DEFA – elektryczne ogrzewanie postojowe w Inter Cars

10 listopada 2016, 14:50

W ofercie Inter Cars dostępny jest system elektrycznego ogrzewania postojowego DEFA.

Elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA, dostępne w ofercie Inter Cars jest skutecznym lekarstwem na walkę z zimą. Może być ono montowane w samochodach osobowych, ciężarowych oraz w pojazdach specjalnych, np. traktorach czy karetkach pogotowia.

Czym jest elektryczne ogrzewanie postojowe?

Jest to system służący do ogrzewania silnika i wnętrza samochodu, który w danym momencie nie jest używany, a wystawiony jest na działanie niskich temperatur oraz opadów atmosferycznych. Ponadto system ten może być doposażony w układ automatycznego ładowania akumulatora oraz monitoringu jego stanu technicznego. W najbardziej rozbudowanej wersji posiada również elektroniczny moduł programowania i sterowania. Cały system zasilany jest wyłącznie z zewnętrznego źródła o standardowym napięciu 230 V i ze względu na dość duży pobór mocy nie może być zasilany z akumulatora. Dzięki modułowej budowie może być konfigurowany w zależności od indywidualnych potrzeb klienta w trzech podstawowych pakietach.

Pakiet podstawowy – ogrzewanie silnika

Silniki samochodów stojących na mrozie, szczególnie te Diesla, dość często sprawiają problemy z rozruchem, a niejednokrotnie przy bardzo niskich temperaturach nie dają się odpalić w ogóle. Postojowe ogrzewanie silnika ma podgrzać go do temperatury ok. 20-30% wyższej niż ta panująca na zewnątrz. Dzięki temu silnik uruchamiany jest w warunkach podobnych do tych panujących przeciętnie latem. Nie jest on gorący, rozgrzany do temperatury roboczej, ale wystarczająco ciepły, aby nie sprawiał problemów.

W ogrzewaniu postojowym występują różne grzałki silnika w zależności od sposobu montażu. Są to grzałki przepływowe montowane w układzie chłodzenia, montowane w blok silnika, kontaktowe przyklejane lub przykręcane do miski olejowej oraz wkręcane w miejsce korka spustowego oleju. Ważne jest jednak to, że nie mamy możliwości wyboru rodzaju, ponieważ są one ściśle przypisane przez producenta do konkretnego modelu silnika. Wynika to z konieczności wykluczenia jakiegokolwiek ryzyka uszkodzenia jednostki napędowej poprzez zewnętrzną ingerencję.

Pakiet podstawowy nie zawiera żadnego sterowania automatycznego i uruchamia się dopiero wówczas, gdy urządzenie podłączymy do zasilania. Tę niedogodność można jednak w prosty sposób rozwiązać. Wystarczy bowiem dokupić niedrogi załącznik czasowy, dzięki któremu można zaprogramować włączenie ogrzewania odpowiednio wcześniej.

Postojowe ogrzewanie silnika poza tym, że zwiększa komfort rozruchu, to przyczynia się także do przedłużenia jego żywotności, ponieważ każdorazowe uruchamianie zamarzniętego silnika odpowiada przejechaniu kilkuset kilometrów.

Pakiet z ogrzewaniem wnętrza

W drugim pakiecie, oprócz ogrzewania silnika, znajduje się również ogrzewanie wnętrza pojazdu. Dzięki niemu samochód jest wystarczająco rozgrzany, aby roztopił się śnieg i lód zalegający na karoserii czy szybach. Taki układ również nie posiada autonomicznego sterowania i jeśli chcemy odpowiednio wcześniej uruchomić system, powinniśmy się zaopatrzyć w zewnętrzny załącznik czasowy. Nagrzewnica wewnętrzna dodatkowo posiada termostat, który w pełni zabezpiecza przed niepożądaną pracą. Ma również wszelkie certyfikaty potwierdzające normy bezpieczeństwa dopuszczające zgodnie z przepisami do ruchu drogowego.

Nagrzewnica montowana jest w takim miejscu, aby wlot i wylot powietrza były swobodne. Jest to zazwyczaj prawa strona w miejscu pasażera, gdzie jest najwięcej miejsca i nie ma znaczenia, czy urządzenie montowane jest w pionie czy poziomie.

Pełna opcja

W pełnym pakiecie elektrycznego ogrzewania postojowego montowane są dodatkowe dwa urządzenia, które zwiększają jego funkcjonalność i komfort używania. Jednym z nich jest elektroniczny, w pełni zautomatyzowany panel sterujący. Za jego pomocą można ustawić nie tylko godzinę załączenia ogrzewania, ale również godzinę, na którą samochód ma być gotowy do jazdy. Oznacza to, że moduł sterujący uwzględnia różne parametry zewnętrzne m. in. temperaturę powietrza. Jeśli mamy zamiar korzystać z samochodu np. o godz. ósmej system sam decyduje, kiedy i z jaką mocą uruchomić ogrzewanie, aby faktycznie samochód był gotowy do jazdy.

Za pomocą panelu sterującego możemy programować ustawienia gotowości pojazdu na dwa różne czasy podczas doby, oddzielnie dla siedmiu dni tygodnia. Jeśli mamy zaplanowany tydzień w miarę szczegółowo, możemy być pewni, że każdorazowo wsiądziemy do ciepłego, rozmrożonego pojazdu, którego rozruch nie sprawi najmniejszych problemów. Za dopłatą system ten możemy uzupełnić o pilota zdalnego sterowania, dysponujący pełnym asortymentem ustawień.

Następnym modułem w pełnej opcji ogrzewania postojowego jest układ monitoringu stanu technicznego akumulatora i automatycznego jego doładowywania, jeśli oczywiście jest taka konieczność.

Systemy DEFA są jednymi z najbardziej popularnych w Europie i Polsce. Cechuje je bezawaryjność i prostota montażu. Jedyne problemy mogą wynikać z nieprawidłowego montażu grzałki silnika w systemie przepływowym. Błąd ten polega na tym, że układ chłodzenia po zamontowaniu grzałki i zalaniu płynem nie został odpowietrzony. Wówczas w miejscu grzałki może pojawić się bąbel powietrza, co może powodować jej przepalenie.

Gwarancja a montaż

Elektryczne ogrzewanie postojowe DEFA działa zupełnie autonomicznie, niezależnie od układu elektrycznego pojazdu. W niektórych modelach konieczne jest nawiercenie w samochodzie otworów montażowych, jednak w zdecydowanej większości wykorzystuje się te fabryczne. Wiązki elektryczne posiadają hermetyczne złącza „plug and play”, co wyklucza konieczność lutowania przewodów.

Ze względu na niską lub zerową ingerencję montażową ogrzewania postojowego nowe samochody nie powinny utracić gwarancji producenta. Warto jednak przed montażem skontaktować się z Autoryzowanym Serwisem Obsługi i to doprecyzować, aby nie mieć problemów.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!