Bosch tworzy odrębną jednostkę organizacyjną dla segmentu samochodów użytkowych i pojazdów off-road. Nowa organizacja zajmuje się sprzedażą i rozwojem systemów samochodowych.
Dział Commercial Vehicle & Off-Road (CVO) wydawał się początkowo jedynie obiecującym pomysłem. Badania rynkowe wykazały jednak, że ma on znacznie większy potencjał. Segment ten – obejmujący samochody ciężarowe, maszyny budowlane o mocy 4000 KM, wózki widłowe, a nawet żniwiarki – kryje w sobie miliardowy potencjał wzrostu. Czy to w krajach, w których zaostrzają się wymogi związane z ochroną środowiska i bezpieczeństwem czy też w regionach rozwijających się, w których niedługo powstaną wielkie metropolie.
Jednak do tej pory Bosch nie mógł w pełni wykorzystać istniejącego potencjału rynkowego ze względu na swoją strukturę organizacyjną. Działy branżowe, mające swoje cele i zadania, w większości nie były w stanie przygotować dla klientów CVO oferty w pełni dostosowanej do ich potrzeb. Dlatego na początku tego roku utworzono nową jednostkę organizacyjną dedykowaną segmentowi Commercial Vehicle & Off-Road.
Uwaga pracowników tej jednostki jest skoncentrowana nie tylko na dużych klientach, lecz na tym by objąć zasięgiem prowadzonej działalności wszystkich klientów danego obszaru, z uwzględnieniem małych firm.
– „Jako nowa jednostka sektora Mobility Solutions, tylko częściowo jesteśmy związani z dotychczasowymi strukturami. Stanowimy raczej organizację handlową ze zintegrowanym obszarem rozwoju systemów, która ściśle współpracuje ze wszystkimi działami branżowymi. Jeśli klient chce podnieść ekonomiczność działania, przyglądamy się nie tylko samemu układowi wtryskowemu. Uwzględniamy wszystkie zastosowania. Wymaga to wsparcia ze strony kilku działów branżowych. Przykładem może być tutaj zastąpienie lusterka wewnętrznego w pojeździe systemem kamer z wyświetlaczem” – mówi prezes działu Johannes-Jörg Rüger.
Nie wystarczy już dostarczać producentom maszyn rolniczych samych wtryskiwaczy do Diesla, ponieważ potrzebują oni także kolorowych wyświetlaczy lub czujników na potrzeby układów wspomagających. W przyszłości każdy klient będzie mógł zwrócić się do jednego partnera kontaktowego, który przedstawi kompletną paletę produktów Bosch. W segmencie samochodów osobowych nie jest to żadna nowość. Tacy producenci jak Daimler czy VW mają własnych pełnomocników ds. sprzedaży.
CVO nie jest jednak typową organizacją handlową, ponieważ w jej ramach prowadzone są także prace nad rozwojem systemów.
– „Mogą to być produkty z segmentu samochodów osobowych, np. kamera stereowizyjna, którą wspólnie z innymi działami branżowymi adaptujemy na potrzeby rynku samochodów użytkowych, ale mogą to być także własne produkty” – mówi Beer.
Szczególnie obszary rozwoju związane z tematami integracji samochodów z internetem i zautomatyzowanej jazdy obiecują interesujące synergie z segmentem samochodów osobowych, a w konsekwencji spory wzrost obrotów.
– „Krótkie serie produkcyjne oraz wyższe zróżnicowanie wariantów w segmencie pojazdów typu off-road-mogą na pierwszy rzut oka wydawać się mniej atrakcyjne w porównaniu do segmentu samochodów osobowych. Jednak nasze projekty mają z reguły charakter długofalowy i skutkują trwałością relacji z klientami – warto zatem przyjrzeć się im uważniej.” – zauważa Rüger.
Komentarze