Producenci pojazdów ciężarowych łączą siły

Redakcja, 15 lutego 2018, 14:51

Scania dołączyła do ogólnoeuropejskiego konsorcjum Ensemble, którego celem jest promocja i wdrożenie zintegrowanych konwojów utworzonych z pojazdów różnych marek.

W ramach zintegrowanych konwojów (ang. platooning) pojazdów różnych marek, każdy zestaw będzie mógł włączyć się do konwoju, aby zmniejszyć poziom zużycia paliwa. Poruszając się zwartym szykiem, pojazdy będą zajmować mniej miejsca,
co przyczyni się do zwiększenia przepustowości dróg, zwłaszcza tych najbardziej ruchliwych.

Konsorcjum Ensemble powstało pod przewodnictwem TNO, Holenderskiej Organizacji Stosowanych Badań Naukowych, której eksperci poszukują metod bezpiecznego tworzenia konwojów z pojazdów różnych marek. Zbadany zostanie również wpływ tego rozwiązania na zużycie paliwa, pracę kierowców oraz innych użytkowników dróg.

– Projekt Ensemble to ważny krok na drodze ku zintegrowanym konwojom złożonym z pojazdów różnych marek. Mamy już doświadczenie w tworzeniu konwojów pojazdów jednej marki, a w szczególnych przypadkach dwóch marek. Musimy jednak stworzyć i przetestować wspólny system, obejmujący wszystkich producentów – komentuje Jan Dellrud, starszy doradca techniczny w dziale badań i przygotowania rozwoju autonomicznych pojazdów ciężarowych w Scania.

Aby możliwe stało się wdrożenie zintegrowanych konwojów, producenci muszą ujednolicić nie tylko metody komunikacji między pojazdami, ale także zagwarantować harmonijny ruch pojazdów.

Testy pojazdów różnych marek

Projekt Ensemble zakłada przeprowadzenie testów konwojów w ruchu transgranicznym z uwzględnieniem ich wpływu na ruch, infrastrukturę i logistykę. W ramach projektu konwoje złożone z pojazdów różnych marek będą testowane na torach zamkniętych oraz na drogach publicznych do 2021 roku. Zwieńczeniem testów będzie przejazd zintegrowanego konwoju do portu w Rotterdamie.

Oprócz TNO i sześciu europejskich producentów pojazdów ciężarowych, w tym: Scania, DAF, Daimler, Iveco, MAN i Volvo, w projekcje biorą też udział dostawcy komponentów dla motoryzacji, instytuty nadawcze oraz czołowe uniwersytety.

 

 

Komentarze

Brak komentarzy