Testy zintegrowanych konwojów

14 marca 2018, 12:30

Przedstawiciele Scania i fińskiej firmy Ahola Transport zawarli porozumienie w zakresie testów zintegrowanych konwojów na drogach publicznych. Współpraca przewiduje też rozwój nowych systemów wspomagających kierowcę.

Zintegrowane konwoje złożone z trzech lub więcej pojazdów Scania zostaną wykorzystane przez Ahola Transport Oyj do testów na fińskich autostradach. Podczas testów w każdym pojeździe będzie obecny kierowca, jednak za prowadzenie konwoju odpowiedzialna będzie tylko osoba znajdująca się w pierwszym pojeździe. Pozostałe pojazdy będą za nim podążać samodzielnie. Przejazdy tego typu są klasyfikowane, jako jazda pół-autonomiczna.

Umowa z Ahola Transport stanowi ważny krok w kierunku zastosowania zintegrowanych konwojów w praktyce. Do upowszechnienia tego typu przewozów konieczne jest uzyskanie akceptacji ze strony innych użytkowników dróg oraz odpowiednie rozwiązania prawne. Dlatego też testy konwojów w zwykłym ruchu drogowym przy zmiennej pogodzie są bardzo ważne.

– Wspieranie kierowców w ich pracy za pomocą nowych technologii ma dla nas duże znaczenie. Dzięki nim będziemy mogli lepiej sprostać oczekiwaniom klientów, oczekujących szybszych dostaw i troski o środowisko. Pierwszy pojazd Scania nabyliśmy w 1959 r. Cieszymy się, że obecnie możemy poszerzyć tę współpracę testując nowe rozwiązania – komentuje Hans Ahola, dyrektor generalny Ahola Transport.

Wyższa wydajność transportu

Podczas jazdy w konwoju wykorzystywane są systemy wspomagające kierowcę polegające m.in. na optymalizacji przebiegu trasy i prędkości pojazdu. Rozwiązania te zapewniają terminowe dostawy oraz wysoką wydajność transportu. Jazda w konwoju usprawnia też ruch na drodze i przynosi korzyści dla środowiska – dzięki obniżeniu oporu powietrza zmniejsza się zużycie paliwa i ślad węglowy.

Dodatkowo, ze względu na to, że konwój prowadzony jest tylko przez kierowcę znajdującego się w pierwszym pojeździe, kierowcy pozostałych zestawów mogą
w tym czasie wykonywać zadania administracyjne. W połączeniu z bardziej elastycznymi przepisami o czasie pracy kierowcy otwiera to możliwość częstszych noclegów w domu, zamiast w kabinie.

– Ahola Transport to nowoczesna firma, która wdraża rozwiązania cyfrowe, aby zoptymalizować sposób wykonywania zadań transportowych i planowanie tras. Dzięki, takim partnerom możemy wspólnie testować nowe rozwiązania, stanowiące element ekosystemu transportowego przyszłości oraz usprawniać jego wydajność i bezpieczeństwo – mówi Anders Dewoon, dyrektor nowych rozwiązań dla biznesu w Scania.

Porozumienie z Ahola Transport to pierwsza w Europie i druga na świecie umowa, dotycząca praktycznych testów zintegrowanych konwojów, jaką zawarli przedstawiciele Scania.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!