Volvo Trucks wspólnie z Securitas wprowadzają nowy system ochrony dla kierowców samochodów ciężarowych, który ma za zadanie zredukować ryzyko kradzieży, porwań i innych zagrożeń.
Kierowcy samochodów ciężarowych i przewożone przez nich ładunki są na europejskich drogach wystawione na stałe niebezpieczeństwo. Świadczą o tym wyniki kilku ostatnich badań. Co roku ginie około 200 000 samochodów ciężarowych o łącznej wartości ponad 8,2 miliardów euro. W Polsce wartość ta wynosi około 531,1 milionów euro. Tych zatrważających danych dostarczyły badania przeprowadzone w 2007 r. na zlecenie Parlamentu Europejskiego.
Jednocześnie z badań przeprowadzonych przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego IRU (International Road Transport Union) wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat co szósty kierowca padł ofiarą jakiejś formy ataku. Jedną trzecią kierowców z tej grupy atakowano więcej niż dwukrotnie. Głównym celem większości ataków – około 60 procent przypadków – były pojazdy i ich ładunek, podczas gdy przedmiotem pozostałych 40 procent ataków byli kierowcy i ich rzeczy osobiste. Nieco powyżej 40 procent ataków miało miejsce na parkingach przeznaczonych dla samochodów ciężarowych.
Volvo Trucks zawiązało joint-venture z firmą Securitas, z myślą o wspólnym oferowaniu usług ochrony w oparciu o istniejący system informacji transportowej Volvo Dynafleet. W ramach tej współpracy Volvo Trucks odpowiada za rozwój technologii, podczas gdy Securitas jest bezpośrednim operatorem systemu.
Nowa usługa, o nazwie Security Service, została uruchomiona wiosną 2008 roku. W sytuacji zagrożenia kierowca może nacisnąć przycisk alarmowy znajdujący się w kabinie. Sygnał jest przesyłany do centrali Securitas, która następnie powiadamia firmę transportową lub lokalny posterunek policji. Kierowca może również skontaktować się z centralą Securitas bezpośrednio przez telefon komórkowy.
Volvo Trucks w przyszłości planuje wprowadzenie kolejnych zabezpieczeń, takich jak np. możliwość zdalnego wyłączenia silnika w ciężarówce, która została ukradziona, lub blokada sprzęgła siodłowego, która uniemożliwi odczepienie naczepy od ciągnika.
Komentarze