Filtr powietrza jak polisa ubezpieczeniowa…

8 kwietnia 2019, 23:44

Właściciele firm logistycznych mają świadomość, że każda minuta opóźnienia może powodować straty w biznesie. Bezpieczeństwo transportu to nie tylko kwestia ubezpieczenia kierowcy, samochodu czy towaru, to również jakość montowanych w pojeździe części zamiennych.

Sprawdź, jak właściwa filtracja powietrza pomaga zaoszczędzić pieniądze, eliminuje stres związany z opóźnieniami i utratą reputacji firmy.

Warunki drogowe i ich wpływ na eksploatację samochodów ciężarowych

Pojazdy ciężarowe przemierzają setki tysięcy kilometrów a ich silniki podczas pracy zasysają ogromne masy powietrza, co sprawia, że kryteria konstrukcyjne dla filtrów powietrza w pojazdach użytkowych spełniających normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6 są bardzo wysokie.

Firma Hengst, jako jeden z wiodących producentów filtrów i systemów filtracyjnych na pierwszy montaż przeprowadziła testy drogowe, z których wynika, że drobiny pyłu zawarte w powietrzu zasysanym przez silnik mają średnicę od 0,01 do 2000 mikronów, a ponad 70% tych cząstek ma średnicę od 5 do 100 mikronów. W zależności od zastosowania, silnik pojazdu użytkowego może pobierać do 40 m³ powietrza na minutę, a zawartość cząstek w zasysanym powietrzu może dochodzić do 50 mg/m³. Ponadto stężenie tych pyłów różni się w zależności od warunków otoczenia – jazda po placu budowy, drodze ekspresowej, czy w ruchu miejskim.

Dokładna filtracja powietrza dolotowego ma ogromne znaczenie dla trwałości jednostki napędowej, dlatego między okresami wymian dobry filtr powinien mieć zdolność do pochłaniania pyłu nawet powyżej 4500g. Nadal można spotkać się z opinią jakoby należało wybierać najwyższej jakości filtry oleju i paliwa, podczas gdy jakość filtra powietrza nie ma już takiego znaczenia. Nic bardziej mylnego – sprawność działania filtra powietrza ma ogromne znaczenie dla żywotności silników benzynowych i diesla.

Dlaczego nie warto oszczędzać na filtrze powietrza?

Pogoń za wysoką sprawnością i coraz bardziej wyśrubowanymi osiągami silników, oparte między innymi na technologii bezpośredniego wtrysku paliwa i powszechnym zastosowaniu turbosprężarek sprawiają, że drastycznie wzrasta znaczenie czystości i ilości zasysanego przez nowoczesne silniki powietrza. To właśnie powietrze dolotowe jest jednym z kluczowych czynników wpływających na sprawność i długowieczność silnika.

Stosowanie filtrów o niskiej wydajności separacji powoduje przedostawanie się drobin pyłu do komory spalania i odkładanie się zanieczyszczeń na wrażliwym przepływomierzu HFM. Wysokiej jakości filtry powietrza zdecydowanie skuteczniej zatrzymują zanieczyszczenia, kurz, sadzę, wilgoć i krople wody oraz cząstki ścieru opon, klocków hamulcowych i metalu.

Filtry powietrza Hengst do pojazdów użytkowych i osobowych

Eksperci zgodnie potwierdzają, że nie warto oszczędzać na zakupie filtra powietrza. Różnica w cenie pomiędzy filtrem wysokiej jakości a produktem o niskich parametrach jest marginalna w porównaniu do strat powodowanych przestojem pojazdu i jego naprawą. Bywa, że różnica w cenie pomiędzy filtrem kategorii premium i kategorii budżetowej to koszt dobrej kawy.

Diabeł tkwi w szczegółach, czyli jak dostrzec różnice w jakości i wybrać najlepszy filtr powietrza?

Na pierwszy rzut oka filtry powietrza mogą wyglądać podobnie, ale diabeł tkwi w szczegółach. Wybierając filtr powietrza do pojazdów użytkowych należy zwróć uwagę na poniższe cechy:

  • Odporność na wilgoć – dzięki specjalnej obróbce plisy w filtrach Hengst zachowują swoją niezmienioną geometrię gwarantując optymalną pracę filtra w każdych warunkach. Niższy opór przepływu i lepszy dostęp powietrza do komory spalania pozwalają na uzyskanie odpowiednich parametrów mieszanki paliwowo-powietrznej, a co za tym idzie zapewniają optymalny proces spalania.
  • Warstwa impregnacyjna – medium filtracyjne wysokiej jakości filtrów powinno posiadać warstwę impregnacyjną charakteryzującą się zdolnością hamowania płomieni. Impregnacja taka wykonana jest ze specjalnej żywicy, która w przypadku bardzo wysokiej temperatury wytwarza wokół włókien filtracyjnych bardzo szczelną warstwę polifosforanową, powodującą wygasanie płomieni.

Znaczenie impregnacji zostało dostrzeżone po tragicznym pożarze w tunelu pod Mt. Blanc, kiedy to jedna z ciężarówek stanęła w płomieniach w wyniku zassania do układu dolotowego żarzącego się niedopałka papierosa. Stosowana przez Hengst technologia wodoodpornej impregnacji wg. normy DIN 53438, zapewnia zdolność hamowania płomieni nawet po przejechaniu 100 000 km.

  • Wysokiej jakości uszczelka – precyzyjnie wykonana uszczelka z pianki PUR z dodatkiem wysokiej jakości elastomerów zachowuje swój kształt i właściwości niezależnie od różnic temperatury. Zapobiega to utracie powietrza w warunkach eksploatacji w temp.-40 do +100 st. C oraz przy wstrząsach typowych dla samochodów w zakresie częstotliwości od 20 do 250 Hz. Maksymalna dopuszczalna utrata powietrza dla pojazdu użytkowego przy różnicy ciśnień 20 mbar wynosi 50 cm3/min i jest 4 razy bardziej restrykcyjna niż dla samochodów osobowych.
  • Trwałe i równomierne ułożenie plis – odpowiednia geometria przetłoczeń sprawia, że plisy podpierają się wzajemnie i tym samym stabilizują. Dzięki zwiększonej sztywności wzrasta odporność na zginanie a włókna filtracyjne są lepiej zabezpieczone przed wpływem czynników środowiska.
  • Precyzyjnie wykonana siatka ochronna – gładka powierzchnia siatki ochronnej gwarantuje zabezpieczenie medium filtracyjnego przed uszkodzeniami mechanicznymi jak również chroni ręce mechaników przed skaleczeniami.
Filtr powietrza Hengst do Mercedes-Benz MP2/MP3

Filtry Hengst posiadają wszystkie wyżej wymienione cechy i spełniają surowe normy stawiane przed wyposażeniem OE. Dzięki skutecznej separacji zanieczyszczeń z zasysanego powietrza filtry Hengst stanowią doskonałe zabezpieczenie silnika i jego osprzętu, przedłużając tym samym żywotność jednostki napędowej pojazdu.

Dobre, lepsze, Hengst

W filtrach powietrza Hengst dla pojazdów Euro 5 i Euro 6, stosowane jest nowoczesne medium filtracyjne z wyraźną strukturą gradientową, która po stronie oczyszczonego gazu jest znacznie ściślejsza niż po stronie napływu. W skutek regulacji ścisłości możliwa jest stopniowa i selektywna separacja cząstek w głąb medium filtracyjnego. Dzięki temu filtry te posiadają wyższą zdolność do pochłaniania kurzu i pyłów, szczególnie w przypadku dolotu wilgotnego powietrza oraz lepszy stopień zatrzymywania cząstek, co wpływa na dłuższą żywotność części silnika oraz ochronę oprzyrządowania (turbina, przepływomierz). Ma to szczególne znaczenie w regionach charakteryzujących się wysoką wilgotnością.

Zaprezentowane poniżej zdjęcia z testów doskonale obrazują jak szybko i łatwo wilgotne powietrze może zniszczyć filtry niższej jakości. Aby zbadać odkształcalność plis w wyniku działania wody i wynikających z tego zmian spadku ciśnienia we wkładzie filtracyjnym przeprowadzono badanie, w którym intensywny opad deszczu symulowany jest przez dodanie wody do powietrza przepływającego przez filtr (do 28 m3 powietrza przepływającego przez filtr w ciągu minuty dodawane jest 3,4L wody).

Pierwszy slajd przedstawia filtry trzech producentów przed testem, drugi po zakończeniu testu. W przypadku elementów filtracyjnych, w których plisy są mocno zdeformowane, szybko dochodziło do dużej różnicy i trzykrotnego zwiększenia oporu przepływu. Stosowana przez Hengst technologia produkcji sprawia, że plisy po wyschnięciu wracają do nadanej geometrii zachowując zaprojektowany przez producenta kształt i zapewniając prawidłowy przepływ powietrza.

Dzięki doskonałym parametrom filtry powietrza Hengst zapewniają niskie opory przepływu przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej skuteczności separacji powietrza. Takie działanie pomaga w uzyskaniu optymalnych parametrów pracy silnika, tym samym przyczynia się do zwiększenia wydajności i żywotności jednostki napędowej.

Filtry Hengst to produkt najwyższej jakości zapewniający bezpieczeństwo pracy silnika, pojazdu, przewożonego towaru oraz kierowcy. Filtry Hengst to „dodatkowa polisa ubezpieczeniowa” dla właściciela firmy transportowej.

Opublikowane przez: TruckFocus.pl

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Jurek Ogórek, 9 kwietnia 2019, 8:45 2 -1

"silniki podczas pracy zasysają ogromne masy powietrza" , nawet do 40 m3 na minutę... a gdzie powietrze do oddychania dla ludzi i zwierząt? Tlenu jest tylko do około 9000 m.n.p.m. później już jest to rozrzedzone. Oddychamy smogiem. Jeszcze kilkadziesiąt lat i sami się zatrujemy. Słabo to widzę.

Odpowiedz

Wojtecky, 9 kwietnia 2019, 9:37 1 -1

Z drzew. Drzewa, generalnie rośliny produkują tlen. Generalnie też go podkradają nocą, ale raczej produkują... Więc zanim p[wulg.] kostkę dookoła domu zastanów się czy na prawdę jesteś EcoFreakiem ;)

Odpowiedz

Good mirror, 9 kwietnia 2019, 13:39 2 0

Oprócz filtrów tej firmy są również najwyższej jakości innych firm z kompetencjami OE również w sektorze samochodów ciężarowych. Jest w czym wybierać

Odpowiedz