Ciągnik elektryczny zasilany przewodem

, 14 stycznia 2019, 12:38

Ciągnik elektryczny zasilany ze zwykłego kabla – czy to ma prawo się udać? John Deere zapewnia, że tak. Dowodem jest GridCON, pierwszy autonomiczny ciągnik elektryczny zasilany przewodem.

John Deere swój pierwszy w pełni elektryczny ciągnik zasilany za pomocą pakietu akumulatorów zaprezentował w 2016 roku. Nowy ciągnik przedstawiony w 2018 przez amerykańskiego giganta z branży maszyn rolniczych znacznie różni się jednak od poprzednika – nie jest wyposażony w kabinę operatora czy zestaw akumulatorów. GridCON to pierwszy pojazd w pełni elektryczny, trwale zasilany za pomocą przewodu elektrycznego. To oznacza, że twórcy wyeliminowali nie tylko tradycyjny silnik generujący spaliny, hałas itp., ale też akumulatory, których produkcja oraz utylizacja ma wpływ na środowisko.

Wykorzystanie maszyn rolniczych zasilanych przewodem może stać się w przyszłości ważnym elementem gospodarstwa ekologicznego, szczególnie zaś w regionach gdzie korzysta się z alternatywnych źródeł energii. Jak w praktyce działa nowy ciągnik?

– Ciągnik GridCON jest zasilany przewodem elektrycznym prowadzonym od granicy pola do ciągnika. Przewód przekazuje do maszyny w sposób ciągły prąd o mocy 300 kW. Zasięg kabla to około 1000 m, ale w razie potrzeby można go wydłużyć. W trakcie pracy w terenie przewód jest automatycznie rozwijany i zwijany, a co równie istotne, inteligentny system prowadzenia wyklucza uszkodzenie przewodu, co eliminuje ryzyko porażenia prądem elektrycznym – opisuje zasadę działania ciągnika Piotr Dziamski z John Deere Polska.

W trakcie pracy zautomatyzowana maszyna porusza się w prędkościach roboczych do 20 km/h. Opcja zdalnego sterowania przez operatora jest szczególnie ważna przy manewrowaniu ciągnikiem przed rozpoczęciem pracy.

Całkowita masa własna ciągnika, łącznie z bębnem i ramieniem robota to około 8,5 tony, czyli tyle samo co tradycyjny ciągnik John Deere 6195R, przy dwa razy wyższej mocy.

Oprócz korzystnego stosunku mocy do masy, koncepcja GridCON zapewnia cichą pracę bez emisji spalin. W porównaniu z ciągnikami akumulatorowymi, koszty eksploatacji GridCONa są mniejsze o 50 procent.

Prototyp ciągnika stworzonego przez amerykańskiego giganta otwiera perspektywy rozwoju nowego kierunku technologii elektrycznych maszyn rolniczych przyjaznych środowisku i otoczeniu. W trakcie ostatnich 100 lat innowacyjność amerykańskiego producenta wiele razy była impulsem wprowadzenia najnowszych rozwiązań technologicznych wpływających na bezpieczeństwo, wydajność, ergonomię oraz ekologię ciągników rolniczych.

Projekt GridCON jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Energii i zarządzany przez Niemieckie Centrum Aeronautyczne eV (DLR) w Kolonii. Jest to wspólny projekt John Deere, Uniwersytetu Kaiserslautern i BAUM Consult GmbH.

Komentarze

Brak komentarzy!