Hybrydowe autobusy – przyszłość Krakowa?

, 29 czerwca 2017, 7:35

Podczas odbywającego się w Krakowie posiedzenia Komisji Taboru Autobusowego połączonego z obchodami 90-lecia tamtejszej komunikacji autobusowej, dużo miejsca poświęcono kwestii elektromobilności oraz autobusów o napędzie niskoemisyjnym.


Korzystając z okazji Volvo zaprezentowało elektryczną hybrydę – miejski autobus napędzany głównie energią elektryczną (na 70 proc. trasy) i oszczędzający 60 proc. kosztów energii, a także redukujący emisję dwutlenku węgla o 75 proc.

Czystość powietrza, a także obniżenie poziomu hałasu to kwestie, które coraz częściej brane są pod uwagę przy projektowaniu systemów komunikacji miejskiej. W Krakowie problem jest szczególnie istotny ze względu na duże zanieczyszczenie powietrza. Tamtejszy smog z roku na rok staje się coraz większym zagrożeniem dla zdrowia mieszkańców.

W przypadku komunikacji miejskiej odpowiedzią na eko-potrzeby miast są autobusy wykorzystujące napęd elektryczny. To rozwiązanie zdecydowanie bardziej przyjazne środowisku niż nawet najnowsze diesle. Autobusy hybrydowe są cichsze, emitują znacząco mniej szkodliwych substancji, pozwalają oszczędzać energię.

Właśnie taki autobus został dziś zaprezentowany w Krakowie przez Volvo. Model 7900 Electric Hybrid to tzw. elektryczna hybryda, wykorzystująca na większości trasy energię elektryczną.

Jak tłumaczy Małgorzata Durda, Dyrektor Regionu na Polskę i Kraje Bałtyckie Volvo Buses:
– Elektryczna hybryda Volvo 7900 porusza się cicho i nie wytwarza spalin na 70 proc. swojej trasy. Ładowanie baterii trwa tylko 3-4 minuty i odbywa się na przystanku końcowym. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu systemu ładowania „opportunity charging” – autobus po prostu podjeżdża pod stację ładowania i pobiera prąd przez pantograf wysuwany ze stacji.

– Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie energii jest o 60 proc. niższe niż w przypadku porównywalnego autobusu z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 proc. – dodaje Durda.

Volvo 7900 Electric Hybrid oferuje wymaganą przez operatorów komunikacji miejskiej pojemność pasażerską, może być konfigurowany w różny sposób – każdorazowo dostosowując się do wymogów i potrzeb komunikacji miejskiej w danym mieście. Elektryczne hybrydy Volvo kursują już w Göteborgu, Sztokholmie, Hamburgu, Luksemburgu, Namurze czy Kurytybie.

– Kraków nadal modernizuje swój tabor, jesteśmy zainteresowani poznaniem jak największej liczby potencjalnych modeli autobusów, tak aby docelowo nasza flota była nowoczesna, wygodna dla mieszkańców i przyjazna dla środowiska – komentuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy w MPK Kraków.

Warto wspomnieć, że te nowoczesne autobusy powstają w całości w Polsce – we wrocławskiej fabryce Volvo. Cały proces produkcyjny, począwszy od projektowania konstrukcji oraz adaptacji według specyfikacji klientów, poprzez produkcję, aż po wsparcie i serwis po sprzedaży odbywa się w kraju.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!