Rok 2007 był dla branży samochodowej w Polsce dużo lepszy niż 2006: sprzedaż samochodów osobowych (293.319 pojazdów) wzrosła o 22,9%, aut dostawczych (o dopuszczalnej masie całkowitej 2 do 6 t) o 45% (33.916 sztuk), a samochodów ciężarowych (22.198 pojazdów powyżej 6 ton) o 58%.
Był to rekordowy rok dla DaimlerChrysler Automotive Polska (DCAP). Spółka odnotowała wzrost obrotów o ponad 40%. Łączna sprzedaż pojazdów osobowych Mercedes Car Group, Chrysler Group oraz pojazdów użytkowych Mercedes-Benz i Mitsubishi Canter wyniosła 13 464 pojazdy i była wyższa o 37% w stosunku do 2006. Sprzedaż całkowita części zamiennych, łącznie z eksportem do Republik Bałtyckich, Ukrainy i na Białoruś, przekroczyła po raz pierwszy 100 mln Euro (105 mln Euro, wzrost o 21%).
W lipcu 2007 wydzielona została spółka Chrysler Polska.
20 grudnia 2007 decyzją Zgromadzenia Wspólników DaimlerChrysler Automotive Polska została przemianowana na Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. Nazwa została wpisana do rejestru spółek w dniu 9 stycznia br.
Mercedes Car Group / Mercedes-Benz Cars
Dział samochodów osobowych Mercedes-Benz Cars (do listopada 2007: Mercedes Car Group) sprzedał w 2007 3660 pojazdów ustanawiając rekord sprzedaży w 12 letniej historii spółki.
Samochody użytkowe Mercedes-Benz i Mitsubishi Fuso
W 2007 roku DaimlerChrysler Automotive Polska odnotowała sprzedaż samochodów użytkowych Mercedes-Benz i Mitsubishi Fuso Canter na poziomie 7444 sztuki. Klientów znalazło 4523 pojazdów dostawczych (wzrost o 43%) i 2921 pojazdów ciężarowych (wzrost o 59%).
Samochody dostawcze Mercedes-Benz
Wzrost popytu w segmencie samochodów dostawczych zanotowano we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a Polska należy do najszybciej rozwijających się rynków Europy. 2007 był dla działu Samochodów Dostawczych Mercedes-Benz rokiem prawdziwie historycznym. Wyniki sprzedaży były lepsze niż w rekordowym roku 1997. Rekord ten został pobity o ponad 100 pojazdów i wyniósł 4523 samochody dostawcze, co w porównaniu z zeszłym rokiem stanowi wzrost o 43%.
Wynik ten był jeszcze ograniczony możliwościami produkcyjnymi fabryk Mercedes-Benz – w rzeczywistości zainteresowanie samochodami dostawczymi z trójramienną gwiazdą na masce było jeszcze większe. Problem zakładów produkcyjnych, które nie nadążają z realizacją zamówień, będzie podobny w 2008r.
Samochody ciężarowe Mercedes-Benz
W 2007 roku Mercedes-Benz odnotował wzrost sprzedaży w segmencie samochodów ciężarowych o 57% (2921 sztuk wobec 1394 w roku 2006), zachowując udział w rynku aut ciężarowych na poziomie ok. 13%.
Największym powodzeniem cieszyły się ciągniki siodłowe Mercedes-Benz – aż o 103% więcej niż w roku 2006. Ciągniki siodłowe Actros znalazły 1094 nabywców (wzrost o 76%). Jednakże największy wzrost sprzedaży odnotowano w przypadku ciągników siodłowych Mercedes-Benz Axor – 378 sprzedane auta to aż o 260% więcej niż w roku poprzednim. Równie dobra koniunktura panowała w segmencie podwozi Mercedes-Benz powyżej 16 ton – sprzedano ich 963, z czego 841 (+79%) były to podwozia Actrosa (spośród których 684 to wywrotki i betonomieszarki). Dzięki takiemu wynikowi Mercedes-Benz utrzymał drugą pozycję na rynku w sektorze aut budowlanych.
Nie udało się natomiast utrzymać poziomu sprzedaży w segmencie lekkich podwozi ciężarowych. Sprzedaż Atego nieco spadła, szczególnie modele o DMC poniżej 10t. Tutaj sytuacja odpowiadała trendom rynkowym – rynek aut ciężarowych powyżej 16 t rozwijał się w dużym tempie, natomiast aut o DMC 6-16 t rósł w zdecydowanie wolniejszym tempie.
„W 2008 r. planujemy dalszy wzrost sprzedaży o ok. 30 % w stosunku do roku 2007 – do ok. 3800 samochodów. Najważniejszym produktem pozostają ciągniki siodłowe stanowiące ok. 60% rynku całkowitego.” – zauważa Artur Domański, menedżer ds. zarządzania rynkiem, z działu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Polska.
Flagowym autem ciężarowym Mercedes-Benz pozostaje Actros wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa (m.in. Active Brake Assist, Asystent Pasa Ruchu Telligent, inteligentny Tempomat czy system stabilizacji toru jazdy). Otrzymał w 2007 r. m.in. Europejską Nagrodę Bezpieczeństwa (za system ABA), nagrody „Żółty Anioł 2007” – od ADAC (za system ABA) i „Safety Award 2007” Belgijskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Motoryzacyjnych.
Mercedes-Benz Axor otrzymał w 2007 Turbobrake, nowy hamulec silnikowy uzupełniający standardowy hamulec pomocniczy, i zautomatyzowaną przekładnię Mercedes PowerShift (oszczędność paliwa do 5%). Od stycznia 2008 r. skrzynia PowerShift jest standardowo w Actrosie (opcja pozostaje w Axorze).
Wszystkie auta ciężarowe Mercedes-Benz pracują z technologią BlueTec.
Od 2007 r. wszystkie modele są dostępne w wersji spełniającej normę emisji spalin Euro 5.
W listopadzie 2007 r. Mercedes-Benz wprowadził system zarządzania flotą FleetBoard, działający w oparciu o telematyczne usługi internetowe i służący nowoczesnemu zarządzaniu transportem oraz flotą pojazdów użytkowych każdej marki oraz program testów długoterminowych „Test the Best” (wybrani klienci otrzymują na półroczny test ciągnik Actrosa).
W 2007 rozpoczął się długofalowy program rozwoju oraz zmiany jakościowej sieci serwisowej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Strategia rozwoju sieci to: orientacja stacji obsługi na obsługę ciężkich pojazdów, podniesienie jakości obsługi klienta i napraw poprzez standaryzację według norm ISO i rozszerzony program szkoleń oraz zwiększenie liczby stanowisk serwisowych o ponad 50% do 2010 roku.
„W 2008 r. planujemy otworzyć stacje obsługi w Poznaniu, Krakowie, Pietrzykowicach oraz Szczecinie. W kolejnym roku w Strykowie/Łodzi, Białej Podlaskiej, Straszynie / Gdańska, Kielcach, Radomiu, Lublinie i Dębicy. Rozbudowane zaś zostaną stacje we Wrocławiu i Zielonej Górze. " – mówi Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. – „Jeżeli chodzi o nowości to rok 2008 dla samochodów ciężarowych Mercedes-Benz będzie stał pod znakiem Actrosa. W połowie roku zaprezentowany zostanie nowy Actros trzeciej generacji”.
Komentarze