Zarządzanie oponami we flotach – wywiad z Januszem Krupą z firmy Goodyear

, 4 lutego 2019, 8:30

Dla firm transportowych prawidłowy wybór opon i zarządzanie nimi to jedno z ważniejszych zagadnień, z którym borykają się w codziennym zarządzaniu biznesem. O rodzajach opon, systemach dedykowanych do ich monitoringu i o wsparciu dla flot rozmawiamy z Januszem Krupą menadżerem marketingu opon użytkowych Goodyear Dunlop Tires Polska.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Jak w minionych latach zmieniał się sposób zarządzania ogumieniem w dużych firmach?

Janusz Krupa: Firma transportowa zderza się z wieloma wyzwaniami rynkowymi. Jednym z największych jest właściwe zarządzanie ogumieniem: odpowiedni dobór opon, utrzymanie ich w dobrym stanie oraz zastosowaniu takich rozwiązań, które znacznie przedłużają ich żywotność, jak pogłębianie i bieżnikowanie. By ułatwić przedsiębiorstwom funkcjonowanie w tym obszarze, producenci oponiarscy dedykują im kompleksowe narzędzia do obsługi, jak: monitorowanie opon w zakresie zużycia, internetowa obsługa flot wielooddziałowych czy rozliczanie eksploatacji ogumienia na podstawie przejechanych kilometrów (kontrakty kilometrowe). To tylko niektóre z aktywności, które służą wsparciu flot w redukcji kosztów eksploatacji ogumienia, a ich właścicielom pomagają rozwiązać problem opon.

Jak duża część flot w naszym kraju korzysta obecnie z rozwiązań systemowych w zakresie obsługi ogumienia?

Klienci flotowi coraz częściej pytają o nowoczesne systemy, które pomogą im zachować mobilność, dlatego zaspokajamy ich potrzeby oferując zestaw rozwiązań z dziedziny zarządzania oponami Goodyear Proactive Solutions. To także nasza odpowiedź na cyfrową transformację w branży przewozowej i zmiany idące w kierunku większej automatyzacji i łączności.

Wprowadzenie Goodyear Proactive Solutions to naturalny krok w rozwoju firmy, która od lat oferuje opony ciężarowe i usługi oponiarskie Fleet First (w skład której wchodzą usługi TruckForce, ServiceLine24h, pomoc drogowa, system internetowego zarządzania FleetOnlineSolutions oraz technologia Goodyear Retread). Oceniamy, że z oferowanych przez nas rozwiązań w zakresie obsługi ogumienia korzysta w Polsce już ponad 50% flot.

Jak wygląda sytuacja w segmencie opon zimowych dla ciężarówek – czy ten fragment rynku rozwija się, widać większe zainteresowanie i zapotrzebowanie, czy zdecydowanie prym nadal wiodą opony całoroczne i letnie?

Obecnie opony zimowe mają mniejszościowy udział w rynku ogumienia dla pojazdów użytkowych w Europie. Ich nabywcami są najczęściej operatorzy flot, którzy realizują zlecenia, np. w Skandynawii. Oni cały czas będą musieli zaopatrywać swoje pojazdy w tego rodzaju ogumienie. Natomiast w większości przypadków do działania w zimowych warunkach drogowych wystarczające będą opony z certyfikacją M+S oraz 3PMSF. Z tego powodu potencjalnych wzrostów należy spodziewać się przede wszystkim w tym segmencie rynku.

Na rynku opon do samochodów osobowych segment opon bieżnikowanych zmalał znacząco. Jak to wygląda w przypadku opon do pojazdów ciężarowych?

Z obserwacji Grupy Goodyear wynika, że coraz więcej właścicieli flot decyduje się na zakup opon umożliwiających ich późniejsze bieżnikowanie. Ten proces ma bowiem wiele zalet, m.in. pozwala obniżyć koszty eksploatacji ogumienia oraz wydłużyć ich żywotność, co przekłada się na wymierne korzyści finansowe.

Usługa bieżnikowania opon proponowana przez Goodyear kosztuje około 40% mniej niż zakup nowego produktu. Dzięki przedłużaniu żywotności ogumienia, zgodnie z zasadą czterech etapów życia opony (nowa opona, pogłębianie, bieżnikowanie, ponowne pogłębianie), można zaoszczędzić znaczne sumy i zyskać nawet 150% dodatkowego przebiegu ogumienia. Co ważne, opony bieżnikowane oferowane przez Goodyear są zaprojektowane tak, by pod względem parametrów, niezawodności i wyglądu miały identyczne właściwości jak nowe produkty.

Trzeba jednak pamiętać, że pogłębianie należy przeprowadzić we właściwym czasie, kiedy opona zostanie zużyta do dopuszczalnej głębokości i pod warunkiem odpowiedniej dbałości o stan ogumienia przez cały okres jego użytkowania. W ten sposób maksymalizuje się przebiegi, oszczędza surowce, zmniejsza ilość odpadów i ogranicza emisję dwutlenku węgla. Przekłada się to na niższy koszt użytkowania oraz mniejszy wpływ na środowisko naturalne.

W ramach usługi regeneracji poddawane są opony marek Goodyear, Dunlop, Sava, a od niedawna, także Dębica. W wielu przypadkach możliwe jest także drugie bieżnikowanie i pogłębianie. Dotyczy to przede wszystkim produktów wysokiej jakości, takich jak marki Goodyear lub Dunlop, pod warunkiem wcześniejszej prawidłowej eksploatacji opon.

W swojej ofercie macie program do zarządzania oponami we flocie – Goodyear Proactive Solutions. Wasze opony wyposażone są między innymi w systemy RFID, TPMS, a także czytnik najazdowy Drive-Over-Reader. Co w praktyce te rozwiązania gwarantują użytkownikom?

Niezależnie od rodzaju opon, aby uzyskać najlepsze osiągi, bardzo ważne jest właściwe utrzymanie ogumienia. Goodyear zaleca połączenie opon z odpowiednimi usługami i rozwiązaniami. Szczególne korzyści przynosi system Goodyear Proactive Solutions.

To kompletny zestaw rozwiązań bazodanowych, obejmujący systemy telematyczne i opatentowane technologie analityki predykcyjnej, zapewniający komercyjnym flotom monitorowanie opon w czasie rzeczywistym. System pomaga operatorom floty precyzyjnie identyfikować i rozwiązywać problemy związane z oponami zanim się wydarzą.

Obecnie Goodyear Proactive Solutions oferuje flotom następujące elementy:

  • Goodyear TPMS – dla pojazdów ciężarowych, autokarów i autobusów; umożliwia stały pomiar ciśnienia i temperatury w oponie w czasie rzeczywistym. Te kluczowe dane umożliwiają natychmiastowe podjęcie działań zapobiegających przestojom i uszkodzeniom. Pomaga to zmniejszać częstotliwość awarii oraz optymalizować zużycie paliwa i koszty operacyjne flot.
  • Goodyear Track&Trace – dla ciężkich pojazdów użytkowych; system śledzenia Track&Trace. Jest to wbudowana funkcja GPS, która pozwala menedżerom flot lokalizować pojazdy w czasie rzeczywistym, a także zapobiegać nieautoryzowanemu użytkowaniu pojazdów czy kradzieży, jak również rejestrować czas realizacji dostaw.
  • Goodyear Drive-Over-Reader – dla pojazdów ciężarowych, autokarów i autobusów; czytnik najazdowy Goodyear Drive-Over-Reader automatycznie, w ciągu kilku sekund, mierzy głębokość bieżnika, ciśnienie w oponach i obciążenie osi przejeżdżającego pojazdu.

Oferujemy również flotom ogumienie z wbudowanym układem radiowym (RFID), który umożliwia prostą identyfikację i łączność z systemami zarządzania i śledzenia opon. To rozwiązanie znalazło zastosowanie m.in. w nowej linii opon OMNITRAC do zastosowań mieszanych, która miała swoją premierę kilka tygodni temu.

Czy w najbliższym czasie do wspomnianego systemu planujecie wprowadzić jakieś nowości i udoskonalenia?

Niedawno wprowadziliśmy Goodyear TPMS Heavy Duty, rozwiązanie opracowane specjalnie dla ciężkich maszyn, które pracując w najtrudniejszych warunkach, wymagają odpowiedniej i regularnej konserwacji.

Goodyear TPMS Heavy Duty zapobiega incydentom związanym z oponami, co pozwala skrócić przestoje maszyn, obniżyć koszty napraw poawaryjnych i uzyskać nawet do 15% godzin roboczych więcej, dzięki utrzymaniu właściwego poziomu ciśnienia w oponie przez cały czas. Oznacza to redukcję liczby incydentów związanych z oponami nawet o 85% .

Dodatkowo poprawiliśmy wydajność inteligentnych algorytmów predykcyjnych, wyposażonych w technologię G-Predict. Wprowadzamy również dwie nowe aplikacje – jedną dla menedżerów flot, drugą dla kierowców. Aplikacje umożliwiają dostęp do ciągle uaktualnianych danych o parametrach opon, które spływają z systemu Goodyear Proactive Solutions. Aplikacja zapewnia menedżerowi przegląd floty i raporty dotyczące statusu każdej opony w każdym pojeździe, a kierowcy bieżący wgląd w parametry pracującego ogumienia. W razie wykrycia potencjalnych problemów system generuje ostrzeżenia.

Cały czas pracujemy nad dodatkowymi rozwiązaniami, które w przyszłości chcielibyśmy wprowadzić na rynek, ale obecnie nie możemy ujawnić żadnych szczegółów.

Jak często należy przeprowadzać kontrolę opon i jak często zalecana jest wymiana opon do ciężarówek?

Na żywotność opon składa się wiele czynników. Najistotniejszym z nich jest prawidłowa eksploatacja ze szczególnym naciskiem na kontrolę ciśnienia w oponach. Najlepiej, kiedy ciśnienie w oponie pojazdu ciężarowego jest monitorowane przez cały czas. Na tym właśnie polega jedna z funkcji systemu Goodyear Proactive Solutions. Jeśli opony nie są wyposażone w czujniki TPMS, wtedy ciśnienie powinno się sprawdzać tak często, jak to możliwe.Należy też monitorować ogólny stan ogumienia, zwracając uwagę na ewentualne uszkodzenia, które mogą być przeciwskazaniem do bieżnikowania, a nawet dalszej jazdy.

Zakładając, że opony ciężarowe są użytkowane i konserwowane prawidłowo ich przebiegi mogą być długie, np. opony montowane na osi napędowej w swoim całym cyklu mogą osiągnąć nawet 1 mln km przebiegu.

Komentarze

Brak komentarzy!