Dzięki zakupom online, produkty zamówione za pomocą kilku kliknięć, dostarczane są do klienta jeszcze tego samego dnia. Boom na tego typu transakcje przekłada się na wzmożony ruch samochodów dostawczych i ciężarowych na ulicach miast, na których niejednokrotnie brakuje stref rozładunku.
W efekcie blokowane są ulice, rośnie poziom hałasu i emisji spalin. To z kolei prowadzi do coraz częstszych rozmów na temat zakazu wjazdu do centrów miast pojazdów z firm kurierskich, transportowych czy innych, których przedstawiciele poruszają się samochodami dostawczymi.
– Aby utrzymać poziom dostaw towarów w miastach, ruch pojazdów musi zostać przemyślany na nowo – mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Robert Bosch GmbH.
Jest to jeden z celów, które Bosch chce zrealizować dzięki nowym elektrycznym układom napędowym do lekkich samochodów ciężarowych. Pierwsze pojazdy z takim napędem pojawią się w 2019 roku.
Deutsche Post zainicjował już proces zmian miejskich dostaw dzięki wprowadzeniu skuterów elektrycznych – StreetScooter, które zostały wyposażone w napęd Boscha. Teraz Bosch idzie o krok dalej uruchamiając elektryczny układ napędowy, odpowiedni dla większości pojazdów dostawczych, które przewożą produkty na ostatnim etapie łańcucha logistycznego – z centrów dystrybucji do odbiorców w mieście.
Właśnie w ruch typu “stop-and-go” pojazdy elektryczne są szczególnie efektywne, ponieważ mogą odzyskiwać energię ze stałego hamowania, co zwiększa ich zasięg. Większość tras pokonywanych dziennie przez dostawców wynosi mniej niż 80 kilometrów, czyli dystans który można pokonać na jednym ładowaniu akumulatora. Następnie flotę można naładować przez noc na terenie magazynów.
Zakazy wjazdu pojazdów do centrów miast nie dotyczyłyby flot aut elektrycznych, ponieważ w ich przypadku emisja spalin jest zerowa. Nie tylko miasta są zainteresowane usługami kurierskimi, które są przyjazne dla środowiska. Dla 61% Niemców kluczowym kryterium przy wyborze sklepu internetowego jest to, czy firma kurierska korzysta z pojazdów elektrycznych (źródło: PwC). Kolejną zaletą jest to, że pojazdy elektryczne emitują mniej hałasu, co powinno również zachęcić ludzi do przyjmowania dostaw późnym wieczorem. Pozwoli to zmniejszyć ruch w godzinach szczytu i zapewni bardziej elastyczne godziny dostaw.
– Bosch wprowadza e-mobilność tam, gdzie ma to sens – do miejskich dostaw – mówi Heyn.
Istnieją dwie wersje układu napędowego Bosch eCityTruck – jedna występuje z przekładnią, druga bez. Celem jest stworzenie rozwiązań, które można szybko zintegrować i dostosować do różnych wymagań producentów samochodów. Te rozwiązania układu napędowego mogą być skalowane w ramach samochodów dostawczych o masie od 2 do 7,5 tony, dzięki czemu nadają się do dużej grupy ciężarówek. Dlaczego? Bowiem samochody dostawcze są powszechne; około trzy czwarte wszystkich pojazdów użytkowych zarejestrowanych w Niemczech należy do tej grupy, a ich liczba stale rośnie (źródło: Shell).
Elektryczny napęd Bosch do pojazdów użytkowych może zmienić oblicze miejskiego transportu towarów. My przygotowujemy elektryczne samochody dostawcze na rynek masowy – mówi Heyn.
W nowej koncepcji układu napędowego eCityTruck Bosch połączył w jedno urządzenie wiele komponentów, takich jak silnik elektryczny i elektronika mocy. Spowodowało to oszczędność użycia części, dzięki czemu układ napędowy jest nie tylko znacznie efektywniejszy, ale także bardziej przystępny cenowo. Łatwe do zintegrowania rozwiązanie sprawia, że klienci nie muszą już spędzać wielu godzin nad opracowywaniem nowych projektów. Kolejną zaletą dla producentów samochodów, zarówno uznanych marek, jak i nowych graczy, jest to, że rozwiązanie Bosch pozwala szybko wprowadzić pojazd na rynek.
Bosch oferuje już kompleksowe rozwiązanie dla samochodów osobowych – e-oś, która znacznie skraca czas projektowania pojazdu. Rozszerzając ofertę produktów o samochody dostawcze, Bosch podejmuje kolejny decydujący krok we wspieraniu producentów samochodów w rozwijaniu ich strategii elektryfikacji.
Plany Boscha dotyczące elektryfikacji pojazdów użytkowych wykraczają poza samochody dostawcze. Wraz z Nikola Motor Company, amerykańskim start-upem, Bosch opracowuje układ napędowy, który podnosi poprzeczkę dla zasięgu elektrycznego. Dla Boscha te technologie napędu dla ruchu dostaw są kolejnym kamieniem milowym na drodze do osiągnięcia wiodącej pozycji na globalnym rynku masowej elektromobilności, co ma nastąpić po 2020 r., a także przybliża wizję mobilności bezemisyjnej, bezwypadkowej i bezstresowej.
Komentarze