Realne zagrożenie czy polepszenie jakości usług?

, 21 maja 2008, 0:00

Mimo coraz bardziej restrykcyjnych kontroli stanu technicznego pojazdów ciężarowych, liczba wypadków przez nie powodowanych nadal pozostaje na niepokojąco wysokim poziomie. Niezwykle ważne są działania prewencyjne w tej kwestii, warto zatem przyjrzeć się kondycji rynku napraw samochodów ciężarowych w Polsce.
Pod kołami TIRów giną piesi, rowerzyści, motocykliści, a także pasażerowie innych pojazdów. Samochody ciężarowe to pojazdy eksploatowane w dużo szerszym wymiarze, niż popularne „osobówki”, dlatego trzeba o nie dbać ze szczególną starannością. Wypadki powodowane przez pojazdy ciężarowe mają kilka zasadniczych przyczyn – nadmierna prędkość, przekroczony czas pracy kierowców, brawura, a także stan techniczny tych pojazdów.

Wśród coraz częściej wymienianych, a dotąd niedocenianych elementów mających zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo na drogach jest właśnie stan techniczny samochodów ciężarowych, ale także pojazdów dostawczych, flotowych czy autobusów. Właśnie tym aspektem zajmuje się na skalę ogólnopolską kampania Akademia Bezpiecznego Samochodu, która zwraca uwagę na stan techniczny wszystkich pojazdów, zarówno osobowych, jak i ciężarowych.

Tymczasem rynek napraw samochodów ciężarowych w Polsce jest dzisiaj niezwykle rozdrobniony. Warsztaty znacznie różnią się między sobą – zarówno pod względem wielkości (liczby stanowisk naprawczych), jak i liczby zatrudnianych pracowników czy cen roboczogodziny. Jak wynika z badań firmy Motofocus, ponad połowa warsztatów zajmujących się samochodami ciężarowymi (58,8%) posiada maksymalnie 4 stanowiska naprawcze. Biorąc pod uwagę liczbę i stan pojazdów ciężarowych poruszających się po polskich drogach, wydawać się to może ilością niewystarczającą. Jednocześnie coraz więcej warsztatów dołącza się do sieci warsztatowych, co niewątpliwie skutkuje polepszeniem jakości usług. Przynależność do sieci deklaruje niemal co trzeci właściciel warsztatu prowadzącego usługi w zakresie serwisowania samochodów ciężarowych (29,6%).

Tymczasem w sektorze pojazdów ciężarowych policja oraz wszelkie kontrole odnotowują bardzo często niesprawność układu hamulcowego, kierowniczego, zużyte ogumienie, przekroczenie emisji spalin czy chociażby niesprawne oświetlenie pojazdu. W przypadku pojazdów osiągających masę nawet do 40 ton, z pozoru najbardziej błahy, ale niesprawny element może się okazać decydujący. Wypadki z udziałem pojazdów ciężarowych zdarzają się znacznie rzadziej niż te, w których biorą udział samochody osobowe, jednak przeważnie są dużo bardziej tragiczne w skutkach. Należy pamiętać, że znaczna masa pojazdu, wydłużona droga hamowania oraz ograniczona manewrowość wymagają doskonałego stanu technicznego. Dzięki niemu kierowca pojazdu ciężarowego może się czuć na drodze pewnie i komfortowo, a sprawny pojazd ciężarowy oznacza znaczne ograniczenie realnego zagrożenia dla ruchu drogowego.

Więcej na www.abs.org.pl/truck

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!