Przedstawiciele Scania i Nobina, operatora transportu publicznego w Skandynawii, podejmują wspólne testy autonomicznych autobusów na regularnych liniach w rejonie Sztokholmu.
– Technologia rozwinęła się na tyle, że możemy podjąć praktyczne próby na drogach publicznych. Będzie to jeden z pierwszych programów testów autobusów autonomicznych tej wielkości w Europie. Projekt dostarczy wielu przydatnych danych przed uruchomieniem produkcji autobusów tego typu w pełnej skali – komentuje Karin Rådström, wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Scania AB.
Próby będą prowadzone w dwóch etapach – pierwszy odbędzie się bez pasażerów. Zachowanie bezpieczeństwa ma ogromne znaczenie w projekcie, dlatego na pokładzie każdego autobusu będzie znajdował się kierowca nadzorujący jego pracę i służący wsparciem podróżnym.
– W Nobina jesteśmy mocno zaangażowani w działania, które jak uważamy, staną się ważną częścią transportu publicznego przyszłości. Testy pozwolą nam na zebranie doświadczeń w zakresie praktycznej, codziennej eksploatacji autobusów autonomicznych i zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu publicznego. Wymagania dotyczące autonomicznych autobusów nie różnią się od tych stawianych wobec innych operacji transportowych. Dotyczą przede wszystkim niezawodności, bezpieczeństwa i dostępności – mówi Henrik Dagnäs, dyrektor generalny Nobina Szwecja.
Dwa elektryczne autobusy Scania Citywide LF połączą szybko rozrastające się osiedla w Barkaby, znajdujące się ok. 20 km od centrum Sztokholmu, z najbliższą stacją metra. Pojazdy będą poruszać się po 5-kilometrowej trasie z 4 przystankami. Na początku będą pokonywać autonomicznie odcinek o długości około 1 km. Przewiduje się, że w drugim etapie prób z autobusów będzie korzystać 300 osób dziennie. Przedstawiciele Scania i Nobina wspólnie będą zarządzać ruchem i systemami sterowania autonomicznych autobusów.
Przygotowania do projektu już się rozpoczęły, a testy praktyczne ruszą w 2020 r. Podczas testów będą gromadzone dane, dotyczące np. średniej prędkości, dyspozycyjności, punktualności oraz reakcji na nieprawidłowości. Sprawdzany będzie również poziom satysfakcji pasażerów.
Komentarze