Chłodnice cieczy do aut ciężarowych

, 1 października 2018, 15:41

Każdy, kto zajmuje się transportem ciężarowym, na pewno borykał się z problemami awarii auta w trasie i zna rangę tego zagadnienia: przestój samochodu, koszty holowania i naprawy, opóźnienie w realizacji zlecenia i wreszcie utrata zaufania zleceniodawcy. Szczególnie poważne są przypadku, gdy poprzez awarię jednego elementu całe auto jest unieruchomione – tak jest w przypadku awarii chłodnicy cieczy.

Rozszczelnienie chłodnicy, w której panuje zawsze wymuszone nadciśnienie, prowadzi do szybkiego ubytku płynu chłodzącego, przez co wymiana ciepła pomiędzy silnikiem
a otoczeniem zostaje zredukowana i dalsza jazda może skończyć się przegrzaniem głównych jego elementów, co w konsekwencji może doprowadzić nawet do kilkudziesięciotysięcznego rachunku z tytułu remontu generalnego silnika.

Tymczasowe rozwiązania – nie polecane

Wycieki z chłodnicy świadczą o jej uszkodzeniu lub zużyciu. Dotyczy to w szczególny sposób korozji. Wywołana najczęściej elektrolizą, wpływem żrących substancji czy stosowaniem nieodpowiedniego chłodziwa – niszczy chłodnice. Tymczasowe załatanie jednego wycieku objawi się wkrótce wyciekiem w innym miejscu. Sukcesywne dolewanie płynu, aby uzupełnić poziom, powiększa koszty tym bardziej, im dłużej odwleka się naprawę. Oszczędzanie na płynie i dolewanie wody powoduje obniżanie temperatury wrzenia czynnika, a w zimie może spowodować zamarznięcie czynnika i rozsadzenie bloku silnika i chłodnicy.

Ponadto należy pamiętać, że nawet czasowe stosowanie wody w układzie chłodzącym zanieczyszcza (osady) chłodnicę, nagrzewnicę kabinową, wpływa na przyspieszone zużycie uszczelnień pompy cieczy – generalnie niszczy układ chłodzenia. Z wody wytrąca się kamień, który bardzo trudno usunąć z chłodnicy i z cienkich kanałów układu np. w bloku silnika. Nawet, gdy później zastosujemy prawidłowy płyn, rozpoczęty proces korozji nie ulegnie przerwaniu.

Masowe uszczelnienie nieszczelności „od środka” chłodnicy, poprzez wlanie któregoś z cudownych środków uszczelniających może poskutkować na jakiś czas, jednakże należy sobie uświadomić, że środek ten może odłożyć się na wewnętrznych powierzchniach silnika powodując zmniejszoną wymianę ciepła, zapychanie się elementów pompy cieczy i mniejszych przewodów, termostatu oraz nagrzewnicy i jej zaworów regulacyjnych. Po takiej „naprawie” może dojść do rachunku oprócz nowej chłodnicy także i nagrzewnica kabinowa oraz jej wymiana. Innym niebezpieczeństwem jest montaż chłodnic używanych. Korozja objawiająca się wytrącaniem tlenku aluminium w postaci widocznego, charakterystycznego nalotu w kolorze płynu postępuje niezwykle szybko w zdemontowanych chłodnicach aluminiowych.

Profesjonalne rozwiązania – bez eksperymentów

W przypadku awarii chłodnicy cieczy najlepiej wybrać któryś z dwóch wariantów: zastosowanie całkowicie nowej chłodnicy lub regenerację istniejącej chłodnicy cieczy. Wybór wariantu zależy od stopnia uszkodzenia, konstrukcji chłodnicy, wieku auta oraz aspektu kosztowego. Regeneracja chłodnicy polega na wymianie rdzenia chłodnicy na nowy przy zachowaniu zbiorników istniejącej chłodnicy. Na ogół jedyną przeszkodą dla regeneracji jest uszkodzenie plastikowych zbiorników chłodnicy lub utrata parametrów mechanicznych materiału zbiorników – przegrzanie i kruchość w wyniku długiego czasu pracy w aucie o dużym przebiegu. Na chwilę obecną regeneracja chłodnic sprawdza się w przypadku chłodnic do starych lub nietypowych pojazdów, których chłodnice posiadają mosiężne zbiorniki i miedziane rdzenie, do których oferta nowych chłodnic jest ograniczona lub nie występuje w ogóle.

W ramach chłodnic cieczy do aut ciężarowych w ofercie Nissens znajdują się dwie opcje: chłodnice kompletne z ramami, tzn. wyposażone w stalowe ramy wzmacniające i wsporniki, które stanowią produkt gotowy do zainstalowania w aucie, oraz chłodnice bez ram montażowych, które można zamocować w ramie wyjętej z pojazdu.

Chłodnice bez ram stanowią tańszą ofertę w stosunku do chłodnic z ramami, wybór produktu oczywiście należy do klienta w zależności od rodzaju uszkodzenia chłodnicy i budżetu. W zakresie oferty na chłodnice powietrza Nissens posiada intercoolery i rdzenie intercoolerów, podobnie jak w przypadku aluminiowych chłodnic cieczy, w pełni spiekane z aluminium.

Przykładowe indeksy w Katalogu Online:

  • NIS 672930 – Chłodnica silnika (bez ramy) MERCEDES ACTROS MP4, ANTOS, AROCS OM470.903-OM936.916 07.11-
  • NIS 64067A – Chłodnica silnika (z ramą) SCANIA P,G,R,T DC11.08-DT12.12 03.04-
  • NIS 614170 – Chłodnica silnika (bez ramy; w zestawie kpl. 4 sworzni montaż. do ramy) DAF 95 XF XE280C-XF355M 01.97-09.02
  • NIS 96961 – Chłodnica powietrza dolotowego VOLVO FE, FH 12, FH 16, NH 12 D12A380-D7F240 08.93-

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!