Przedstawiamy poradnik, w którym wskazujemy, jak oceniać usterki łożysk kół w samochodach ciężarowych i autobusach.
Uszkodzona piasta koła
PRZYCZYNY
- Łożysko i/lub bieżnia zewnętrzna obróciła się w piaście koła
EFEKT
- Niewłaściwy montaż
- Zbyt duże obciążenie bieżni wewnętrznej (postępująca korozja)
- Uszkodzenia piasty powstałe podczas demontażu starego łożyska
ROZWIĄZANIE
- Sprawdzić piastę czy nie ma śladów uszkodzeń bądź rdzy
- Sprawdzić elementy współpracujące
- Zamontować nową piastę i łożysko koła
Wyciek oleju z piasty koła
PRZYCZYNY
- Uszczelnienie zostało uszkodzone podczas montażu
EFEKT
- Uszkodzenie uszczelnienia powoduje przedostawanie się oleju do łożyska
- Smar zostaje wymyty, a łożysko ma niewystarczające smarowanie
- Powierzchnia toczna łożyska narażona jest na przyspieszone zużycie
ROZWIĄZANIE
- Zastosować procedurę montażu zalecaną przez producenta pojazdu
- Zastosować narzędzia specjalne
- Zamontować nowe łożysko razem z uszczelnieniem
Zbyt szybkie zużycie łożyska
PRZYCZYNY
- Niewłaściwa siła dokręcenia łożyska
EFEKT
- Przegrzanie łożyska
- Łożysko koła nie jest smarowane
ROZWIĄZANIE
- Zamontować zgodnie z zalecanym przez producenta właściwym momentem (szukaj np. na www.repxpert.pl)
- Wymienić łożysko na nowe, sprawdzić stan piasty
Nieprawidłowe działanie łożyska
PRZYCZYNY
- Zbyt duży luz osiowy
- Łożysko nieprawidłowo zamocowane / zabezpieczone
EFEKT
- Zbyt duże obciążenie osiowe łożyska wewnętrznego i moment obrotowy skutkują zwężaniem i wypychaniem rolek
- Gdy uszkodzenie się pogorszy może to doprowadzić do podniesienia temperatury, wycieku, odparowaniu smaru, a nawet zablokowaniu łożyska
ROZWIĄZANIE
- Wymienić łożysko na nowe
- Sprawdzić stan piasty koła i w razie potrzeby wymienić
Niewłaściwe smarowanie
PRZYCZYNY
- Pył, piach lub inne zanieczyszczenia przedostające się z brudnego środowiska pracy
- Niewystarczająca ilość smaru
- Brudne dłonie lub narzędzia podczas montażu
- Niewłaściwy smar
EFEKT
- Wcięcia i wgniecenia na bieżni łożyska powodują wibracje
- Odbarwione elem. toczne (kolor brązowy/niebieski)
- Nadmierne zużycie koszyka, bieżni i elementów tocznych łożyska spowodowane przegrzaniem i niewłaściwym smarowaniem
ROZWIĄZANIE
- Użyć odpowiedniej ilości właściwego środka smarnego
- Czyste miejsce pracy, narzędzia, dłonie zredukują ryzyko zabrudzenia
- Do momentu montażu łożysko należy trzymać w oryginalnym i zabezpieczonym opakowaniu
- Zawsze montuj łożysko w pomieszczeniu wolnym od zanieczyszczeń
- Nie zakrywaj zamontowanego łożyska w przypadku przerwy podczas montażu
Źle ustawiony luz łożyskowy, ciągłe przeciążenia
PRZYCZYNY
- Wysokie obciążenia osi
- Nieprawidłowo ustawiona geometria
- Złe smarowanie i za mały luz łożyskowy
EFEKT
- Temperatura przekraczająca 200°C negatywnie wpływa na twardość materiału i może doprowadzić do uszkodzenia łożyska
- W skrajnych przypadkach elementy toczne łożyska zostaną zdeformowane
- Wysoka temperatura może pogarszać właściwości smaru bądź go całkowicie zniszczyć
ROZWIĄZANIE
- Sprawdzić napięcie wstępne łożyska
- Unikać przeciążania
- Dokręcać łożysko zawsze właściwym momentem zgodnym z zalecenieniami producenta pojazdu (szukaj np. na www.repxpert.pl)
Więcej informacji na www.repxpert.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
ja1ja3, 27 listopada 2017, 10:13 0 0
Co znaczy " nie zakrywaj zamontowanego łożyska w przypadku przerwy podczas montażu"?
Odpowiedz
odp12345, 28 listopada 2017, 15:32 0 0
odp: nie kładź brudnej szmaty na łożysko
Odpowiedz