Wizyta w fabryce akumulatorów VARTA w Hanowerze – relacja

18 września 2019, 8:26

7 lipca 2019 r. z taśmy produkcyjnej fabryki VARTA w Hanowerze zjechał pierwszy na świecie akumulator przeznaczony do pojazdów ciężarowych w technologii AGM– Varta ProMotive AGM. Zostaliśmy zaproszeni do odwiedzenia niemieckiej fabryki i zajrzenia do wnętrza innowacyjnych baterii, co szczegółowo opisujemy w naszej relacji.

Marka akumulatorów VARTA znana jest użytkownikom samochodów osobowych i dostawczych od 130 lat. Pierwsze akumulatory tej firmy powstały w 1888 r. w Hagen, natomiast od 1938 r., do dzisiaj, główna siedziby firmy mieści się w Hanowerze. W 2002 r. właścicielem marki została firma Johnson Controls, jednak wraz z początkiem maja 2019 r. dział akumulatorowy został przejęty przez koncern Brookfield Business Partners i zmienił nazwę na Clarios. Aktualnie Clarios posiada 56 zakładów produkcyjnych, dystrybucyjnych i recyklingowych na całym świcie. W jego szeregach zatrudnionych jest ponad 16 tysięcy pracowników, dzięki którym osiągana jest produkcja w wielkości 1/3 wyników całej branży.

W czasach, kiedy samochody użytkowe i ciężarowe wyposażane są w coraz więcej funkcji, niezmiernie istotne jest zapewnienie im zasilania na odpowiednim poziomie. Nawigacja, telewizor, lodówka, funkcje oszczędzania paliwa – to tylko niektóre z urządzeń, które mogą „kraść” prąd. Przez kilkanaście ostatnich lat zapotrzebowanie na energię wzrosło z 4 200 do 30 300 Ah. Znacznie wzrosło też wykorzystanie baterii podczas obsługi nocnego postoju. Dawne pojazdy wykorzystywały na taki postój ok. 20% swojej pojemności, obecne, do nawet 80%. Przed konstruktorami stanęło duże wyzwanie – stworzenie odpowiedniej baterii, która byłaby w stanie sprostać wszystkim wymaganiom. Odpowiedzią na takie zapotrzebowanie energii mają być akumulatory ołowiowo-kwasowe w technologii AGM.

Jak to jest zrobione?

W hanowerskiej fabryce rozwijane, testowane i produkowane są zarówno tradycyjne akumulatory rozruchowe, te bardziej innowacyjne przeznaczone do samochodów wyposażonych w system start-stop, jak również technologie litowo-jonowe. Do zwiedzenia fabryki zostaliśmy zaproszeni ze względu na premierę akumulatora VARTA ProMotive AGM – jedynej na świecie baterii do pojazdów użytkowych wykorzystującej technologię Absorbent Glass Mat, która została opracowana we współpracy z producentami samochodów ciężarowych.

Produkcja tych innowacyjnych akumulatorów odbywa się na nowoczesnej linii produkcyjnej, która powstała w 2018 r. i kosztowała ponad 26 milionów euro. Proces powstawania akumulatorów Varta ProMotive AGM można podzielić na pięć etapów:

  • Wytwarzanie kratek akumulatora – opatentowana przez VARTĘ technologia tłoczonej kratki PowerFrame polega na wytłaczaniu ich z wielkich ołowianych taśm. Według producenta pozyskiwane przez nich w ten sposób kratki są bardziej wytrzymałe i wydajne niż te produkowane na drodze konwencjonalnego formowania.
  • Pozyskiwanie tlenku ołowiu – to kluczowy element, który pozwala osiągnąć maksymalną pojemność elektryczną akumulatora. VARTA wykorzystuje dwa sposoby produkcji tego związku chemicznego, aby uzyskać jego odpowiednie właściwości chemiczne i fizyczne. Z przetopionego ołowiu tworzy się tzw. rolki ołowiowe, które w dalszej produkcji poddawane są kolejnej obróbce i przetwarzaniu.
  • Pastowanie – powstały pył, czyli tlenek ołowiu, trafia do mieszalnika. Tam, przy użyciu kwasu siarkowego i wody, powstaje masa aktywna, która ma istotny wpływ na ostateczne parametry akumulatorów. W dalszej kolejności powstała substancja jest wpastowywana w ołowiowe kratki w specjalnej maszynie. Następnym krokiem jest usuwanie wilgoci z powstałych paneli i ich sezonowanie.
  • Montaż akumulatora – proces ten składa się z wielu kroków i w większości jest zautomatyzowany. Płytki, włókno szklane, separatory, mostek – z tych elementów powstają pojedyncze cele, które z kolei budują blok akumulatora. W czasie montażu wykonuje się także liczne testy i kontrole, ponieważ na tym etapie często można szybko wychwycić usterki i zapobiec „wypuszczeniu” uszkodzonej baterii. Następny etap to zgrzewanie poszczególnych elementów akumulatora i spawanie biegunów.
  • Wypełnienie elektrolitem – aby akumulator został aktywowany, elektrolit musi wypełnić przestrzenie między płytkami. Bateria VARTA ProMotive AGM, którą mieliśmy okazję oglądać od środka, wyposażona została w specjalne włókna szklane, których zadaniem jest wchłanianie elektrolitu. Według producenta przekłada się to na poprawę ich pracy i umożliwia bezawaryjny tryb pracy przy wielokrotnych cyklach ładowania i rozładowywania akumulatora. W porównaniu do konwencjonalnych akumulatorów może zapewnić nawet trzykrotnie dłuższą wytrzymałość i w ten sposób zmniejszyć całkowity koszt zarządzania flotą.

 

Akumulatory zjeżdżające z taśmy produkcyjnej trafiają na palety, gdzie czekają na transport do magazynu. Tam czekają na odbiór przez klientów – zarówno tych potrzebujących akumulatorów na rynek OE (wówczas baterie mają kolor czarny) lub rynek aftermarketowy (wtedy obudowa akumulatora jest szara).

Specjalistyczne badania

W fabryce produkującej akumulatory VARTA w Hanowerze działa także największe w Europie laboratorium Clarios, które zajmuje się testami elektrycznymi i mechanicznymi akumulatorów do samochodów osobowych, ciężarowych i motocyklowych. Służy ono także do badań nad rozwojem nowych rozwiązań sugerowanych przez klientów i przeprowadzaniu testów jakości. Hanowerskie laboratorium ściśle współpracuje także z jednostkami zajmującymi się badaniami chemicznymi, elektrochemicznymi i fizycznymi.

Na wyposażeniu hanowerskiego laboratorium można znaleźć specjalistyczne wanny, zamrażarki, suszarki i komory termiczne służące do przeprowadzania testów akumulatorów w określonej temperaturze. Dużo uwagi poświęca się także testom wibracyjnym – ze względu na instalowanie w ciężarówkach zbiorników AdBlue oraz większych zbiorników paliwa, istnieje konieczność montażu akumulatora na tylnej osi pojazdu użytkowego. W tym położeniu narażone są na zwiększone wstrząsy i wibracje, co może skutkować awariami i uszkodzeniami. Jednostka badawcza posiada maszyny wibracyjne, które testują akumulatory w trzech możliwych położeniach. Osiągane wyniki pozwalają na wprowadzanie udoskonaleń w konstrukcji akumulatorów – w przypadku VARTA ProMotive AGM było to zastosowanie wzmocnionych połączeń w budowie wewnętrznej.

Wizyta w producenta akumulatorów VARTA w Hanowerze była niezwykle ciekawą możliwością sprawdzenia, jak powstaje akumulator i jak wygląda od środka. Firma Clarios i VARTA przykładają dużą uwagę do przekazywania wiedzy nie tylko zaproszonym gościom, ale także mechanikom i sprzedawcom mającym na co dzień bezpośredni kontakt z bateriami samochodowymi. W tym celu stworzony został portal ze szkoleniami oraz materiałami edukacyjnymi. Dostęp do nich jest darmowy – wystarczy jedynie zarejestrować się na stronie producenta pod adresem https://fleet.varta-partner-portal.com/pl-PL

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Horus069, 2 lutego 2023, 15:30 0 0

Kupiłem przez internet w sklepie Mapp.NL na terenie Rotterdam VARTA E38 Silver Dynamic. W czasie około roku od zakupu akumulator coś podupadł, wziąłem do ładowania, okazuje się że już go nie mogę naładować do właściwej wartości. Maksymalna wartość to 10,4V. Kupiłem na miejscu w Polsce do innego auta ACU przy okazji zabrałem do sprawdzenia ten VARTA, okazało się po standardowych testach i obliczeniach, że prawdopodobnie jest uwalona jedna cela. Chłop mi policzył i objaśnił że więcej jak te wspomniane 10,4V nie naładuje. Obecnie borykam się z uznaniem gwarancji serwisowej, odmowa z rzekomo mojej winy spowodowana usterka. Sprawę skierowałem do Europejskiego Centrum Konsumpcyjnego bo sam już nie daje rady i nie wiem jak z nimi rozmawiać. Producent mi pisze że to nie on jest odpowiedzialny za przyjmowanie sprzętu na serwis gwarancyjny tylko punkt dystrybucji i sprzedaży czyli sklep, a sklep nie udziela akceptacji gwarancyjnej. TAK DZIAŁAJĄ SKLEPY I KORPORACJE JESLI CHODZI O UDZIELANIE GWARANCJI. Unikają wzięcia odpowiedzialności za wadliwy towar. Z tego wynika że wszystkie produkty są perfekcyjne bez wad które jednak pojawiają się w trakcie użytkowania.

WZIOŁ BY SIĘ KTOŚ ZA TE PRAWA GWARANCYJNE

Odpowiedz

Józef Krzysztoń wioska Ługi 15 biegniew66-520, 8 grudnia 2023, 18:19 0 0

posiadam auto mercedes b180rok produkcjii Uaga;2007i akumulator wtym aucie od początku eksploatacji to Varta 74ah.Ile jeszc mogę go używac?Chcialbym za reklamę wymienić go na nowy.Mój tel 601173248.

Odpowiedz