, specjalnie stworzone z myślą o jeździe zimą. Można wybierać spośród ogumienie na oś kierowaną, napędową oraz osie naczep, wszystkie z oznaczeniami M+S i 3PSMF. Pod względem osiągów w warunkach zimowych i zachowania na śniegu, to właśnie ta rodzina opon jest najlepsza w naszej ofercie. Dodam jeszcze, że opona na oś napędową ULTRA GRIP MAX D spełnia wymogi oznaczenia 3MPSF nawet po zużyciu bieżnika w 50%.
Ponadto oferujemy opony KMAX i FUELMAX, przeznaczone do całorocznej jazdy, które również noszą podwójne oznaczenia zimowe (M+S i 3PMSF), co gwarantuje, że ogumienie sprosta nawet nagłym opadom śniegu. Warte uwagi są też zimowe opony ciężarowe Dunlop i Fulda. Chciałbym zwrócić uwagę, że obecnie większość opon ciężarowych Goodyear, Dunlop, Fulda i Sava, w tym zarówno opony na oś napędową, jak i kierowaną oraz osie naczep, posiada symbol M+S. Oznacza to, że spełniają one minimalne wymogi – w ramach przepisów obowiązujących w europejskich krajach – dotyczące opon zimowych. Dla autobusów i autokarów przygotowaliśmy trzy opony, które również noszą oba oznaczenia zimowe – są to ULTRA GRIP WTS City na oś kierowaną i ULTRA GRIP WTD City na oś napędową dla autobusów miejskich oraz ULTRA GRIP Coach – ogumienie zimowe przeznaczona dla nowoczesnych autokarów.
Komentarze