Kalibracja Radaru ACC – SCANIA

4 czerwca 2019, 8:00

System ACC „Tempomat Adaptacyjny” (o nazwie czujnik DIS2 w pojazdach Scania) ma za zadanie m.in. monitorowanie odległości od pojazdu poprzedzającego. Zgodnie z zasadą funkcjonowania tempomatu adaptacyjnego, jeżeli pojazd zbliży się za bardzo do pojazdu poprzedzającego pojawia się komunikat ostrzegawczy oraz pojazd automatycznie zwalnia/hamuje, aby uniknąć kolizji z pojazdem poprzedzającym (oczywiście w obrębie pewnego limitu).

W niektórych przypadkach niezbędne jest przeprowadzenie kalibracji radaru. Czynność tą można wykonać za pomocą np. zestawu diagnostycznego TEXA AXONE NEMO + Navigator TXTs opierającego się na oprogramowaniu TEXA IDC5 TRUCK.

Procedura Kalibracji Radaru

Do wykonana kalibracji niezbędne jest użycie cyfrowego poziomu elektronicznego (przykładowe urządzenie na ilustracji).

Cyfrowy poziom elektroniczny

UWAGA – należy używać profesjonalnego poziomu cyfrowego. Nie należy używać aplikacji APP dla smartfonów, ponieważ w większości przypadków charakteryzują się zbyt dużym marginesem tolerancji.

Regulacja została podzielona na 3 fazy:

  1. Kontrola nachylenia podwozia
  2. Regulacja dopasowania pionowego radaru
  3. Kalibracja na drodze (poziome dopasowanie radaru)

Do prawidłowego przeprowadzenia regulacji niezbędne jest spełnienie szeregu zasadniczych wymagań:

  • Silnik wyłączony
  • Opuścić osie unoszone (jeśli pojazdu jest wyposażony)
  • Zawieszenie wyregulowane do poziomu jazdy
  • Nabite powietrze w układzie pneumatycznym pojazdu
  • Dźwignia zmiany biegów w położeniu neutralnym
  • Pojazd stoi na płaskiej powierzchni
  • Ciśnienie w oponach zgodne ze znamionowym dla pojazdu
  • Kabina opuszczona i zablokowana
  • Pojazd unieruchomiony za pomocą klinów pod koła.

Poniżej szczegółowy opis dwóch faz kalibracji wraz z ilustracjami poglądowymi:

1. Kontrola nachylenia podwozia

W pierwszej fazie regulacji należy uwzględnić wartość nachylenia podwozia.

Wykonać pomiar nachylenia podwozia za pomocą poziomu elektronicznego zgodnie z ilustracją poniżej.

INFORMACJA – jako dodatnią wartość pochylenia należy przyjąć pochylenie nadwozia w kierunku jazdy, jako ujemną wartość należy przyjąć pochylenie w kierunku wstecznym.

Ekran kalibracji czujnika radarowego – oprogramowanie TEXA IDC5 TRUCK

2. Regulacja dopasowania pionowego radaru

Po przeprowadzeniu pomiarów można przejść do procedury elektronicznej za pomocą autodiagnostyki.

Należy postępować w następujący sposób:

  • Nawiązać komunikację ze sterownikiem – „czujnik odległości DIS2”
  • Ze strony regulacji wybrać „Kalibrację czujnika odległości”
  • Korzystając z instrukcji wyświetlanych przez oprogramowanie diagnostyczne – m.in. wprowadzić zmierzoną wcześniej wartość nachylenia podwozia
  • Procedura autodiagnostyki dokonuje obliczeń i na koniec wyświetla kartę z 3 wartościami (przykład na ilustracji poniżej)

a) Wartość nachylenia podwozia
b) Obliczona „pionowa” wartość kalibracji
c) Bieżąca „pionowa” wartość kalibracji

Kolejnym krokiem jest:

  • Usunięcie przedniej kratki ochronnej radaru w celu dotarcia do śrub kalibracyjnych


a) Śruba regulacyjna
b) Radar

  • Wyregulować śrubę kalibracyjną aż bieżąca „pionowa” wartość kalibracji będzie odpowiadać wartości obliczonej (obie wartości wskazane są na karcie autodiagnostyki)
  • Ponownie zamontować kratkę ochronną i przygotować do fazy kalibracji na drodze.
Ekran ustawiana nachylenia radaru – oprogramowanie TEXA IDC5 TRUCK

KALIBRACJA NA DRODZE (poziome dopasowanie radaru)

Po zakończeniu poprzedniej fazy autodiagnostyka ostrzega, że należy wykonać cykl jazdy, aby zakończyć kalibrację.

Podczas tej fazy żółta kontrolka ostrzegawcza pozostaje włączona na desce rozdzielczej aż do końca kalibracji.

Czas potrzebny do kalibracji podczas cyklu jazdy wynosi około 15min – jednakże uzależnione jest to od warunków na drodze. Kierowca musi prowadzić pojazd utrzymując stabilną prędkość około 50km/h. Czujnik radarowy musi wykryć minimum 250 celów radarowych.

Należy prowadzić pojazd do zakończenia procedury, czyli do momentu wyłączenia żółtej kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej.

INFORMACJA – cykl jazd może trwać ponad 15 min, jeśli występują szczególnie krytyczne warunki środowiskowe (śnieg, silny deszcz, …)

TEXA dostarcza obszerną bazę danych technicznych oraz biuletynów technicznych pozwalających na przeprowadzanie zaawansowanych operacji diagnostycznych w zakresie zarówno systemów ADAS jak również innych jednostek sterujących w nowoczesnych pojazdach ciężarowych.

Artykuł sponsorowany TEXA

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!