Porada TEXA: Jak zastąpić uszkodzony czujnik ciśnienia – HALDEX EB+

, 30 września 2019, 23:28

Zarządzanie ciśnieniem powietrza w układach Haldex EB+ w naczepach i przyczepach realizowane jest za pomocą czujników ciśnienia wbudowanych w modulator. W przypadku uszkodzenia jednego z tych czujników zachodzi konieczność wymiany całego modulatora EB+ co jest niezwykle kosztowne.

Począwszy od modulatorów EB+ 3 generacji, udostępniona została seria oficjalnych części zamiennych Haldex, umożliwiająca zamontowanie zewnętrznego czujnika ciśnienia zastępując tym samym uszkodzony czujnik wewnętrzny.

Ilustracja 1 – Modulator EBS – Generacja 3

Poniżej przedstawimy kilka praktycznych porad dotyczących zastąpienia czujnika ciśnienia zabudowanego wewnątrz modulatora, czujnikiem zewnętrznym.

Porada praktyczna pochodzi z oprogramowania TEXA IDC5 TRUCK z pakietem BIULETYNÓW TECHNICZNYCH TEX@INFO (Urządzenie diagnostyczne – TEXA Navigator TXTs + AXONE NEMO)

Ilustracja 2 – Zestaw diagnostyczny TEXA AXONE NEMO + Navigator TXTs
Ilustracja 3 – Okno oprogramowania IDC5 TRUCK – katy techniczne

UWAGA – informacje zawarte w tej publikacji obowiązują tylko dla modułów sterujących 3 generacji.

Części zamienne Haldex można stosować w celu wymiany wewnętrznych czujników ciśnienia tylko wtedy, gdy występuje jeden z zamieszczonych w poniższej tabeli kodów błędów autodiagnostyki (różne kody błędów mogą odnosić się do tego samego błędu)

Dokładna identyfikacja typu błędu jest niezwykle istotna, gdyż jest to niezbędne do zakupu prawidłowego zestawu części zamiennych i do ponownego zaprogramowania modułu sterującego.

Komponenty potrzebne do procedury:

W celu przeprowadzenia naprawy zachodzi konieczność dokonania zakupu następujących materiałów:

KODY HALDEX OPIS WSKAZÓWKI
950800917 Wymiana zestawu czujnika ciśnienia
950800918 Dodatkowy zestaw do zawieszenia Opcja. Tylko do montażu czujnika na miechu zawieszenia pneumatycznego

UWAGA: Kody pokazane powyżej odnoszą się do specjalnego wyposażenia OEM niezbędnego w celu zakończenia operacji i obowiązują w czasie tworzenia niniejszej informacji technicznej. Każdorazowo przez dokonaniem zakupu należy sprawdzić u dostawczy czy jest dostępny bardziej aktualny zestaw części. Zaleca się, by korzystać z odpowiednich dokumentacji technicznych dostarczanych z częściami OEM odnoszących się do specyfiki ich montażu.

Pierwszy zestaw (950 800 917) umożliwia montaż czujnika zewnętrznego bezpośrednio na portach pneumatycznych modulatora EB+.

Ilustracja 4 – Zestaw wymienny czujnika ciśnienia (kod Haldex 950 800 917)
1) Czujnik ciśnienia (kod Haldex 815 022 001)
2) kabel elektryczny, 0,75m (kod Haldex 814 001 522)
3) złączka T, M16 (kod Haldex 032 6350 06000)
4) złączka M16 (kod Haldex 032 660B 06000)
5) podkładka miedziana z uszczelką o-ring (kod Haldex 032059909)

Drugi zestaw (950 800 918) to opcjonalny zestaw, którego użycie jest konieczne w przepadu montażu zewnętrznego czujnika na miechu zawieszenia pneumatycznego (w przypadku błędu na porcie pneumatycznym 41)

Ilustracja 5 – dodatkowy zestaw (kod Haldex 950 800 918)
a) kabel elektryczny, 2m (kod Haldex 814 001 512)
b) szybkozłączka TU10/M16 (kod Haldex 03280056000)
c) szybkozłączka TU8/M16 (kod Haldex 03280026000)
d) złączka M22 (kod Haldex 032 660B 07000)
e) złączka M12 (kod Haldex 032 660B 04000)

Poniżej przedstawiono kilka ilustracji obrazujących przykładowe instalacje:

Ilustracja 6 – Montaż czujnika na porcie pneumatycznym modulatora
A) Modulator EB+ Generacja 3
B) Kabel elektryczny, 0,75m (kod Haldex 814 001 522)
C) Czujnik ciśnienia (kod Haldex 815 022 001)
D) Złączka M16 (kod Haldex 032 660B 06000)
E) Złączka T, M16 (kod Haldex 032 6350 06000)
F) Podkładka miedziana z uszczelką o-ring (kod Haldex 032059909)

W przypadku błędu na czujniku ciśnienia zawieszenia (port pneumatyczny 41), w momencie braku miejsca w pobliżu modulatora, czujnik można zamontować bezpośrednio na miechu pneumatycznym przy pomocy opcjonalnego zestawu 950 800 918.

Ilustracja 7 – montaż na miechu pneumatycznym (z użyciem opcjonalnego zestawu)

Ze względu na część elektryczną, należy pamiętać, że zewnętrzny czujnik ciśnienia może być podłączony zarówno do portu pomocniczego AUX4 jak i AUX5 (dla maksymalnie dwóch czujników zewnętrznych ogółem)

Ilustracja 8 – Lokalizacja portów AUX4 i AUX5

Dla ułatwienia poniżej przedstawiono umiejscowienie porów pneumatycznych na modulatorze EB+ Generacji 3.

Ilustracja 9 – Lokalizacja portów pneumatycznych

PROGRAMOWANIE CZUJNIKA ZEWNĘTRZNEGO W MODULE STERUJACYM

Po zamontowaniu czujnika, moduł sterujący wymaga przeprogramowania.

W tym celu należy skorzystać z zasobów diagnostycznych oprogramowania TEXA IDC5 TRUCK

Należy postępować w następujący sposób:

  • nawiązać diagnostykę z modulatorem EB+
  • na stronie regulacje wykonać funkcję „ustawienia parametrów: pobierz z ECU”
  • po zapisaniu w pamięci pliku konfiguracyjnego można przystąpić do zmian ustawień za pomocą programu „Ustawienie parametrów przyczepy” dostarczanego wraz z oprogramowaniem TEXA IDC5 TRUCK
  • następnie zapisać parametr konfiguracyjny w programie „ustawienie parametrów przyczepy”
  • z sekcji „Podzespoły AUX (Zewnętrzne)” umożliwić działanie zewnętrznego czujnika ciśnienia na odpowiednim porcie (AUX 4 lub 5) oraz wybrać port pneumatyczny do zamontowania.
Ilustracja 10 – zewnętrzne oprogramowanie TEXA do zmian w plikach parametryzacji modulatorów przyczep i naczep. Oprogramowanie dostarczane razem z IDC5 TRUCK
Ilustracja 11 – Ekran zmian parametryzacji pliku pobranego z ECU

Ostatnimi krokami są:

  • zapisanie pliku konfiguracyjnego po zmianach
  • ponowne nawiązanie komunikacji z modulatorem EB+
  • na stronie REGULACJE wykonać funkcję „Ustawienie Parametrów: zapisz w ECU” co umożliwi zapisanie nowej konfiguracji w module sterującym.
Ilustracja 12 – Ekran zmian parametryzacji pliku pobranego z ECU

Te i wiele innych porad dostępnych jest w oprogramowaniu diagnostycznym TEXA IDC5 – jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji odwiedź stronę www.texapoland.com lub zadzwoń na numer: 32 363 18 88.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!