Firmy transportowe nastawione optymistycznie

Redakcja, 2 marca 2018, 12:11

Ubiegły rok zakończył się dla branży finansowania transportu ciężkiego na lekkim plusie, czego nie można było się spodziewać jeszcze w połowie 2017 roku, kiedy to rynek notował ujemną dynamikę. W drugim półroczu wyraźnie wzrósł optymizm wśród transportowców, którzy w rezultacie zwiększyli swoje inwestycje o 2,3 proc. (r/r) na koniec roku.

Jak wynika z raportu Związku Polskiego Leasingu, branża leasingowa sfinansowała środki transportu ciężkiego o wartości ok. 17,5 mld zł.

Jeszcze w połowie 2017 roku nastroje w branży były wyjątkowo pesymistyczne – transportowcy zmagali się z licznymi ograniczeniami, jak rosnące koszty prowadzenia działalności, brak wykwalifikowanych kierowców, problemy finansowe kontrahentów, dodatkowe opłaty drogowe czy nowe uregulowania prawne, w tym zaostrzone przepisy w Europie, które dotyczyły prac nad Pakietem Mobilności.

– Można było odczuć, że rynek transportu jest już wyraźnie nasycony, jednak w drugiej połowie roku nastąpiło odbicie i przewoźnicy przystąpili do inwestycji – zauważa Waldemar Topiński, dyrektor Zarządzający Obszarem Handlowym w Idea Getin Leasing S.A. – Firmy zaczęły rozwijać tabor, wymieniać stare pojazdy na nowe, zgodne z normą spalania Euro 6, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorstw obsługujących przewozy międzynarodowe – dodaje.

Liderem finansowania w segmencie TSL jest Idea Getin Leasing, która w minionym roku sfinansowała inwestycje przewoźników o wartości 2,41 mld zł. Spółka rozwijała się w tempie dwucyfrowym i na koniec roku osiągnęła 13,8-proc. udział w finansowaniu branży transportowej. Z raportów ZPL wynika, że w 2017 r. przedsiębiorcy transportowi najchętniej inwestowali w ciągniki siodłowe, na które branża leasingowa udzieliła finansowania o łącznej wartości ponad 8,6 mld zł, co oznacza wzrost o 1,4 proc. r/r. W tym najważniejszym dla branży TSL segmencie, tj. zestaw ciągnik siodłowy wraz z naczepą, Idea Getin Leasing osiągnęła ponadrynkowy wzrost, aż 22 proc., co przełożyło się na nowe kontrakty o wartości 1,27 mld zł. Finansowanie naczep/przyczep wzrosło w Idea Getin Leasing o prawie 24 proc., z 0,51 mld zł do 0,63 mld zł, co oznacza już 18-proc. część rynku. Spółka zanotowała również wzrost finansowania samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5t o prawie 36 proc. r/r, do poziomu 369 mln zł z nieco ponad 271 mln zł przed rokiem. Dodatkowo, w 2017 r. Idea Getin Leasing udzieliła finansowania na największą liczbę autobusów: 462 sztuk, co stanowi ponad 22 proc. całego rynku.

Czynniki makroekonomiczne, jak rosnący wzrost gospodarczy, wzrost produkcji przemysłowej w Europie oraz eksport sprzyjają polskim przewoźnikom, którzy wykazują wyraźny wzrost popytu na swoje usługi w całej Europie i potrzebują większej liczby środków transportu do obsługi nowych zamówień.

Komentarze

Brak komentarzy