Pod tym hasłem 3 listopada 2009r. w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie odbył się pokaz prasowy, którego partnerami merytorycznymi były firmy: 3M Poland oraz Mercedes-Benz.
Podczas spotkania dokładnie przeanalizowane zostały dane statystyczne o wypadkach drogowych w nocy. Zgodnie z dostępnymi statystykami w Polsce w latach 2006, 2007, 2008 wydarzyło się 19 857 wypadków z udziałem samochodów ciężarowych (14% ogółu) w tym aż 5 856 w nocy (29% wypadków sam. ciężarowych).
Z tego:
1529 to zderzenia boczne
1129 zderzenia czołowe
915 zderzenia tylne
1383 potrącenia pieszych
Dalsza analiza statystyk pozwala na wyciągnięcie jeszcze bardziej alarmujących wniosków. W Polsce wypadki w nocy stanowią 35% wszystkich wypadków i ginie w nich 52% ogółu zabitych na polskich drogach. Dlatego chyba nikogo nie należy przekonywać jak ważny jest rozwój technologii pozwalających na poprawienie bezpieczeństwo na drogach właśnie w nocy.
Bardziej widoczne samochody ciężarowe
Pierwszy z partnerów merytorycznych spotkania – firma 3M oferuje szereg rozwiązań mających na celu zwiększanie bezpieczeństwa na drogach. Jednym z nich są taśmy odblaskowe, które służą oznakowaniu konturów pojazdów ciężarowych.
Widoczność oznakowanego samochodu ciężarowego znacznie się zwiększa, pojazd zauważalny jest już z odległości 1 000 metrów. Jego lepsza widoczność skraca także czas reakcji innych kierowców w sytuacji zagrożenia nawet dziesięciokrotnie. Ponadto odblaskowe kontury dają gwarancję widoczności pojazdu zaparkowanego na poboczu lub włączającego się do ruchu. Dzięki stosowaniu oznakowania konturowego na samochodach ciężarowych, niebezpieczeństwo wystąpienia wypadku z udziałem pojazdów ciężkich zmniejsza się nawet kilkadziesiąt procent, czego dowodzą liczne testy i badania, m. in. badanie wykonane przez Politechnikę w Darmstadt (Niemcy). Oznakowanie samochodów i naczep konturową taśmą odblaskową wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim kierowców i pasażerów samochodów osobowych, którzy stanowią 50% ofiar wypadków z udziałem samochodów ciężarowych.
Prawny obowiązek stosowania oznakowania konturowego
Warto podkreślić, że od 10 października 2009 roku oznakowanie odblaskowe konturowe jest wymagane dla pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium RP. Obowiązek dotyczy pojazdów określonych w regulaminie EKG ONZ Nr 48 oraz w rozporządzeniu MI z dnia 4 maja 2009 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 75 poz. 639).
Obowiązek stosowania odblaskowego oznakowania konturowego wynika z ratyfikowanych przez Polskę regulaminów Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ (Reg. Nr 48).
Udogodnienia jakie oferuje swoim klientom Mercedes-Benz
Koncern Daimler AG od przeszło 50 lat pracuje nad rozwojem systemów bezpieczeństwa biernego oraz czynnego, do których zaliczają się rozwiązania technologiczne zwiększające widoczność dla kierowcy oraz innych użytkowników dróg.
Właśnie dobra widoczność ma bardzo duże znaczenie w zapobieganiu wypadkom, dlatego konstruktorzy nowego Actrosa – flagowego pojazdu ciężarowego Mercedes-Benz, przywiązali do niej dużą wagę.
Boczne, aerodynamiczne lusterka Actrosa z wymiennymi osłonami i z dodatkowymi lusterkami szerokokątnymi u dołu, mają szeroki kąt widzenia i spełniają normy Europejskiej Komisji Gospodarczej EKG 46/02. Ich podgrzewanie zapewnia stałą dobrą widoczność. Reflektory przednie z przezroczystym szkłem organicznym zapewniają doskonałe oświetlenie drogi, a ich przezroczyste szkła mogą być wymieniane osobno w razie usterki. Pojazdy resorowane pneumatycznie mogą na życzenie otrzymać reflektory ksenonowe, które jeszcze lepiej oświetlają drogę. Nowy Actros jest też pierwszym samochodem ciężarowym, który opcjonalnie może zostać wyposażony w reflektory biksenonowe, które zapewniają jeszcze lepsze oświetlenie drogi, zarówno na światłach drogowych, jak i mijania. Bezpieczeństwo poprawia także system czyszczenia reflektorów oraz trójdzielna osłona przeciwsłoneczna. W kabinach typu L oraz Megaspace, standardowa osłona przeciwsłoneczna po stronie kierowcy i opcjonalna po stronie pasażera nie pozwala, aby światło słoneczne raziło podczas pracy oraz przerw.
Duże znaczenie dla poprawy widoczności podczas złych warunków atmosferycznych mają również czujniki deszczu i światła, które po raz pierwszy w pojazdach ciężarowych zostały zastosowane właśnie w nowym Actrosie. Pochodzą z osobowego modelu Mercedes-Benz Klasy E, gdzie okazały się bezcenną pomocą dla kierowcy. Dzięki nim kierowca może skoncentrować się na drodze i innych użytkownikach, nie myśląc o konieczności włączania i wyłączania wycieraczek. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy w konwoju. Jeżeli przełącznik pracy wycieraczek na kolumnie kierowniczej jest ustawiony w pozycji „jeden”, wówczas czujnik deszczu uruchamia przerywany tryb pracy wycieraczek, gdy tylko „wyczuje” pierwsze krople deszczu na przedniej szybie. Jednocześnie czujnik światła automatycznie włącza światła mijania, jeżeli widoczność jest słaba lub natężenie światła spadnie do określonego poziomu. Gdy widoczność się poprawia lub podróż zostanie przerwana, światła wyłączają się automatycznie, bez konieczności interwencji kierowcy.
Lepsza widoczność dla innych użytkowników drogi to zasługa zmodyfikowanych błotników Actrosa, które przeciwdziałają tworzeniu przez pojazd mgły wodnej na mokrej drodze. Opcjonalne światła do jazdy dziennej już w tej chwili są obowiązkowe w wielu krajach Europy, przynajmniej jesienią i zimą. Pozwalają innym kierowcom łatwiej dostrzec ciężarówkę przy słabej widoczności, na przykład o zachodzie słońca czy na drogach otoczonych drzewami.
Komentarze