Publiczny e-transport w Polsce

6 lipca 2017, 10:54

Rok 2017 obfituje w Polsce w przetargi na autobusy elektryczne. Tylko w przeciągu kilku ostatnich miesięcy firma Solaris podpisała nowe kontrakty na dostawy autobusów elektrycznych dla: Chodzieży, Ostrowa Wielkopolskiego, Sosnowca i Wrześni.  

Polscy przewoźnicy miejscy już od kilku lat inwestują w pojazdy transportu publicznego z alternatywnymi rodzajami napędów, które z powodzeniem zastępują tradycyjne silniki spalinowe. Jest to trend, który na dużą skalę obserwujemy w wielu europejskich i światowych aglomeracjach, a od roku 2016 jest on coraz bardziej zauważalny także w Polsce.

Pierwszymi w pełni bateryjnymi autobusami marki Solaris mogły pochwalić się: Ostrołęka, Inowrocław oraz Jaworzno, gdzie te bezemisyjne pojazdy kursują od roku 2015.  Do grona miast, w których jeżdżą elektryczne autobusy polskiej produkcji zalicza się także Kraków, gdzie od roku 2016 jeździ pięć bateryjnych Urbino. Jeszcze w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych kolejnych 20, a do Jaworzna 22 autobusy elektryczne marki Solaris.

Wspominając o autobusach elektrycznych nie można zapomnieć o Warszawie, po ulicach której od dwóch lat jeździ 10 bateryjnych Solarisów. W ostatnich dniach oferta oferta tej firmy została wybrana jako najkorzystniejsza i tym samym MZA Warszawa powiększy swoją flotę na początku 2018 roku o kolejnych 10 bezemisyjnych autobusów elektrycznych.

W komunikację miejską opartą na autobusach elektrycznych inwestują także mniejsze ośrodki. Miejski Zakład Komunikacji Chodzież i gmina Września zdecydowały się na model pojazdu Solarisa Urbino 8,9 LE electric. Oba miasta zakupiły po jednym egzemplarzu, by móc testować najnowocześniejszą technologię i najprawdopodobniej w przyszłości zdecydować się na kolejne autobusy bateryjne. Bliźniaczo podobne pojazdy dla Wrześni i Chodzieży wyposażone zostaną w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny polskiej firmy Medcom.

Autobusy będą miały takie same baterie o pojemności 160 kWh, które ładowane będą za pomocą złącza Plug-In. Wielkopolskie miasta zdecydowały się na zbliżone wyposażenie autobusów, które posiadać będą wiele udogodnień dla pasażerów i kierowcy, m.in. WiFi, ładowarki USB, a także czujniki cofania. Dodatkowym akcesorium zwiększającym bezpieczeństwo w Solarisie dla Wrześni będzie alkolock, który bada trzeźwość kierowców przed każdym uruchomieniem pojazdu. Z kolei autobus elektryczny dla Chodzieży zaopatrzony zostanie w bramki liczące pasażerów, tak by przewoźnik mógł prowadzić dokładne statystyki, jakie godziny przejazdów są najchętniej wybierane przez mieszkańców.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Sosnowca podpisało umowę na dostarczenie trzech nowych Solarisów Urbino 12 electric a Miejski Zakład Komunikacji z Ostrowa Wielkopolskiego czterech tego typu pojazdów. Bateryjne Solarisy dla tych miast będą miały zbliżony do siebie osprzęt. Podobnie jak pojazdy dla Chodzieży i Wrześni, będą one wyposażone w silnik centralny o mocy 160 kW i napęd elektryczny Medcom.

W odróżnieniu jednak od Solarisów 8,9 LE electric będą one miały baterie o większej pojemności 200 kWh. W obu przypadkach pojazdy ładowane będą poprzez wykorzystanie ładowarki zewnętrznej za pomocą złącza Plug-In. Oprócz tego autobusy zostaną konstrukcyjnie przystosowane do zabudowania pantografu 200 kW dzięki specjalnie przygotowanej instalacji. Klimatyzowana przestrzeń pasażerska i system automatycznego sterowania ogrzewaniem zapewnią odpowiedni komfort jazdy.

Tegoroczne dostawy łącznie 42 autobusów elektrycznych dla Jaworzna i Krakowa oraz podpisanie kontraktów na dostawy 9 autobusów bateryjnych dla: Chodzieży, Ostrowa Wielkopolskiego, Sosnowca i Wrześni są kolejnym dowodem na to, że nowa era transportu publicznego w Polsce zaczyna nabierać tempa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!