W większości zawodów, gdy pracownik jest chory – po prostu nie przychodzi do pracy. Nie jest to możliwe w przypadku kierowcy zawodowego, gdy w drodze dopadnie go grypa lub inna dolegliwość zdrowotna. Wówczas nie może sprawnie wykonywać swoich obowiązków zawodowych. Jak może sobie wówczas poradzić?
Jeżeli nie może – stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Nawet jeśli kierowca znajdzie na własną rękę punkt medyczny, to będzie miał kłopot z bezpiecznym zaparkowaniem pojazdu ciężarowego, bo niewiele jest parkingów dostępnych dla ciężarówek.
W 2009 r. zakończą się kłopoty kierowców ciężarówek z poszukiwaniem placówek medycznych podczas przejazdu przez Niemcy. W przypadku konieczności skorzystania z pomocy lekarza, kierowcy, których pracodawcy korzystają z map cyfrowych marki map&guide, już wkrótce będą mieli wszystkie punkty medyczne zaznaczone na mapie w postaci tzw. DocStopów.
DocStopy przy parkingach
W 2009 r. firma Planung Transport Verkehr (PTV) z niemieckiego Karlsruhe (właściciel marki map&guide) planuje na swych mapach cyfrowych przeznaczonych do planowania i zarządzania transportem drogowym umieścić punkty usług medycznych, z których mogą korzystać kierowcy zawodowi.
Wszystko za sprawą rozpoczętej pod koniec 2008 r. współpracy między PTV i spółką DocStop für Europäer e. V. Zakłada ona, że w kolejnych wersjach oprogramowania do zarządzania i planowania transportem drogowym map&guide professional i map&guide calculate będą umieszczone lokalizacje DocStopów. Takie punkty medyczne znajdują się w Niemczech zwyczajowo przy zjazdach z autostrad lub w punktach serwisowych dla pojazdów ciężarowych. Zdaniem Rainera Bernickela, europejskiego urzędnika zajmującego się bezpieczeństwem drogowym i inicjatora organizowania DocStopów przy głównych drogach w Niemczech, takie punkty medyczne pozwolą kierowcom, w razie potrzeby, skorzystać z pomocy lekarskiej po wcześniejszym, bezpiecznym zatrzymaniu pojazdu na parkingu dla ciężarówek.
– Tym sposobem zostanie zoptymalizowane nie tylko planowanie tras ale również warunki pracy kierowców. Taki system pomocy medycznej poprawi również bezpieczeństwo na drogach – twierdzi Rainer Bernickel.
24-godzinna pomoc
Nad utworzeniem takiego systemu pomocy medycznej zastanawiano się bardzo długo. Dalsze ignorowanie konieczności pomocy medycznej dla kierowców pojazdów ciężarowych, oznaczałoby brak odpowiedzialności również za innych użytkowników dróg. Tak powstała idea stworzenia projektu DocStop, ułatwiającego kierowcom zawodowym dostęp do pomocy medycznej. W celu jego realizacji powstało stowarzyszenie DocStop, które rozpoczęło działalność w lipcu 2007 r.
Zasada funkcjonowania takiego punktu pomocy medycznej polega na tym, że lekarze dyżurni służący w DocStopach muszą mieszkać w odległości od nich nie większej niż 4 km, by w każdej chwili nieść pomoc kierowcom. Aktualnie funkcjonuje w Niemczech 250 DocStopów. Od 2009 r. inicjatywa będzie poszerzana na inne kraje Europy.
Firma PTV wspiera ten projekt, włączając lokalizację DocStopów do map marki map&guide, wspierających planowanie tras i zarządzanie transportem. Jeżeli kierowca pojazdu wyposażonego w oprogramowanie map&guide poczuje się chory, może skontaktować się z centrum dyspozycyjnym firmy przewozowej, w której pracuje i poprosić o informację, gdzie znajduje się najbliższy DocStop. Oprogramowanie map&guide pozwala dyspozytorowi na natychmiastowe odnalezienie takiego punktu pomocy medycznej. Wydruk z mapy przejazdu z naniesionymi DocStopami kierowca może dostać również przed wyjazdem w trasę, by wiedział, gdzie może skorzystać z usług lekarza.
DocStopy znajdą się w oprogramowaniu map&guide Professional i map&guide calculate jeszcze w pierwszym kwartale 2009 r.
Komentarze