Wszystkie konfiguracje osi nowej serii DAF CF i XF w komplecie

, 11 września 2017, 12:40

Nowa seria CF i XF jest kompletna. Firma DAF Trucks dodała 11 konfiguracji osi ciągników i podwozi do nowej serii CF i XF: jest to osiem rodzajów 2-, 3- i 4-osiowych podwozi pod zabudowę i trzy 3- i 4-osiowe ciągniki.

Nowe samochody ciężarowe są lżejsze o ponad 100 kg, co zwiększa ładowność. Są też wyposażone w zintegrowane moduły do montażu zabudów, co skraca czas montażu i zapewnia najlepszą w klasie wydajność procesu kompletacji. Firma DAF dysponuje teraz kompletną gamą najlepszych w branży samochodów ciężarowych i z dumą oferuje swoim klientom najwydajniejsze rozwiązania transportowe do każdego zastosowania.

Firma DAF wprowadziła na początku lata wersje modeli CF i XF do transportu długodystansowego, a teraz przedstawia nową gamę wieloosiowych ciągników i podwozi pod zabudowę. Wszystkie nowe pojazdy ciężarowe firmy DAF zużywają do 7% mniej paliwa dzięki nowym układom napędowym.

Moduł EAS

Nowe podwozia pod zabudowę zyskują na kompaktowym module EAS nowej serii CF i XF. Moduł EAS można teraz zamontować jako pojedynczy komponent pomiędzy pierwszą i drugą osią przednią (w modelach 8×4 FAD). Pozwala to na wykorzystanie wolnej przestrzeni na podpory dźwigu, skrzynki narzędziowe lub dodatkowe zbiorniki, np. paliwa. Zapewnia to także większą swobodę w rozmieszczeniu niezbędnych komponentów zabudowy i zwiększoną ładowność dzięki masie własnej pomniejszonej o 50 kg.

Oprócz tego wieloosiowe ciągniki i podwozia pod zabudowę zostały wyposażone w układy napędowe i moduły układu wydechowego, które są o 100 kg lżejsze. Nowe osie i układy osi podwójnych pozwalają na uzyskanie całkowitej oszczędności masy do 250 kg w modelach CF FAD 8×4 do zastosowań budowlanych.

Nowe wleczone osie sterowane elektrohydraulicznie

Jedną z najważniejszych innowacji w nowej serii pojazdów CF i XF jest nowa oś wleczona do ciągników i podwozi pod zabudowę, która zapewnia lepszą manewrowość. Obejmuje ona nowo opracowany układ kierowniczy EHS (elektrohydrauliczny układ kierowniczy), który jest o 30 kg lżejszy. Sterowanie jest bardzo dokładne, ponieważ układ EHS stale oblicza optymalny kąt skrętu dla kół osi tylnej uwzględniając takie parametry jak prędkość pojazdu i rozstaw osi. Najbardziej jest to odczuwalne podczas manewrów w obszarach miejskich. Minimalizacja strat spowodowanych tarciem i fakt, że pompa układu kierowniczego jest włączana wyłącznie podczas kierowania, skutkują obniżeniem zużycia paliwa o dodatkowy 1%.

Przy prędkości powyżej 40 km/h oś blokuje się w położeniu jazdy do przodu i zapewnia większą stabilność pojazdu i oszczędność paliwa. Układ kierowniczy osi wleczonej składa się ze znacznie mniejszej liczby elementów, co zwiększa wytrzymałość i niezawodność.

Nową kierowaną oś wleczoną można zamontować w podwoziach pod zabudowę i ciągnikach 6×2, a także w podwoziach pod zabudowę 8×2. Podwozia 6×2 serii CF oraz XF (FAN) zostały wyposażone w układ EHS oraz w nowe zawieszenie pneumatyczne, które można szybko obniżyć o 90 milimetrów lub podnieść o 185 milimetrów.

Firma DAF wprowadza także 10-tonowe osie wleczone do bliźniaczego montażu kół o obciążeniu statycznym sięgającym 34 ton. Jest to przydatne podczas ładowania i rozładowywania ciężkich kontenerów przez urządzenie hakowe lub bramowe. Masa własna nowych osi została zmniejszona o 25 kg. W połączeniu z innymi rozwiązaniami w nowych modeli CF i XF osiągnięto 125 kg dodatkowej ładowności. Nowe osie wleczone do bliźniaczego montażu kół firmy DAF można zamontować w ciągnikach i podwoziach pod zabudowę 6×2, a także w podwoziach pod zabudowę 8×2.

Podwójne osie napędowe wyposażone w zwolnice

Firma DAF przedstawia nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicą (HR1670T) do częstego transportu terenowego. Ten zestaw osi jest wyposażony w zupełnie nową żeliwną pochwę, która zmniejsza masę własną o dodatkowe 60 kg.

Aby zapewnić jak największą oszczędność paliwa, dostępne są jeszcze szybsze przełożenia przekładni głównej (3,46, 3,61, 3,76:1). Przełożenia te umożliwiają pracę silnika z niższą prędkością obrotową. Aby zapewnić jak najniższe koszty eksploatacji, przerwy między wymianami oleju nowego zestawu tandemowych osi napędowych zostały zwiększone do 3 lat lub 450 000 km.

Nowe zespoły dwóch osi napędzanych ze zwolnicami są dostępne do ciągników i podwozi pod zabudowę 6×4 i 8×4 do transportu ponadgabarytowego i/lub w trudnym terenie. Gama pojazdów obejmuje podwozie pod zabudowę FAD 8×4 z dwiema kierowanymi osiami, które najczęściej znajdują zastosowanie do transportu piasku i żwiru. W tym modelu moduł SCR nie jest już częścią pionowego układu wydechowego. Zamiast tego nowy moduł EAS, dzięki swoim niewielkim wymiarom, może zmieścić się w całości pomiędzy obiema przednimi osiami. Ta zmiana zapewnia zmniejszenie masy własnej o 115 kg i zwiększenie ilości miejsca na podwoziu na dodatkowe komponenty.

Nowe podwozie 8×4 pod betonomieszarkę dostępne w całej Europie

Lekkie podwozie 8×4 do montażu betonomieszarki serii CF model FAD jest teraz dostępne z tandemowymi osiami napędowymi (19 ton) z pojedynczą redukcją (SR1132T) i dwoma przednimi osiami o nośności 7,1 t. Podwozie popularne w Wielkiej Brytanii jest teraz dostępne również na pozostałych rynkach europejskich. Na skutek optymalizacji układu kierowniczego i zawieszenia oraz zastosowania hamulców tarczowych i kompaktowego modułu EAS z pionową rurą wydechową masa własna tego samochodu ciężarowego wynosi 9150 kg. Podwozie pod betonomieszarki jest wyposażone w silnik PACCAR MX-11 o mocy  270–330 kW (370–450 KM).

Zabudowy podwozi serii CF i XF

DAF wprowadził nowe moduły mocowania zabudowy (BAM), ułatwiające szybki montaż furgonu, ciężkiego dźwigu, wywrotki lub systemu hakowego. Rozszerzony układ otworów w tylnej części podwozia ułatwia montaż wind tylnych żurawi i furgonów, a także zmianę położenia komponentów, modyfikację zwisu tylnego lub montaż sprzęgu i zabezpieczenia przeciw najazdowego.

Inną nową funkcją jest układ monitorowania stanu naładowania akumulatora, w skrócie BEM. Ten opcjonalny układ wykorzystuje nowo opracowany czujnik do pomiaru dokładnych warunków ładowania akumulatora i powiadamia, biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne, o gotowości pojazdu do pracy i jego najwyższej dostępności.

Nowe silniki PACCAR MX-11 i MX-13

Zgodnie z programem DAF Transport Efficiency podjęto wszelkie starania, aby osiągnąć maksymalną wydajność z każdej kropli paliwa. Silniki PACCAR MX-11 i MX-13 zostały całkowicie przeprojektowane. Ważnym celem podczas opracowywania nowych układów napędowych było zmniejszenie prędkości obrotowej silnika przy której osiąga on maksymalny moment obrotowy, ponieważ niższa prędkość silnika zapewnia mniejsze zużycie paliwa. Jednocześnie zwiększono maksymalny moment obrotowy silników PACCAR i jest on teraz dostępny przy prędkości 900 obr./min.

Moc niemal każdego układu napędowego wzrosła od 7 kW/10 KM do 14 kW/20 KM, podczas gdy moment obrotowy wszystkich nowych silników został zwiększony o 50–200 Nm. Ponadto w nowych modelach CF i XF firma DAF stosuje moment obrotowy o zmiennej wartości, co skutkuje dodaniem dodatkowego momentu o wartości 100–150 Nm przy jeździe na najwyższym biegu.

Skrzynia biegów TraXon

Nowe silniki PACCAR MX-11 i MX-13 są standardowo wyposażone w zautomatyzowane skrzynie biegów TraXon najnowszej generacji. Przekładnie te mają niższe straty spowodowane tarciem wewnętrznym i charakteryzują się niezwykle płynną zmianą biegów. Dostępne są specjalne strategie zmiany biegów do transportu standardowego, transportu cieczy, transportu ponad gabarytowego i zestawów Eco Combi.

W modelach Construction serii DAF CF FAD, FAT (podwozia pod zabudowę) i FTT (ciągniki siodłowe) przekładnia TraXon jest wyposażona w dodatkowe oprogramowanie terenowe zapewniające optymalne przełączanie biegów i operowanie sprzęgłem. Po uruchomieniu trybu off-road w skrzyni TraXon zmiany biegów są bardzo szybkie i następują przy wyższych obrotach, aby zapewnić doskonałą trakcję i przyczepność kół osi napędowych.

Funkcje oprogramowania układu napędowego

Podobnie jak w przypadku wcześnie zaprezentowanych pojazdów nowych serii CF i XF nowe modele wieloosiowe DAF wykorzystują nową architekturę elektryczną i elektroniczną wyposażoną w  moduł, który w zintegrowany sposób steruje wszystkimi elementami układu napędowego. Poszerzono działanie funkcji EcoRoll i przewidującego tempomatu, aby zwiększyć oszczędność paliwa.

Wysokowydajne osie tylne napędowe

Ważnym elementem nowych, szybszych zespołów napędowych są tylne osie zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę DAF. Dostępne są teraz szybsze przełożenia 2,05:1 umożliwiające,
w zależności od specyfikacji układu napędowego, jazdę z prędkością 85 km/h przy prędkości obrotowej silnika poniżej 1000 obr./min. W nowej generacji mechanizmach różnicowych tylnej osi przeprojektowano koło talerzowe i wałek atakujący, aby zapewnić maksymalną trwałość i wydajność, a także niski poziom hałasu.

Wraz z wprowadzeniem ośmiu 2-, 3- i 4-osiowych podwozi pod zabudowę i trzech 3- i 4-osiowych ciągników idea „Pure Excellenece” stała się standardem w nowej serii samochodów ciężarowych DAF. Idea „Pure Excellence” wyraża filozofię DAF Transport Efficiency w osiąganiu najniższych kosztów eksploatacji i najwyższej dostępności pojazdu. Jednocześnie jest ona równoznaczna z doskonałą jakością procesu produkcyjnego i niezrównaną wygodą kierowcy nowych modeli CF i XF, a także nowego modelu LF.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!