Technologia sprzęgieł – ocena usterek w samochodach ciężarowych i autobusach.
Zachęcamy do zapoznania się z typowymi usterkami sprzęgieł w pojazdach ciężarowych i autobusach. Więcej tego typu porad można znaleźć na stronie www.repxpert.pl
Rozsadzenie okładzin
Przyczyna:
• Przekroczona dopuszczalna prędkość tarczy. Uszkodzenie
pojawia się gdy pojazd zjeżdża ze wniesienia z wciśniętym
pedałem sprzęgła. Koła pojazdu rozpędzają tarczę
do zbyt dużej prędkości. Uszkodzenie nie ma związku
z prędkością silnika. Decydującym czynnikiem jest
prędkość wału sprzęgłowego.
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
Korozja piasty tarczy sprzęgłowej
Przyczyna:
• Brak smarowania wieloklinu tarczy
Efekt:
• Sprzęgło niepoprawnie się załącza i rozłącza
Rozwiązanie:
• Usunąć rdzę, nanieść odpowiednią ilość smaru; W razie
konieczności wymienić sprzęgło
Bicie osiowe tarczy sprzęgła (deformacja kształtu tarczy)
Przyczyna:
• Przed montażem tarcza nie została sprawdzona
pod kątem bicia (dop. 0,5mm)
• Uszkodzenie transportowe
• Błąd montażu
→→Tarcza została uszkodzona w chwili łączenia skrzyni
biegów z silnikiem,
→→Skutek opadnięcia skrzyni biegów lub silnika
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
Ślady przegrzania na płycie dociskowej i okładzinach
Przyczyna:
• Termiczne przeciążenie spowodowane przez:
→→Błąd kierowcy – utrzymywanie sprzęgła w ciągłym
poślizgu
• Usterka układu wysprzęglania
• Okładziny zużyte powyżej limitu
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
• Sprawdzić koło zamachowe i układ wysprzęglania
Zwęglone okładziny
Przyczyna:
• Termiczne przeciążenie spowodowane przez:
→→Błąd kierowcy – utrzymywanie sprzęgła w ciągłym
poślizgu
→→Wyciek z uszczelniaczy wałów
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
• Wymienić uszczelnienia
Smar lub olej na tarczy
Przyczyna:
• Zbyt duża ilość smaru
→→Nadmiar smaru nie został usunięty
• Wyciek z uszczelniaczy wałów
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wymienić uszczelnienia
• Wyczyścić części
• Wymienić sprzęgło jeśli to konieczne
Okładziny zużyte do nitów
Przyczyna:
• Zużycie okładzin
→→Pojazd był eksploatowany ze zużytym sprzęgłem
• Błąd kierowcy
→→Utrzymywanie sprzęgła w ciągłym poślizgu
• Błędny dobór sprzęgła
• Uszkodzony układ wysprzęglania
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
• Sprawdzić koło zamachowe
Ślady otarć na tłumiku drgań
Przyczyna:
• Błąd montażu
→→Tarcza zamontowana niewłaściwą stroną
• Błędny dobór tarczy lub sprzęgła
Efekt:
• Sprzęgło hałasuje i nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło z uwzględnieniem właściwej strony montażu
Zarysowania okładzin od strony koła zamachowego
Przyczyna:
• Koło nie zostało wymienione
• Powierzchnia cierna koła nie została poddana obróbce
→→Zarysowana powierzchnia koła spowodowała
uszkodzenie okładzin tarczy
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło i koło zamachowe
Uszkodzone czoło piasty
Przyczyna:
• Błąd montażu
→→Wał sprzęgłowy siłowo montowany w wieloklinie
(tarcza sprzęgła nie była wycentrowana)
• Błędny dobór tarczy
Efekt:
• Problemy z rozłączaniem gdyż tarcza nie może swobodnie
przesuwać się po wale sprzęgłowym
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
• Sprawdzić stan wału sprzęgłowego
Uszkodzony tłumik drgań skrętnych
Przyczyna:
• Błąd kierowcy
→→Tłumik drgań przeciążony na skutek jazdy na zbyt
niskim biegu
• Uszkodzony układ wysprzęglania
• Błędny dobór tarczy
Efekt:
• Głośna praca
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
→→Sprawdzić koło zamachowe
• Wymienić uszkodzone elementy układu wysprzęglania
Uszkodzony profil zęba
Przyczyna:
Brak lub uszkodzone łożysko pilotujące
• Odchyłka kątowa lub liniowa skrzyni biegów i silnika
• Uszkodzone łożysko wału głównego lub sprzęgłowego przekładni
• Drgania ponadnormatywne
• Uszkodzony wieloklin wału sprzęgłowego
Efekt:
• Głośna praca
Rozwiązanie:
• Sprawdzić łożysko pilotujące i wymienić jeśli konieczne
• Sprawdzić łożyska wałów skrzyni biegów
• Wymienić sprzęgło
Pęknięta płyta dociskowa
Przyczyna:
• Przegrzanie płyty na skutek permanentnego poślizgu sprzęgła
• Nieprawidłowa praca układu wysprzęglania
• Usterka siłownika sprzęgła
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło i w razie konieczności koło zamachowe oraz siłownik
Pęknięte sprężyny styczne
Przyczyna:
• Luz w układzie przeniesienia napędu
• Błąd kierowcy
→→Błąd wybierania biegu
→→Niewłaściwie holowany pojazd
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło, sprawdzić układ przeniesienia
napędu
Odkształcone/zdeformowane sprężyny styczne
Przyczyna:
• Luz w układzie przeniesienia napędu
• Błąd kierowcy
→→Błąd wybierania biegu
→→Niewłaściwie holowany pojazd
• Usterka transportowa/niewłaściwe składowanie
→→Sprzęgło upadło przed montażem lub w jego trakcie
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
Wypracowane końcówki sprężyny talerzowej
Przyczyna:
• Niewystarczające wstępne napięcie w układzie
Efekt:
• Sprzęgło się ślizga, hałasuje, nie rozłącza poprawnie
Rozwiązanie:
• Sprawdzić układ wysprzęglania (sprężynę wstępnego
napięcia)
Docisk zaolejony lub zabrudzony smarem
Przyczyna:
• Zbyt duża ilość smaru
→→Nadmiar smaru nie został usunięty
• Wyciek z uszczelniaczy
Efekt:
• Poślizg
Rozwiązanie:
• Wyczyścić lub wymienić części jeśli konieczne
Pęknięte ucho płyty dociskowej
Przyczyna:
• Sprzęgło było upuszczone
• Uszkodzenie transportowe
Efekt:
• Sprzęgło nie rozłącza
Rozwiązanie:
• Wymienić sprzęgło
Wyeksploatowana dźwignia sprzęgła
Przyczyna:
• Uszkodzony układ wysprzęglania
→→Uszkodzona tuleja prowadząca
→→Niewłaściwe podparcie łożyska oporowego
Efekt:
• Głośna praca
Rozwiązanie:
• Wymienić uszkodzone części
Łożysko oporowe zamontowane na uszkodzonej dźwigni
Przyczyna:
• Wyeksploatowana dźwignia sprzęgła
→→Zużyte podparcie łożyska oporowego
→→Wyeksploatowana tuleja prowadząca
Efekt:
• Głośna praca
Rozwiązanie:
• Sprawdzić układ wysprzęglania
→→Wymienić uszkodzone podzespoły
Uszkodzony wał sprzęgłowy
Przyczyna:
• Niewłaściwe podparcie łożyska oporowego
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Sprawdzić oś i dźwignię sprzęgła. Wymienić wał jeśli to
konieczne
• Sprawdzić łożysko oporowe
Zużyty wieloklin wału sprzęgłowego
Przyczyna:
• Wieloklin nie był nasmarowany
→→Tarcza blokuje się na wale powodując problem z rozłączaniem
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Skontrolować wał sprzęgłowy i wymienić jeśli jest to konieczne
• Sprawdzić sprzęgło i wymienić jeśli to konieczne
Ślady łagodnych przeciążeń termicznych, porysowana powierzchnia
Przyczyna:
• Termiczne przeciążenie spowodowane przez:
→→Błąd kierowcy – utrzymywanie sprzęgła w ciągłym poślizgu
→→Koło zamachowe nie było przetoczone/wymienione
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Wymienić koło zamachowe i sprzęgło
Sprzęgło niepoprawnie rozłącza
Przyczyna:
• Układ sprzęgła nie został wyregulowany
• Układ sprzęgła został wyregulowany niepoprawnie
• Niepoprawne ustawienie trzpienia w siłowniku
Efekt:
• Sprzęgło szarpie
Rozwiązanie:
• Wyregulować układ sprzęgła zgodnie z zaleceniami
producenta pojazdu
• Ustawić trzpień siłownika we właściwej pozycji
Komentarze