Pomyślny rok dla Mercedesa

, 27 stycznia 2011, 0:00

Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2010 roku ponad 10-procentowy wzrost obrotów, w porównaniu do 2009. Mercedes sprzedał 6009 pojazdów dostawczych i ciężarowych, co jest wynikiem o 7,2 proc. lepszym, niż przed rokiem. Duży wpływ na taki rezultat miał skokowy wzrost sprzedaży samochodów ciężarowych (43 proc.). Rynek średnich i ciężkich samochodów dostawczych jednak skurczył się o 1,9 proc., a udział spółki w tym rynku zmalał o 0,6 proc., do 14,9 proc.

Pomimo trudnej sytuacji na rynku samochodów dostawczych, Mercedes liczy na wzrost sprzedaży w 2011 roku.
– „Był to trudny rok, w którym rynek samochodów dostawczych dalej się kurczył. Dopiero w ostatnich trzech miesiącach ub. roku nastąpiło ożywienie, częściowo spowodowane zmianami w przepisach dotyczących VAT, które jest sygnałem do odwrócenia trendu spadkowego. Portfel zamówień oraz bieżące negocjacje wskazują, że o ile nie wydarzy się nic nieoczekiwanego na światowych rynkach finansowych, w roku 2011 czekają nas wzrosty sprzedaży” – komentuje Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży samochodów dostawczych Mercedes-Benz – „W bieżącym roku spodziewamy się zahamowania spadku, a nawet lekkiego wzrostu rynku samochodów dostawczych. Dzięki naszym odświeżonym modelom samochodów oraz szerokiej palecie usług okołoproduktowych liczymy na umocnienie swojej pozycji i wykorzystanie poprawy koniunktury” – podkreśla Grzegorz Sawicki.

W roku 2010 Mercedes wprowadził nową generację Vito w trzech długościach nadwozia, dwóch rozstawach osi i dwóch wysokościach dachu, z pięcioma silnikami o mocach od 88 KM do 218 KM. W ofercie firmy pojawiła się również kolejna generacja Viano.

Segment samochodów ciężarowych odbił się po okresie kryzysu, dzięki czemu Mercedes sprzedał o ponad 43 proc. więcej pojazdów.
– „To był burzliwy rok. Zwiększenie udziału w rynku samochodów użytkowych to głównie zasługa samochodów ciężarowych (1861 pojazdów). Oznacza to realny wzrost udziału w rynku o niemal 2 proc. Polska stała się w ten sposób w rankingu Mercedes-Benz czwartym największym rynkiem zbytu w Europie.” – skomentował Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów użytkowych Mercedes-Benz.

Do wzrostu sprzedaży niewątpliwie przyczyniły się odświeżone wersje Axora i Atego, które pojawiły się na rynku w końcu 2010 roku. Mercedes odnotował bardzo duży wzrost w segmencie ciągników siodłowych (86,8 proc.), osiągając 14 proc. udziału w rynku. W segmencie 6-16 ton sprzedano o 61,4 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem (563 samochodów). Wzrost udziału w rynku o 3,8 proc., do 29,3 proc., zapewnił Mercedesowi pozycję wicelidera w Polsce.

Powstały nowe punkty sieci dealerskiej sprzedające i obsługujące Unimoga (8 nowych stacji). Pojawiły się zmodyfikowane wersje Zetrosa przystosowanego do utrzymywania zimowego dróg (możliwość zamontowania pługu). Liczba sprzedanych pojazdów specjalnych (Zetros, Econic i Unimog) wzrosła ze 190 w 2009 roku do 303 w 2010 (sprzedaż dla straży pożarnej wzrosła o ponad 60 proc. – do 207 sztuk).

– „W 2011 chcemy umocnić się na osiągniętej w ub. roku pozycji rynkowej. Szczególnie zależy nam na tym w segmencie samochodów ciężkich i ciągników siodłowych – tu oczekujemy dalszego wzrostu sprzedaży. Rynek moim zdaniem dalej będzie się rozwijać, zwłaszcza w kontekście planów wprowadzenia opłat autostradowych dla samochodów ciężarowych, które mają zostać wprowadzone w połowie roku. Będziemy kontynuować naszą strategię i pokazywać klientom zalety naszych produktów zgodnie z naszą zasadą, że Mercedes-Benz to ciężarówki, którym możesz zaufać (Trucks you can trust)” – mówi Sławomir Kwiatkowski, dyrektor działu sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.

W 2010 roku sprzedaż Fuso Canter spadła do poziomu 189 pojazdów. Mimo to, w ujęciu całego rynku marka zwiększyła swoje udziały o 5,6 proc. W roku 2010 oferta Fuso Canter poszerzyła się o nowego Cantera z wąską kabiną, doskonałą do dystrybucji w pełnych wąskich uliczek centrach miast. Nowy produkt zaprezentowano także branży komunalnej – od ubiegłego roku dostępne są zabudowane na podwoziu 7-tonowym kontenery śmieciowe.

W 2010 roku rozszerzono ofertę dla użytkowników pojazdów ciężarowych o nowy pakiet mobilnościowy "TruckMobility". W skład oferty wchodzą takie usługi jak całodobowy serwis, holowanie czy szybka naprawa. Klient może rozszerzyć pakiet o dalsze elementy jak nocleg w hotelu czy pomoc przy kontaktach z policją i administracją.

– „W tym roku koncentrujemy się na dalszym podwyższaniu kwalifikacji naszych przedstawicieli. W związku z tym, uruchamiamy program profesjonalizacji sieci dealerskiej "Trucks you can trust" przeznaczony dla dealerów samochodów ciężarowych. W II połowie 2011 roku planujemy także rozszerzenie oferty serwisowej z myślą o właścicielach starszych roczników, także tych z prywatnego importu. Kolejne zmiany nastąpią w zakresie systemu sprzedaży części oryginalnych. Pragnąc obniżyć koszty ponoszone przez naszych klientów rozpoczynamy program "Re-seller". W ramach tej inicjatywy Mercedes-Benz zintensyfikuje współpracę z niezależnymi warsztatami, rezygnując ze sprzedaży części pośrednikom” – mówi Piotr Gański, dyrektor serwisu Mercedes-Benz Polska.

W 2010 roku rozpoczęta została największa inwestycja w zakresie sprzedaży i serwisu samochodów użytkowych w Smolicach k. Strykowa. Rozbudowano sieć sprzedaży oraz uzupełniono o nowe punkty sieć serwisów pojazdów specjalnych Mercedes-Benz Unimog (10 stacji). Uruchomiono jeden nowy zakład dealersko-serwisowy w zakresie sprzedaży i serwisu samochodów dostawczych i ciężarowych Mercedes-Benz oraz jeden nowy zakład w zakresie serwisu samochodów dostawczych i ciężarowych.

– „Nasze plany w 2011 roku to dalszy rozwój sieci dealerskiej w regionach o wysokim potencjale rynkowym i zwiększanie gęstości sieci serwisowej” – mówi Artur Konarski, dyrektor działu Zarządzania Siecią Dealerską Mercedes-Benz. – „Chcemy nadal podnosić dostępność stacji i jakość świadczonych w nich usług. W zakresie samochodów użytkowych planujemy zakończenie inwestycji w Smolicach k. Strykowa oraz uruchomienie serwisu samochodów ciężarowych w Radomiu. Dla Klientów użytkujących samochody osobowe i dostawcze planujemy uruchomienie nowych punktów sprzedaży i serwisu w Warszawie, Rybniku i Lesznie” – dodaje Konarski.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!