INFOMOBIL 2018 to cykl bezpłatnych szkoleń przeznaczonych dla mechaników, właścicieli warsztatów oraz właścicieli flot zainteresowanych produktami firmy BPW. Są to spotkania organizowane cyklicznie w całej Europie, w Polsce odbędą się w ośmiu miastach. Poniżej przedstawiamy krótką relację z wizyty ciężarówki BPW w Łodzi.
Gospodarzem szkoleń BPW, niemieckiej firmy zajmującej się produkcją między innymi systemów jezdnych, hamulców i zawieszeń do pojazdów użytkowych, jest sieć Marpeto – dystrybutor części zamiennych i akcesoriów do samochodów ciężarowych i naczep. Prelekcje odbywają się w specjalnie przygotowanym samochodzie pokazowym zaprojektowanym przez niemiecką firmę Jumbo Mobile.
Jak działa katalog BPW?
Pierwsza część szkolenia poświęcona była internetowemu katalogowi części BPW. Na swojej stronie internetowej firma na bieżąco uaktualnia swoje nowości, dzięki czemu mechanicy mają najświeższe informacje na temat produktów i części. Ważne jest, aby podczas poszukiwań dysponować numerem osi znajdującym się na tabliczce znamionowej – znacząco przyspiesza to wyszukiwanie i ułatwia dobór odpowiednich części.
Co więcej, po zalogowaniu każdy użytkownik otrzymuje dostęp do rysunków technicznych i książek naprawczych poszczególnych podzespołów. Każda z części jest opisana łącznie z podaniem jej wymiarów. W najnowszych produktach BPW na tabliczkach znamionowych osi znajdują się także kody QR, które po zeskanowaniu przez specjalną aplikację dostępną na telefony i tablety, od razu prowadzą do wszystkich informacji dotyczących osi pojazdu, z pominięciem konieczności ręcznego wpisywania wszystkich danych.
Systemy jezdne
W części praktycznej czas poświęcono prezentacji systemów jezdnych znajdujących się w ofercie BPW. Na uwagę zasługuje zmiana w konstrukcji osi – do tej pory konstrukcje BPW miały przekrój kwadratowy i to odróżniało je od konkurencji. Podczas minionych targów IAA w Hanowerze firma zaprezentowała nowość, tym samym rezygnując ze swojej dotychczasowej koncepcji – zdecydowano produkować oś okrągłą, spotykaną w zdecydowanej większości konstrukcji. Za zmianą koncepcji budowy osi przemawia prostszy sposób jej produkcji, jak również łatwiejszy montaż, który może skrócić czas wymiany.
W swojej ofercie BPW posiada zestaw piast z dwoma łożyskami stożkowymi – to odróżnia je od produktów konkurencji, które wyposażone są w łożyska kompaktowe. Co za tym idzie w przypadku konieczności naprawy istnieje możliwość wymiany tylko jednego z nich, co może redukować koszty. Wprowadzane zmiany dotyczą jedynie wyglądu piast. Zestaw wyposażony jest w nakrętkę centralną z ogranicznikiem momentu dokręcenia.
Od 2015 r. BPW produkuje wentylowany model piast Eco Plus 3. W skład zestawu wchodzi między innymi pierścień ABS będący jednocześnie uszczelnieniem i kapsel z oringiem stanowiący dodatkowy element uszczelniający. Firma zdecydowała się na standaryzację szpilek kół i są one obecnie uniwersalne. Wcześniejszy model, Eco Plus 2 (produkowany w latach 2007 – 2015), różnił się zastosowanym kapslem i sposobem montażu – wówczas dokonywano tego za pomocą śruby, z którą zdarzały się problemy przy odkręcaniu. W związku z powyższym firma zdecydowała się na wprowadzenie wspomnianej wyżej nakrętki.
W swojej ofercie BPW posiada również osie z piastami aluminiowymi. Znajdują one zastosowanie we wszelkiego rodzaju transportach, w których zmniejszenie wagi pojazdu ma szczególne znaczenie – w cysternach, silosach, przewozach produktów wrażliwych. Kolejną ciekawostką poruszoną na szkoleniu było wykorzystywanie w naczepach osi skrętnych. Rozwiązanie to jest popularne w krajach południowej Europy i jego niewątpliwą zaletą jest fakt, że bardzo dobrze sprawdza się w miejscach, w których jest problem z manewrowaniem. Przy wykorzystaniu tego systemu zauważono także mniejsze zużycie opon, co może obniżyć koszty eksploatacji pojazdów. Z drugiej jednak strony do minusów osi skrętnych można zaliczyć ich wysoką cenę, dużą wagę i konieczność częstego serwisowania – co 6 tygodni należy smarować sworznie.
Systemy hamulcowe
Podczas bloku poświęconemu systemom hamulcowym zaprezentowano zacisk Eco Disc, który w 2009 r. był pionierem hamulców tarczowych w naczepach. Zastosowano w nich zabudowane uszczelnienia tłoczków, dzięki czemu są one mniej narażone na uszkodzenia zewnętrzne i przegrzanie. W modelu tym istnieje możliwość wymiany tarczy hamulcowej bez konieczności zdejmowania zacisku – jest to oszczędność czasu i pracy warsztatu. Co więcej, wykorzystana technologia produkcji pozwoliła “odchudzić” każdą z osi o 13 kg.
Do elementów układu hamulcowego dostępne są zestawy części zamiennych – klocki hamulcowe, tłoczki z uszczelnieniami, prowadnice i uszczelnienia. Każdy z tych elementów można wyszukać we wspominanym powyżej katalogu internetowym i dokładnie sprawdzić jego parametry. Dostępne są także elementy akcesoryjne – osłony tarcz i klocków hamulcowych oraz czujniki zużycia klocków, które podpina się pod sterownik odpowiadający za układ ABS.
Oprócz prezentacji produktów z oferty BPW doradcy techniczni zwracali również uwagę na konieczność kontrolowania stopnia zużycia klocków i tarcz hamulcowych oraz luzów w zakresie pracy prowadnic. Elementy układu hamulcowego, stanowiącego bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, powinny być serwisowanie natychmiast po stwierdzeniu nieprawidłowości, co podczas szkolenia zostało podkreślone wielokrotnie.
Zawieszenia
Nowym standardem w zawieszeniach firmy BPW jest model ECO Air Compact, który posiada budowę modułową. Przy tworzeniu konstruktorom przyświecała myśl stworzenia prostej części, w której będzie możliwość wymiany poszczególnych elementów – tak aby zmniejszyć koszty naprawy. Zawieszenia te są często wybierane do naczep plandekowych i chłodni. Podczas szkolenia prowadzący poświęcili dużo czasu tematowi serwisowania i sposobowi dokręcania jarzm – również we wcześniejszym modelu AirLIght 2. W ofercie firmy dostępne są zestawy naprawcze sworznia, tuleje gumowe oraz narzędzie do ich przeciskania, dzięki czemu można wymieniać poszczególne elementy układu zawieszenia. Dzięki wprowadzeniu w 2010 r. podkładek sferycznych w zestawach z płytami obecnie kontrole zawieszeń nie muszą być przeprowadzane z dużą częstotliwością.
Na 2019 r. BPW zapowiedziała wprowadzenie nowego modelu zawieszenia – ma to związek ze zmianą kształtu osi. Co za tym idzie zmieni się również wygląd jarzm, które poddawane są laserowej obróbce powierzchni. Jest to technologia stosowana także w zawieszeniu ECO Air COMPACT HD, które sprawdza się szczególnie w wywrotkach. W przypadku tego modelu wzmocnione zostały także amortyzatory, aby mogły wytrzymać generowane obciążenia.
Akcesoria w ofercie BPW
Ostatnia część szkolenia poświęcona została informacjom na temat produktów dodatkowych znajdujących się w portfolio BPW. Jednym z nich są nogi podporowe do naczep i przyczep centralnoosiowych, które oferowane są w kilku wysokościach i różnych nośnościach. BPW współpracuje również z dwiema duńskimi firmami – ERMAX i HESTAL. Pierwsza z nich jest producentem systemów oświetleń do naczep – w ofercie posiada między innym światła tylne, cofania, obrysowe w technologii tradycyjnej i ledowej, a także kompletne zestawy instalacji. Druga ze wspominanych firm zajmuje się zamkami i komponentami do zabudowy pojazdów użytkowych – zamki drzwi tylnych i burtowe, zawiasy drzwiowe, kłonice burtowe i kurtynowe oraz napinacze plandeki.
Ciekawą propozycją jest zestaw TControl od firmy Idem Telematics. Jest to telematyczne rozwiązanie naczepowe, znajdujące zastosowanie przede wszystkim w branży pojazdów chłodniczych. Dzięki czujnikom komunikującym się drogą radiową z modułem centralki możliwa jest bieżąca kontrola temperatura ładunku w chłodni, status otwarcia i zamknięcia drzwi oraz czasu załadunku. Kontrola ciśnienia ogumienia, odczyt danych EBS, lokalizacja pojazdu – to dodatkowe cechy, które mogą znaleźć zastosowanie w każdym pojeździe.
Po zakończeniu szkolenia wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni na poczęstunek. Mieli również okazję do poznania produktów partnerów handlowych Marpeto – firmy Richmann i ShineChemicals.
INFOMOBIL 2018 to ciekawa impreza, podczas której mechanicy i właściciele warsztatów dowiedzą się wielu ciekawostek na temat produktów oferowanych przez firmę BPW i jej partnerów. To również dobra okazja do wymiany doświadczeń, zdobycia wiedzy i poznania porad doradców technicznych firmy. Wszystkim zainteresowanym pogłębianiem swojej wiedzy polecamy udział w tym wydarzeniu. Jeśli nie zdążycie na tegoroczną trasę INFOMOBILU to możemy Was uspokoić – dowiedzieliśmy się, że ciężarówka BPW odwiedzi Polskę ponownie w maju 2019 r. O szczegółach będziemy informować na bieżąco.
Aktualne szkolenia INFOMOBIL 2018
- 08.10.2018 Marpeto Polska, ul. Kościuszki 82, 21-561 Międzyrzec Podlaski od godz. 10:00
- 09.10.2018 Marpeto Polska, ul. Folwarczna 95, 26-600 Radom od godz. 9:30
- 10.10.2018 Marpeto Polska, ul. Zawieprzycka 8L, 20-228 Lublin od godz. 9:30
Liczba miejsc jest ograniczona. W sprawie udziału można się kontaktować z Anną Turowską-Koźbiał: aturowska@bpw.pl
Komentarze