W transporcie publicznym najważniejsze jest bezpieczeństwo pasażerów. Z tego punktu widzenia przeprowadzona w odpowiednim momencie zmiana opon letnich na zimowe oznacza poprawę bezpieczeństwa pojazdu, a tym samym także pasażerów. Dobór odpowiednich opon ma tu decydujące znaczenie, gdyż muszą one zapewniać optymalną przyczepność i trzymanie się drogi przy każdej pogodzie.
W Niemczech z mocy prawa wyposażenie wszystkich pojazdów samochodowych musi być dostosowane do warunków atmosferycznych. Dotyczy to przede wszystkim opon autobusowych. Komercyjny transport pasażerski jest szczególnie narażony na różne zagrożenia zimą, gdy przed oponami stają coraz to nowe wyzwania. Jeżeli więc pasażerowie nie mają być narażeni na ryzyko, konieczna jest natychmiastowa, niezawodna reakcja.
Autobusy miejskie i międzymiastowe jeżdżą na różnych obszarach i dlatego też napotykają zimą bardzo zróżnicowane warunki na drogach. W obu przypadkach zimowe opony muszą mieć bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Tym niemniej, jeśli chodzi o autobusy międzymiastowe, Continental zaleca zakładanie na koła wszystkich osi specjalnych opon zimowych. Konieczne jest to zwłaszcza wówczas, gdy trasy autobusów przebiegają przez tereny o dużym prawdopodobieństwie opadów śniegu. Jeżeli oprócz tego drogi prowadzą głównie przez kraje i regiony o zmiennej pogodzie, to autobusy powinny być wyposażone nie tylko w opony zimowe, ale także w łańcuchy śniegowe.
Na obszarach obsługiwanych przez autobusy miejskie bardzo ważne dla właściwego korzystania z opon zimowych jest uwzględnienie nie tylko zmieniających się warunków pogodowych, ale także charakterystyk obsługiwanych tras. Może się okazać, że obecność śniegu i błota na podjazdach, zjazdach i licznych zakrętach zmusza do stosowania specjalnych opon zimowych.
Własności zimowego ogumienia Continental mówią same za siebie, jeśli chodzi o przewozy autobusowe – zarówno miejskie, jak i międzymiastowe:
Bieżniki HSW/HDW Scandinavia zapewniają najlepszą przyczepność na zimowych drogach i dzięki dobremu trzymaniu się jezdni gwarantują najwyższy poziom bezpieczeństwa. Model HDW Scan na osie napędowe został skonstruowany specjalnie do jazdy w skrajnie trudnych warunkach zimowych. Dzięki nacięciom lamelowym gwarantuje maksymalną przyczepność nawet na ubitym śniegu, a wydatne boczne krawędzie i wysoka stabilność boczna opony ułatwiają zapanowanie nad kierunkiem ruchu autobusu.
Także opona HSW Scandinavia na koła kierowane wyróżnia się doskonałymi zimowymi własnościami użytkowymi. Dzięki „inteligentnemu” bieżnikowi i licznym krawędziom wcinającym się w podłoże, szczególnie dobrze nadaje się do autokarów międzymiastowych i autobusów obsługujących tereny słabo zurbanizowane podczas umiarkowanych i ciężkich zim. Zapewnia maksymalną sterowność i skuteczność hamowania na zimowych drogach, a po częściowym zużyciu bieżnika zmienia się w konwencjonalną oponę letnią. W rezultacie korzystanie z opon HSW Scandinavia przynosi wyraźne korzyści także z ekonomicznego punktu widzenia. Oba typy opon zimowych są oznaczone kodem M+S i symbolem płatka śniegu. To, a także nazwa Scandinavia, wyraźnie wskazuje na fakt, że mamy do czynienia z typowo zimowymi oponami. Dzięki temu nie musimy też obawiać się kontroli drogowej.
Continental skonstruował model HSU 1 M+S specjalnie do autobusów wykorzystywanych w transporcie publicznym. Jest to opona przeznaczona na koła osi kierowanej i idealnie spisuje się w ciężkich warunkach zimowych. Ma dobrą przyczepność i jest cicha, dzięki czemu zapewnia zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy.
Komentarze