Zaskakujące głosowanie w Brukseli [AKTUALIZACJA]

, 26 marca 2019, 9:45

AKTUALIZACJA: Debata i głosowanie nad pakietem mobilności na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego miało odbyć się w środę 27 marca. Zostało jednak zdjęte z listy głosowań.

Zgodnie z informacjami zawartymi w oficjalnym harmonogramie prac Parlamentu Europejskiego w środę (tj. 27.03.2019) podczas sesji plenarnej miały odbyć się głosowania związane z najważniejszymi aspektami tzw. pakietem mobilności. Głosowania miały zostać poprzedzone ponad trzygodzinną debatą.

– Zaskakujące jest to, że ogłoszenie o debacie i planowym głosowaniu nie zostało poprzedzone żadnymi wcześniejszymi oficjalnymi rozmowami i informacjami. Po ostatnim spotkaniu, prace nad pakietem mobilności odroczono, by lepiej się do nich przygotować oraz by prace nad propozycjami europosłów były prowadzone w spokoju, a nie w atmosferze przedwyborczego napięcia. W związku z tym europarlamentarzyści, którzy będą podejmować jedne z najważniejszych decyzji dla międzynarodowego transportu drogowego, mogą nie czuć się dostatecznie przygotowani do tej debaty. Głosowanie w trybie pilnym, nie wróży dobrze polskim przedsiębiorcom. Taka sytuacja zaskoczyła nie tylko przewoźników, ale również obserwatorów i komentatorów w branży transportowej – mówił po ogłoszeniu harmonogramu głosowań PE Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

Celem propozycji jest poprawa egzekwowania przepisów w sektorze transportu drogowego i lepszego zwalczania nielegalnych praktyk, takich jak np. firmy skrzynki-pocztowe. Mają one określić również, do jakich operacji transportowych powinny mieć zastosowanie przepisy dotyczące delegowania pracowników (zagranicznej płacy minimalnej) oraz kwestie związane z czasem odpoczynku kierowców. Planowane były głosowania w następujących tematach:

  • Wymogi w zakresie egzekwowania prawa oraz szczegółowe zasady dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego: http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2018-0206_PL.html?redirect
  • Maksymalny dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu, minimalne przerwy oraz dzienny i tygodniowy czas odpoczynku, a także określanie położenia za pomocą tachografów:  http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2018-0205_PL.html?redirect
  • Dostosowanie do zmian w sektorze transportu drogowego (dostęp do rynku): http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2018-0204_PL.html?redirect

Ze szczegółami powyższych sprawozdań można zapoznać się na stronie Parlamentu Europejskiego – link znajduje się obok tematu głosowania.

Ostatecznie głosowanie nad pakietem mobilności nie odbędzie w planowanym terminie. Zostało zdjęte z programu obrad, w dużej mierze dzięki działaniom polskich europosłów. Europoseł z ramienia PiS – Kosma Złotowski, poinformował na Twitterze, że sprawa wróci ponownie do komisji transportu PE w celu rozpatrzenia ponad 1600 zgłoszonych poprawek.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!