Nowa skrzynia biegów Volvo ruszy z miejsca 325 ton

17 marca 2016, 10:25

I-Shift z biegami pełzającymi to nowa zautomatyzowana skrzynia biegów, wprowadzana na rynek przez Volvo Trucks. Dodatkowe biegi zapewniają wyjątkową zdolność pokonywania wzniesień pojazdom transportującym ciężkie ładunki w wymagających warunkach. 

Volvo nowa skrzynia

Opracowana przez Volvo Trucks nowa wersja I-Shift umożliwia zastosowanie w niej nawet dwóch biegów pełzających. Tak skonfigurowana skrzynia biegów umożliwia m.in. ruszanie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton.

– „I-Shift z biegami pełzającymi otwiera przed samochodami ciężarowymi wyposażonymi w zautomatyzowaną skrzynię biegów zupełnie nowe możliwości w zakresie kontrolowania prędkości manewrowej podczas jazdy do przodu lub cofania. Obecnie kierowca może transportować ciężki ładunek bez obaw, że znajdzie się w sytuacji, która może zakończyć się kosztownym przestojem.” – mówi Peter Hardin, menedżer produktu ds. FM i FMX, Volvo Trucks.

Biegi pełzające umożliwiają jazdę z bardzo małą prędkością: od 0,5–2 km/h, pozwalając tym samym na wyjątkowo precyzyjne manewrowanie pojazdem, np. na placu budowy, czy też w trakcie wykonywania zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury.

– „Wynikające z dostępności biegów pełzających, znacznie lepsze właściwości jezdne i większa zdolność pokonywania wzniesień ułatwiają kierowcy jazdę z ciężkim ładunkiem po śliskim podłożu w trudnym terenie, takim jak np. plac budowy, kopalnia lub droga leśna. Im cięższy ładunek i gorsza nawierzchnia lub teren, tym większe korzyści z posiadania biegów pełzających w pojeździe.” – wyjaśnia Peter Hardin.

Ponadto, w przypadku firmy realizującej transport ponadnormatywny po drogach zarówno gorszej, jak i dobrej jakości, biegi pełzające zapewniają dużą wszechstronność zastosowań i jednocześnie możliwość osiągania optymalnej ekonomiki paliwowej.

– „I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca w skrajnie trudnych sytuacjach. W połączeniu z właściwie dobranym przełożeniem przekładni głównej, pozwala na osiąganie prędkości podróżnej przy optymalnej prędkości obrotowej silnika, co skutkuje niższym zużyciem paliwa. To istotna korzyść w przypadku przewoźników realizujących tego typu transport.” – dodaje Peter Hardin.

Zależnie od zastosowania pojazdu, I-Shift jest dostępna w wersji z jednym lub dwoma biegami pełzającymi do jazdy w przód. Może być również wyposażona w dwa pełzające biegi wsteczne. Wsteczne biegi pełzające pozwalają na wyjątkowo powolne cofanie, co jest zaletą podczas wykonywania manewrów wymagających dużej precyzji.

Volvo nowa skrzynia bieg

Przekładnia biegów pełzających jest zintegrowana ze skrzynią biegów. W celu wzmocnienia konstrukcji pod kątem przenoszenia dużych obciążeń część podzespołów wykonano z materiałów o dużej wytrzymałości. W porównaniu ze standardową I-Shift, wersja z biegami pełzającymi jest dłuższa o 12 cm. I-Shift z biegami pełzającymi jest dostępna w połączeniu z 13- i 16-litrowymi silnikami Volvo Trucks dla pojazdów Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH i Volvo FH16

Przełożenie najniższego biegu w wersji z jednym biegiem pełzającym wynosi 19:1 w przypadku skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim lub 17:1 w przypadku skrzyni biegów z nadbiegiem. (Przełożenie najniższego biegu w standardowej I-Shift z biegiem bezpośrednim wynosi 15:1.) Przełożenie najniższego biegu w wersji z dwoma biegami pełzającym wynosi 32:1 w przypadku zarówno skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim, jak i z nadbiegiem. Przełożenie najniższego biegu wstecznego w przypadku skrzyni biegów z biegiem bezpośrednim wynosi 37:1.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!