W związku z rosnącymi normami czystości spalin, obecnie Euro 6, w pojazdach ciężarowych musiał pojawić się dodatkowy katalizator SCR. W wyniku tego akumulatory w ciągnikach siodłowych umiejscowiono na tylnej osi. Miejsce to jest narażone na wstrząsy, stąd wskazane jest stosowanie akumulatorów o podwyższonej odporności.
Dwa akumulatory Boscha TE w technologii EFB o pojemności 240 Ah i 190 Ah to odpowiedniki tych najczęściej spotykanych w pojazdach – o pojemnościach 180 Ah i 225 Ah. Dzięki większej pojemności i zwiększonej odporności na wstrząsy doskonale sprawdzają się w pojazdach pracujących w ciężkich warunkach i mających duże zapotrzebowanie na prąd.
Dzięki technologii EFB akumulatory mają odporność na wstrząsy spełniającą standard V4 (co odpowiada odporności na wstrząsy do 6 g), większą tolerancję na pracę z niskimi stopniami naładowania oraz są dużo bardziej odporne na pracę cykliczną.
Zwiększoną odporność na wstrząsy zapewniają:
- klejenie na gorąco całych pakietów płyt do dna obudowy, co dodatkowo zmniejsza obciążenia mechaniczne połączeń wewnętrznych akumulatora,
- pokrycie płyty dodatniej warstwą poliestru, co poprawia stabilność masy czynnej zapobiegając jej opadaniu z kratki, zwiększając odporność na pracę cykliczną oraz odporność na wstrząsy i wibracje,
- wzmocnienie klejem termoplastycznym miejsc mocowania płyt do ich łączników, co zmniejsza ryzyko oberwania pojedynczych płyt,
- zastosowanie dodatkowych stabilizatorów mostków pomiędzy trzecią a czwartą celą, co przeciwdziała pęknięciu mostka w miejscu najbardziej obciążonym mechanicznie.
Aby zwiększyć żywotność akumulatorów zastosowano mikroporowate separatory kopertowe zapobiegające zwarciu płyty dodatniej. Konstrukcja kratki ołowianej PowerFrame® produkowanej metodą wytłaczania charakteryzuje się skróconymi drogami przepływu prądu, co zmniejsza oporność wewnętrzną i zwiększa moc. Z kolei cyrkulatory kwasowe zapobiegają rozwarstwianiu elektrolitu, co zwiększa dostępny prąd rozruchowy oraz opóźnia zjawisko zasiarczania płyt.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Kolega Darka, 19 października 2020, 23:20 0 0
To cyba na Amazonie kierowcy takiego slangu uzywaja. Jezdze juz tyle lat i malo ktore z tych okreslen slyszalem
Odpowiedz