Technologia łożysk kół – diagnoza uszkodzeń

Redakcja, 20 listopada 2017, 12:24

Przedstawiamy poradnik, w którym wskazujemy, jak oceniać usterki łożysk kół w samochodach ciężarowych i autobusach.

Uszkodzona piasta koła

PRZYCZYNY

  • Łożysko i/lub bieżnia zewnętrzna obróciła się w piaście koła

EFEKT

  • Niewłaściwy montaż
  • Zbyt duże obciążenie bieżni wewnętrznej (postępująca korozja)
  • Uszkodzenia piasty powstałe podczas demontażu starego łożyska

ROZWIĄZANIE

  • Sprawdzić piastę czy nie ma śladów uszkodzeń bądź rdzy
  • Sprawdzić elementy współpracujące
  • Zamontować nową piastę i łożysko koła

Wyciek oleju z piasty koła

PRZYCZYNY

  • Uszczelnienie zostało uszkodzone podczas montażu

EFEKT

  • Uszkodzenie uszczelnienia powoduje przedostawanie się oleju do łożyska
  • Smar zostaje wymyty, a łożysko ma niewystarczające smarowanie
  • Powierzchnia toczna łożyska narażona jest na przyspieszone zużycie

ROZWIĄZANIE

  • Zastosować procedurę montażu zalecaną przez producenta pojazdu
  • Zastosować narzędzia specjalne
  • Zamontować nowe łożysko razem z uszczelnieniem

Zbyt szybkie zużycie łożyska

PRZYCZYNY

  • Niewłaściwa siła dokręcenia łożyska

EFEKT

  • Przegrzanie łożyska
  • Łożysko koła nie jest smarowane

ROZWIĄZANIE

  • Zamontować zgodnie z zalecanym przez producenta właściwym momentem (szukaj np. na www.repxpert.pl)
  • Wymienić łożysko na nowe, sprawdzić stan piasty

Nieprawidłowe działanie łożyska

PRZYCZYNY

  • Zbyt duży luz osiowy
  • Łożysko nieprawidłowo zamocowane / zabezpieczone

EFEKT

  • Zbyt duże obciążenie osiowe łożyska wewnętrznego i moment obrotowy skutkują zwężaniem i wypychaniem rolek
  • Gdy uszkodzenie się pogorszy może to doprowadzić do podniesienia temperatury, wycieku, odparowaniu smaru, a nawet zablokowaniu łożyska

ROZWIĄZANIE

  • Wymienić łożysko na nowe
  • Sprawdzić stan piasty koła i w razie potrzeby wymienić

Niewłaściwe smarowanie

PRZYCZYNY

  • Pył, piach lub inne zanieczyszczenia przedostające się z brudnego środowiska pracy
  • Niewystarczająca ilość smaru
  • Brudne dłonie lub narzędzia podczas montażu
  • Niewłaściwy smar

EFEKT

  • Wcięcia i wgniecenia na bieżni łożyska powodują wibracje
  • Odbarwione elem. toczne (kolor brązowy/niebieski)
  • Nadmierne zużycie koszyka, bieżni i elementów tocznych łożyska spowodowane przegrzaniem i niewłaściwym smarowaniem

ROZWIĄZANIE

  • Użyć odpowiedniej ilości właściwego środka smarnego
  • Czyste miejsce pracy, narzędzia, dłonie zredukują ryzyko zabrudzenia
  • Do momentu montażu łożysko należy trzymać w oryginalnym i zabezpieczonym opakowaniu
  • Zawsze montuj łożysko w pomieszczeniu wolnym od zanieczyszczeń
  • Nie zakrywaj zamontowanego łożyska w przypadku przerwy podczas montażu

Źle ustawiony luz łożyskowy, ciągłe przeciążenia

PRZYCZYNY

  • Wysokie obciążenia osi
  • Nieprawidłowo ustawiona geometria
  • Złe smarowanie i za mały luz łożyskowy

EFEKT

  • Temperatura przekraczająca 200°C negatywnie wpływa na twardość materiału i może doprowadzić do uszkodzenia łożyska
  • W skrajnych przypadkach elementy toczne łożyska zostaną zdeformowane
  • Wysoka temperatura może pogarszać właściwości smaru bądź go całkowicie zniszczyć

ROZWIĄZANIE

  • Sprawdzić napięcie wstępne łożyska
  • Unikać przeciążania
  • Dokręcać łożysko zawsze właściwym momentem zgodnym z zalecenieniami producenta pojazdu (szukaj np. na www.repxpert.pl)

Więcej informacji na www.repxpert.pl

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

ja1ja3 (27 listopada 2017, 10:13) ~ Co znaczy " nie zakrywaj zamontowanego łożyska w przypadku przerwy podczas montażu"?

0 0 Odpowiedź

odp12345 (28 listopada 2017, 15:32) ~ odp: nie kładź brudnej szmaty na łożysko

0 0 Odpowiedź