Ponad 6 mld złotych wpłynęło do końca czerwca br. na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) z tytułu opłat drogowych pobranych w ramach Krajowego Systemu Poboru Opłat. Na przychody systemu viaTOLL, który w tym roku świętuje swoje pięciolecie, składają się opłaty pobierane manualnie bądź za pośrednictwem urządzeń viaAUTO od kierowców pojazdów osobowych na państwowych odcinkach płatnych autostrad A2 i A4 oraz opłaty pozyskane za przejazdy samochodów ciężarowych po liczącej ponad 3 145 km sieci dróg płatnych.
Uruchomiony 1 lipca 2011 r. elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL okazał się jednym z najnowocześniejszych i najskuteczniejszych rozwiązań tego typu w Europie. Od początku funkcjonowania systemu za jego pośrednictwem na konto Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło 6,3 mld zł, a każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się o kolejne 5 mln. Pieniądze te w całości przeznaczane są na utrzymanie, rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce.
– System viaTOLL to ogromny sukces, zarówno pod względem jego sprawności, jak i efektywności kosztowej. Najlepiej świadczy o tym fakt, że wydatki związane z jego budową i wdrożeniem zwróciły się w ciągu niecałych 18 miesięcy. To ewenement na skalę europejską – mówi Marek Cywiński, Dyrektor Zarządzający firmy Kapsch Telematic Services, będącej operatorem systemu viaTOLL.
Nakłady inwestycyjne poniesione przez Budżet Państwa w 2011 r. na budowę i uruchomienie systemu na sieci podstawowej (1560 km) wyniosły 963,2 mln zł. Dołączenie kolejnych 1585 km w następnych latach wymagało inwestycji w kwocie 166,2 mln zł. Całkowite nakłady inwestycyjne na infrastrukturę viaTOLL, będącą własnością Skarbu Państwa, wyniosły 1,129 mld zł. Z kolei koszty operacyjne, na które składają się m.in. obsługa punktów poboru opłat, sieci dystrybucji, czy utrzymanie i zasilanie infrastruktury technicznej wyniosły w sumie 1,082 mld zł. Oznacza to, że zysk netto KFD wyniósł ponad 4,121 mld zł.
Przychód KFD |
Nakłady inwestycyjne netto PLN |
Koszty operacyjne netto PLN |
|
Łącznie |
6 332 876 580 |
1 129 413 674 |
1 082 433 760 |
– Średni koszt obsługi użytkowników i utrzymania systemu stanowi jedynie 15% kwoty przychodów KFD, reszta to czysty zysk Skarbu Państwa, który może służyć dalszej modernizacji i rozbudowie sieci dróg – mówi Marek Cywiński. I dodaje: – Co więcej: procentowy udział kosztów operacyjnych będzie cały czas malał wraz z włączaniem kolejnych odcinków do sieci dróg płatnych – dodaje Cywiński.
Obecnie w systemie viaTOLL zarejestrowanych jest ponad 910 000 pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony i ponad 72 000 autobusów.
|
liczba pojazdów zarejestrowanych |
udział procentowy |
PL |
652 315 |
60,76 |
DE |
59 657 |
5,56 |
LT |
38 462 |
3,58 |
CZ |
31 363 |
2,92 |
UA |
30 431 |
2,83 |
RU |
28 030 |
2,61 |
RO |
24 771 |
2,31 |
HU |
20 002 |
1,86 |
SK |
19 728 |
1,84 |
BY |
16 966 |
1,58 |
LV |
12 939 |
1,21 |
Pojazdy o emisji spalin w klasie EURO 4, 5 i 6 stanowią ponad 60 % wszystkich zarejestrowanych w systemie viaTOLL, a niemal 11% to ciężarówki z najbardziej rygorystyczną normą EURO 6. Najmniej ekologiczne pojazdy (EURO 0, 1 i 2) stanowią niecałe 19%
Użytkownicy zarejestrowani z systemie viaTOLL w przeważającej większości (blisko 80%) rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty (20,8%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay).
Od 1 czerwca 2012 r. z systemu szybkiej i wygodnej płatności elektronicznej skorzystać mogą również kierowcy samochodów osobowych podróżujący po płatnych odcinkach autostrad zarządzanych przez GDDKiA (A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica). Usługa płatności elektronicznej viaAUTO stanowi wygodną alternatywę wobec obowiązującego na tych odcinkach manualnego systemu poboru opłat i daje możliwość wnoszenia opłat za przejazd autostradą bez zatrzymywania się: wystarczy zwolnić, podjechać pod szlaban i przejechać, gdy ten automatycznie się otworzy. Kierowcy korzystający z płatności elektronicznej przejeżdżają przez place poboru opłat nawet do pięciu razy szybciej niż ci, którzy wybierają tradycyjną płatność manualną.
Do końca czerwca br. sprzedano ponad 54 000 urządzeń viaAUTO. Wkrótce liczba ta może się jednak znacząco zwiększyć, ponieważ już 8 lipca rusza specjalna akcja promocyjna pod hasłem „Szerokiej Polski!”.
– Zależy nam przede wszystkim na dotarciu do kierowców samochodów osobowych regularnie korzystających z płatnych odcinków autostrad A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA – tych, którzy w największym stopniu odczują korzyści płynące z płatności elektronicznej. Poprzednie akcje promocyjne na urządzenia viaAUTO cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego również tego lata postanowiliśmy przygotować coś specjalnego – podkreśla Marek Cywiński.
W ramach promocji operator systemu zaoferuje 70 000 urządzeń pokładowych viaAUTO w wyjątkowo atrakcyjnej cenie 25 zł (regularna cena samego urządzenia, bez doładowania, to 135 zł).
– Efekty zakończonej wczoraj akcji promocyjnej w Gliwicach potwierdzają pozytywny wpływ upowszechnienia płatności elektronicznej na płynność przejazdu przez place poboru opłat. Dzięki większej liczbie viaAUTO na rynku, średni czas utrzymywania się zatorów skrócił się trzykrotnie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ponieważ płatność za pomocą urządzeń pokładowych jest jedyną możliwą alternatywną przy modelu koncesyjnym, mam nadzieję, że wkrótce viaTOLL obejmie wszystkie autostrady. To będzie nie tylko krok w kierunku pewnego „ujednolicenia” systemów poboru opłat w Polsce, ale przede wszystkim sposób na udrożnienie zatorów, jakie powstają na bramkach wjazdowych i wyjazdowych na autostradach, zwłaszcza w okresach wzmożonego ruchu, do których zaliczają się np. wakacje. – dodaje Cywiński.
Komentarze